Iran on teloittanut tänä vuonna jo 40 ihmistä

17.1.2014 Julkaisuvapaa heti

Iranissa on teloitettu alkuvuoden aikana jo 40 ihmistä. Yhden viikon aikana teloitettiin 33 ihmistä, kertoo ihmisoikeusjärjestö Amnesty International.

Tammikuun 2014 ensimmäisten viikkojen aikana Iranissa teloitettiin Iranin viranomaisten mukaan 21 ihmistä. Amnesty International on saanut lisäksi luotettavista lähteistä tiedon 19 teloituksesta.

Teloituksista 33 on tehty viikon sisällä. Ainakin yksi julkinen teloitus järjestettiin 13. tammikuuta Etelä-Iranissa Kermanin maakunnassa. Teloitettu oli tuomittu murhasta.

"Kymmenien ihmisten teloittaminen muutamassa viikossa on hälyttävää. Iranin yritykset kiillottaa julkisuuskuvaansa ovat turhia, jos teloitusten määrä nousee samalla", sanoo Amnestyn Suomen osaston ihmisoikeustyön johtaja Niina Laajapuro.

Suurin osa Iranissa teloitettavista on tuomittu huumerikoksista. Kansainvälisen oikeuden mukaan huumerikokset eivät ole niin vakavia rikoksia, että niistä voidaan tuomita kuolemanrangaistukseen. Iranissa huumerikoksesta tuomittu ei saa valittaa tuomiostaan, mikä on vastoin kansainvälisiä sopimuksia. Lisäksi tuomioistuimet pitävät oikeudenkäyntejä suljetuin ovin ja tuomareilla on valta rajoittaa puolustusasianajajien pääsyä syytetyn luokse ennen oikeudenkäyntiä.

Iranissa julkisiin teloituksiin käytetään usein nosturia, jolla hirtettävä henkilö nostetaan hirttosilmukassa ihmisten nähtäville.

"On selvää, että Iranissa tuomitaan ihmisiä kuolemaan epäoikeudenmukaisissa oikeudenkäynneissä. Kuolemanrangaistus on epäinhimillinen ja julma rangaistus, eikä sen ole osoitettu ehkäisevän tai vähentävän tehokkaasti rikollisuutta", Niina Laajapuro sanoo.

Vuonna 2012 Iranissa teloitettiin Amnesty Internationalin mukaan ainakin 314 ihmistä ja vuonna 2011 ainakin 360 ihmistä. Iranissa teloitetaan maailman toiseksi eniten ihmisiä. Eniten ihmisiä teloitetaan Kiinassa.

Amnesty International vaatii Iranin viranomaisia välittömästi jäädyttämään kaikki teloitukset ja muuttamaan kuolemantuomiot vankeusrangaistuksiksi.

Amnesty International vastustaa kuolemanrangaistuksen käyttöä kaikkialla ja kaikissa tapauksissa.