Kiinan kidutusvälineiden vienti kasvaa muiden maiden ihmisoikeuksien kustannuksella

Kidutusvälineiden valmistaminen ja vienti kukoistaa Kiinassa ja ruokkii ihmisoikeusloukkauksia ympäri Aasiaa ja Afrikkaa, paljastaa ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin ja Omega tutkimuskeskuksen tuore raportti.

Poliisien ja turvallisuusjoukkojen käyttöön tarkoitettujen voimankäyttövälineiden valmistus on kasvanut Kiinassa voimakkaasti. Vielä vuosikymmen sitten alalla toimi 28 kiinalaisyritystä – nykyään yli 130, selviää tuoreesta China’s Trade in Tools of Torture and Repression -raportista.

Osa näiden yritysten markkinoimista tuotteista – kuten sähkösokkeja antavat pamput, metallipiikkiset pamput ja painavat jalkaraudat – on luonteeltaan julmia ja epäinhimillisiä, ja ne tulisi sen vuoksi välittömästi kieltää.

Osaa välineistä – kuten kyynelkaasua, muoviammuksia tai mellakka-ajoneuvoja – voidaan käyttää normaalissa poliisitoiminnassa. Näitä välineitä viedään Kiinasta kuitenkin maihin, joissa on merkittävä riski, että välineitä käytetään ihmisoikeusloukkausten tekemiseen.

"Yhä useampi kiinalaisyritys tuottaa voittoa myymällä kidutuksen ja sorron välineitä ja siten ruokkimalla ihmisoikeusloukkauksia ympäri maailmaa", sanoo Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson.

"Tämä kaupankäynti aiheuttaa suunnatonta kärsimystä. Se saa kukoistaa rauhassa, koska Kiinan viranomaiset eivät puutu siihen mitenkään tai estä kidutusvälineiden joutumista ihmisoikeusloukkausten tekijöiden käsiin."

Kiinalaisyritysten rooli poliisi- ja turvallisuuskäyttöön tarkoitettujen välineiden maailmanmarkkinoilla on kasvanut. Suurin osa näistä kiinalaisyrityksistä on valtion omistuksessa.

Kiina on ainoa maa, jonka tiedetään valmistavan metallipiikkisiä pamppuja. Tällaiset pamput on suunniteltu varta vasten käytettäväksi kidutuksessa, ja ne aiheuttavat sietämätöntä kipua. Seitsemän kiinalaisyritystä mainostaa avoimesti myyvänsä näitä pamppuja ulkomaille. Kiinalaisvalmisteisia piikkipamppuja on raporttien mukaan käyttänyt ainakin Kambodžan poliisi ja Nepalin sekä Thaimaan turvallisuusjoukot.

Amnestyn ja Omegan tutkimus löysi 29 kiinalaista vientiyritystä, jotka mainostavat julmia sähköpamppuja. Näillä pampuilla on mahdollista antaa useita sähkösokkeja herkille alueille, kuten sukuelimille, kurkkuun, nivusiin tai korviin ilman, että niistä jää pitkäkestoisia jälkiä.

Useat kiinalaisyritykset valmistavat ja myyvät erilaisia sitomisvarusteita, kuten painavia jalkarautoja. Yksi yritys valmistaa myös käsiin tai jalkoihin liitettäviä niskarautoja. Niskaraudat voivat olla hengenvaarallisia, sillä ne saattavat vaikeuttaa hengittämistä, verenkiertoa ja kehon sekä aivojen välistä hermoliikennettä.

"Ei ole tekosyytä sallia sellaisten välineiden valmistusta ja myyntiä, joiden ensisijainen tarkoitus on kiduttaa tai kohdella ihmisiä julmasti tai epäinhimillisesti. Nämä kuvottavat teot on kansainvälisen oikeuden mukaan kielletty. Kiinan viranomaisten tulisi välittömästi kieltää julmien ja epäinhimillisten välineiden valmistaminen ja myyminen", sanoo Frank Johansson.

China Xinxing -niminen vienti- ja tuontiyritys sanoi vuonna 2012 käyvänsä kauppaa yli 40 Afrikan maan kanssa. Se sanoi liikevaihtonsa yksin Afrikasta olevan yli 100 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. China Xinxing mainostaa muun muassa peukalorautoja ja sähköpamppuja.

Amnesty International ja Omega löysivät todisteita siitä, että kiinalaisvalmisteisia sähköpamppuja käyttävät ainakin Ghanan, Senegalin, Egyptin ja Madagaskarin poliisit.

Voimankäyttövälineitä ihmisoikeusloukkaajille

Kiinalaisyritysten markkinointimateriaaleista ilmenee, että välineitä myydään lukuisille turvallisuusalan toimijoille ympäri maailman. Myös sellaisille, jotka syyllistyvät toistuvasti ihmisoikeusloukkauksiin.

Yksi esimerkki on Ugandaan helmikuussa 2011 myydyt mellakkavarusteet. Ugandan poliisin oli raportoitu syyllistyneen laajasti kidutukseen ja epäinhimilliseen kohteluun.

Kaksi kuukautta kauppojen jälkeen Ugandan turvallisuusjoukot käyttivät kiinalaisia mellakkavarusteita tukahduttaakseen elinkustannusten nousun aiheuttamat mielenosoitukset. Kiinalaisvalmisteisia panssariajoneuvoja käytettiin koko väkivaltaisen operaation ajan. Ainakin yhdeksän ihmistä ammuttiin kuoliaaksi. Yli 100 haavoittui ja 600 pidätettiin.

Kiinalaisia mellakkavarusteita käytettiin myös Kongon demokraattisessa tasavallassa vuoden 2011 vaalien alla. Väkivaltaisuudet johtivat ainakin 33 ihmisen kuolemaan ja 83 haavoittumiseen. Kaupat syntyivät, vaikka Kongon viranomaisten ihmisoikeusloukkauksista oli raportoitu laajasti.

Amnestyn ja Omegan raportti osoittaa, miten Kiinan poliisi- ja turvallisuuskäyttöön tarkoitettujen välineiden viennin valvonta on heikkoa ja läpinäkymätöntä, eikä ota huomioon vastaanottajamaan ihmisoikeusloukkauksia.

"Kiinalaisviranomaisten tulisi välittömästi ja perusteellisesti uudistaa vientirajoituksiaan, jotta tämä vastuuton kidutusvälineiden kauppa ihmisoikeuksien loukkaajille saataisiin loppumaan", sanoo Frank Johansson.

Maailmanlaajuisestikin voimankäyttövälineiden kauppaa valvotaan huonosti. Myös EU:n ja Yhdysvaltojen tulee tehdä parannuksia säännöksiinsä ja tukkia porsaanreikiä sitä mukaa, kun markkinoille tulee uusia tuotteita ja teknologiaa.

Kidutus ja epäinhimillinen kohtelu rehottaa myös Kiinassa. Poliisit käyttävät usein mielivaltaista voimaa pidätysten yhteydessä ja tukahduttaa mielenosoituksia ympäri maata. Amnesty on dokumentoinut Kiinassa monenlaista fyysistä kidutusta, kuten sähköpampun käyttöä.

Anu Kultalahti
Kiina-tutkija