Itä-Ukrainassa tehtyjä hirmutekoja on paisuteltu

Itä-Ukrainasta on kantautunut väitteitä sekä Venäjä-mielisten separatistien että Ukrainan hallitusta tukevien joukkojen tekemistä teloitustyylisistä tapoista ja harkituista tapoista. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin tutkijat löysivät todisteita kummankin osapuolen tekemistä yksittäisistä teoista, mutta ei siinä mittakaavassa mitä Venäjän media ja viranomaiset ovat antaneet ymmärtää.

Amnestyn tutkijat haastattelivat Itä-Ukrainassa elo-syyskuussa ihmisoikeusloukkausten uhreiksi joutuneita ja heidän omaisiaan, silminnäkijöitä, Luhanskin ja Donetskin paikallisviranomaisia, sairaanhoitohenkilökuntaa ja kummankin puolen taistelijoita. Saadut tiedot on kirjattu tuoreeseen Summary killing during the conflict in eastern Ukraine -raporttiin.

"Ei ole epäilystäkään, etteivätkö sekä Venäjä-mieliset separatistit että Ukrainan hallitusta tukevat joukot olisi syyllistyneet summittaisiin tappoihin ja muihin hirmutekoihin Itä-Ukrainassa, mutta on vaikea hahmottaa näiden tekojen mittakaavaa. On hyvin todennäköistä, etteivät kaikki teot ole vielä paljastuneet, ja että osa on tarkoituksella jätetty kirjaamatta. On myös selvää, että etenkin Venäjän mediassa raportit hirmuteoista ovat osittain voimakkaasti liioiteltuja", sanoo Amnestyn Euroopan ja Keski-Aasian aluejohtaja John Dalhuisen.

"Sen sijaan että kumpikin osapuoli syyttää toista, tulisi molempien osapuolien keskittyä tutkimaan ja lopettamaan hallinnassaan olevien joukkojen tekemät teloitustyyliset tapot."

"Joukkohautojen" löytyminen Donetskin alueelta

Venäjän media kertoi 23. syyskuuta Donetskin alueelta Komunarin ja Nyznya Krynkan kylistä löytyneistä joukkohaudoista. Kylät olivat muutamaa päivää aiemmin Ukrainan joukkojen hallinnassa. Venäläismedia kuvaili paikalta löytyneen naisten ruumiita, joissa oli jälkiä kidutuksesta ja raskaana olevan naisen ruumiin. Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin kerrottiin sanoneen, että tämän alueen haudoista oli löytynyt yli 400 ruumista ja että tilanteesta tarvittiin kansainvälinen tutkinta.

Amnestyn delegaatio vieraili alueella 26. syyskuuta. Delegaatio löysi todisteita siitä, että Kiovan ohjailemat joukot olivat teloittaneet laittomasti neljä miestä, jotka oli haudattu kahteen hautaan Komunarin kylän lähellä. Lähistöltä löytyi hauta, jossa oli viiden separatistin ruumiit. Separatistien yksikön muut jäsenet kertoivat Amnestylle miesten kuolleen taistelutilanteessa.

"Ukrainan armeija tai alueella toimivat vapaaehtoispataljoonat teloittivat laittomasti neljä paikallista miestä. Tämä on tutkittava perinpohjaisesti. Tämä osoittaa myös, mihin pisteeseen asti etenkin venäläisviranomaiset paisuttelevat tapahtumia tässä propagandasodassa", Dalhuisen sanoo.

Venäjä-mielisten joukkojen tekemät tapot

Amnesty on kuullut yhä enenevissä määrin väitteitä Venäjä-mielisten separatistien tekemistä teloitustyylisistä tapoista ja muista harkituista tapoista Itä-Ukrainassa. Uhreja ovat muun muassa Ukraina-mieliset aktivistit ja sellaisiksi epäillyt, paikalliset rikolliset ja pidätetyt taistelijat.

19. huhtikuuta 2014 Donetskin alueelta Raigorodokin kaupungista löydettiin kaksi ruumista. Ruumiit tunnistettiin myöhemmin Volodymyr Rybakiksi, joka oli paikallinen Ukraina-mielinen aktivisti ja Isänmaa-puolueen kansanedustaja ja Yury Popravkoksi, joka oli kiovalainen opiskelija. Ruumissa oli kidutuksen jälkiä.

Amnesty löysi painavia todisteita kahden pidätetyn tapoista 22. heinäkuuta. Venäjä-mieliset separatistitaistelijat pitivät kumpaakin poliisin pidätyskeskuksessa Luhanskin alueella Severodonetskissa.

Kyseisessä pidätyskeskuksessa oli samaan aikaan liikemies, jota epäiltiin yhteyksistä Isänmaa-puolueeseen. Hän kertoi Amnestylle: "Puoli viideltä aamulla taistelija herätti meidät huutaen ’Ylös! Evakuoidaan!’ He avasivat kolmen tai neljän sellin ovet ja kuulin jokaisesta kuudesta kahdeksaan laukausta. Se oli kuin rulettia – osa ammuttiin, osa vapautettiin, osa vietiin muualle."

"Amnesty International ei ole löytänyt eikä meille ole esitetty painavia todisteita joukkomurhista tai joukkohaudoista. Olemme nähneet yksittäistapauksia summittaisista tapoista jotka joissain tapauksissa ovat sotarikoksia. Nämä loukkaukset on saatava loppumaan. Kaikki epäillyt tapaukset on tutkittava ja syylliset molemmilta puolilta on tuotava oikeuden eteen", sanoo John Dalhuisen.