Azerbaidžan kielsi Amnestyn pääsyn maahan Euroopan kisojen alla

Tiedotusvälineille
Julkivapaa

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International joutui perumaan suunnitellun vierailunsa Azerbaidžaniin. Amnestyn oli tarkoitus julkistaa tänään Bakussa sananvapautta ja kansalaisyhteiskuntaa käsittelevä raportti.

Amnesty joutui perumaan suunnitellun vierailunsa Azerbaidžaniin sen jälkeen, kun maan hallitus viime hetkellä ilmoitti, että vierailu siirrettäisiin myöhempään ajankohtaan. Azerbaidžan isännöi ensimmäisiä Euroopan kisoja, jotka alkavat ylihuomenna perjantaina 12. kesäkuuta.

Vierailun tarkoituksena oli julkistaa raportti Azerbaijan: the Repression Games. The voices you won’t hear at the first European Games. Vierailu jouduttiin kuitenkin perumaan sen jälkeen, kun Amnesty sai eilen iltapäivällä viestin Azerbaidžanin Lontoon suurlähetystöstä. Viestin mukaan ”Azerbaidžan ei voi tällä hetkellä ottaa vastaan Amnestyn delegaatiota Bakuun”. Mahdollinen vierailu voitaisiin viestin mukaan järjestää vasta Euroopan kisojen jälkeen.

”Raporttimme käsittelee kriittisten äänten systemaattista vaientamista Euroopan kisojen alla. On ironista, että Azerbaidžan kieltää kansainvälisen delegaatiomme pääsyn Bakuun juuri nyt. Viranomaisten toiminta vain korostaa heidän epätoivoista yritystään vaientaa kritiikkiä Euroopan kisojen ympärillä”, Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson sanoo.

”Nämä kisat eivät edistä Kansainvälisen Olympiakomitean peruskirjan suojaamia arvoja, kuten lehdistönvapautta ja ihmisarvoa. Kisojen järjestäminen Azerbaidžanissa rohkaisee sortohallituksia ympäri maailmaa näkemään isot urheilutapahtumat tapana saada kansainvälistä mainetta ja kunnioitusta.”

Azerbaidžanilaisiin toisinajattelijoihin kohdistuneet iskut ovat lisääntyneet viime vuoden aikana. Toimittajien, ihmisoikeuspuolustajien, oppositiopoliitikkojen ja nuorten demokratia-aktiivien työtä on häiritty, ja monia on pidätetty, vangittu ja kidutettu. Kansalaisyhteiskunnan systemaattinen hajottaminen on murentanut toiveet siitä, että kisoilla olisi positiivisia vaikutuksia maan ihmisoikeustilanteeseen.

Azerbaidžanissa on ainakin 20 mielipidevankia, jotka on pidätetty vain sen vuoksi, että he ovat ilmaisseet mielipiteensä rauhanomaisesti. Joitakin on syytetty petoksista ja veronkierrosta vuonna 2013 voimaan tulleen kansalaisjärjestöjen toimintaa rajoittavan lain nojalla. Toisia on syytetty tekaistujen syytteiden nojalla huumeiden hallussapidosta, huliganismista ja maanpetoksesta. Monet aktivistit ovat paenneet maasta.

Maassa ei käytännössä katsoen ole itsenäistä tiedonvälitystä, ja hallituksen omistamia ja kontrolloimia sanomalehtiä ja televisioasemia käytetään tukahduttamaan toisinajattelijoita.

Viime kesänä Azerbaidžanin viranomaiset aloittivat erityisen aggressiivisen joukkopidätysten sarjan, jossa laitettiin lukkojen taakse hallituksen kriitikkoja. Esimerkiksi maan näkyvimpiin ihmisoikeusaktivisteihin kuuluva Leyla Yunus pidätettiin viime heinäkuussa, muutama päivä sen jälkeen, kun hän oli vaatinut boikotoimaan Euroopan kisoja Azerbaidžanin huonon ihmisoikeustilanteen vuoksi. Hän on ollut pidätettynä viime kesästä lähtien, ja pidätysaikaa jatkettiin hiljattain jatkumaan kisojen yli.

Amnesty vaatii Azerbaidžanin hallitusta vapauttamaan kaikki mielipidevangit välittömästi ja ehdoitta ja kunnioittamaan kansalaistensa ilmaisun-, yhdistymisen ja kokoontumisvapautta.

“Kisat tarjoavat harvinaisen mahdollisuuden vaatia Azerbaidžanin hallitukselta uudistuksia. Euroopan Olympiakomitea ja kansainvälinen yhteisö eivät kuitenkaan ole onnistuneet puolustamaan niitä, jotka ovat yrittäneet sanoa mielipiteensä ääneen”, Frank Johansson sanoo.

Amnesty Internationalin Suomen osasto on käynyt vuoropuhelua Suomen Olympiakomitean kanssa Azerbaidžanin ihmisoikeustilanteesta. Amnesty on toimittanut Suomen Olympiakomitealle materiaalia maan tilanteesta urheilijoille toimitettavaksi.

Ensimmäiset Euroopan kisat järjestetään 12.–28.6.2015 Azerbaidžanissa. Bakuun odotetaan saapuvan noin 6 000 urheilijaa 50 eri maasta. Euroopan kisoissa kilpaillaan 20 lajissa.

Azerbaijan: the Repression Games. The voices you won’t hear at the first European Games -raportti ladattavissa osoitteessa http://bit.ly/1dqPA7a.

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi