Kiina vainoaa aktivisteja Tiananmenin vuosipäivän alla

Kiinalaisaktivistien laajamittaiset vainot Tiananmenin verilöylyn 25-vuotispäivän alla paljastavat presidentti Xi Jinpingin puheet avoimuudesta ja uudistuksista tyhjiksi, sanoo ihmisoikeusjärjestö Amnesty International.

Kymmeniä kiinalaisaktivisteja on pidätetty, määrätty kotiarestiin ja viety poliisikuulusteluihin viime viikkojen aikana. Aktivisteille on yhteistä se, että he ovat yrittäneet kunnioittaa niiden satojen – ellei jopa tuhansien – mielenosoittajien muistoa, jotka kuolivat tai haavoittuivat vuonna 1989 kun Tiananmenin mielenosoitukset tukahdutettiin verisesti.

"Tiananmenin 25. vuosipäivä oli tärkeä testi presidentti Xin väitteille suuremmasta avoimuudesta. Xi näyttää valinneen sorron uudistusten sijaan", sanoo Amnesty Internationalin pääsihteeri Salil Shetty.

Kiinan hallitus käyttää edelleen kaikkia käytettävissä olevia keinoja estääkseen kansalaisiaan ilmaisemasta hallituksen linjan vastaisia mielipiteitä. Aktivisteja pahoinpidellään ja laitetaan vankilaan tekaistujen syytteiden nojalla.

Viime viikkoina on pidätetty muun muassa ihmisoikeusjuristi Pu Zhiqiang ja toimittaja Gao Yu. Tiananmenin äidit -järjestön tiedottaja Ding Zilin on kotiarestissa.

"Kiinan viranomaisten toimet 25. vuosipäivän alla ovat olleet ankarampia kuin aiempina vuosina. He yrittävät edelleen itsepintaisesti pyyhkiä vuoden 1989 kesäkuun 4. päivän tapahtumat muistista."

Tänä vuonna uudistuksia vaativia kansalaisia on vaiennettu entistä tehokkaammin. Esimerkiksi New Citizens Movement -verkoston johtavia aktivisteja on tuomittu pitkiin vankeusrangaistuksiin. Aktivistit ovat vaatineet päätöksentekoon läpinäkyvyyttä ja loppua korruptiolle.

Tiananmenin verilöylyn uhrien omaiset ovat joutuneet taistelemaan 25 vuotta saadakseen oikeutta.

"Kiinan johdon pitää lopettaa historian politisoiminen ja antaa uhrien omaisille oikeutta. Presidentti Xin ei ole liian myöhäistä muuttaa suuntaansa. Vaadimme häntä käynnistämään avoimen ja riippumattoman tutkimuksen vuoden 1989 verilöylystä", Shetty sanoo.

"Jos Kiinan johto haluaa osoittaa olevansa tosissaan uudistuslupaustensa kanssa, sen täytyy hellittää tukahduttavaa otettaan sananvapaudesta ja kokoontumisvapaudesta."