Kolme vuotta vallankumouksen jälkeen: Sorto Egyptissä ei hellitä

Egyptin viranomaiset käyttävät kaikkia mahdollisia keinoja tukahduttaakseen eriävät mielipiteet ja polkeakseen ihmisoikeuksia, sanoo ihmisoikeusjärjestö Amnesty International. Kolme vuotta vallankumouksen alkamisen jälkeen Egyptin ihmisoikeustilanne on ottanut valtavasti takapakkia, kertoo tuore raportti.

Amnestyn tuore raportti Roadmap to repression: No end in sight to human rights violations maalaa synkän kuvan Egyptin ihmisoikeustilanteen kehittymisestä sen jälkeen, kun presidentti Muhammed Mursi syöstiin vallasta heinäkuussa 2013.

"Egypti on ottanut valtavan askeleen taaksepäin ihmisoikeuksissa. Kolme vuotta arabikevään jälkeen näyttää siltä, että vallankumouksen vaatimukset sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja ihmisoikeuksista ovat kauempana toteutumisesta kuin koskaan", sanoo Amnestyn Suomen osaston maakohtaisen työn asiantuntija Anu Tuukkanen.

Egyptin viranomaiset ovat rajoittaneet huomattavasti kansalaistensa sananvapautta ja kokoontumisvapautta. Lainsäädännön uudistukset antavat Egyptin hallinnolle entistä paremmat mahdollisuudet hiljentää kriittiset äänet ja hajottaa mielenosoitukset.

"Egypti on matkalla kohti yhä suurempaa sortoa ja vakavampia yhteenottoja. Egyptin viranomaisten on tehtävä täyskäännös ja osoitettava, että he kunnioittavat ihmisoikeuksia ja noudattavat oikeusvaltion periaatteita. Aivan ensimmäiseksi heidän on vapautettava kaikki mielipidevangit välittömästi", Anu Tuukkanen sanoo.

Viime kuukausien aikana väkivaltaisuudet Egyptissä ovat vain yltyneet. Egyptin turvallisuusjoukot käyttävät toistuvasti liiallista, usein tappavaa voimaa mielenosoittajia vastaan. Heinäkuun 2013 alun jälkeen poliittisissa väkivaltaisuuksissa on kuollut ainakin 1 400 ihmistä. Suurin osa heistä on kuollut turvallisuusjoukkojen liiallisen voimankäytön seurauksena.

Elokuussa 2013 yli 500 Muhammed Mursin kannattajaa kuoli, kun turvallisuusjoukot hajottivat rauhanomaisen istumamielenosoituksen Rabaa al-Adawiyassa. Yksikään turvallisuusjoukkojen jäsen ei ole saanut syytteitä tästä verilöylystä. Egyptin vallankumouksen alkamisen jälkeen vain kourallinen alemmassa asemassa olevia turvallisuusjoukkojen jäseniä on saanut syytteen mielenosoittajien kuolemista.

Kaikkein pahiten on kärsinyt egyptiläisten sananvapaus ja kokoontumisvapaus. Turvallisuusjoukot ovat pidättäneet tuhansia Muslimiveljeskunnan jäseniä ja järjestön kannattajiksi epäiltyjä. Joulukuussa Muslimiveljeskunta nimettiin virallisesti terroristijärjestöksi, mikä auttaa viranomaisia tiukentamaan otetta järjestöstä.

Myös satoja opiskelijoita on pidätetty mielenosoituksissa ja yhteenotoissa.

"Hallituksen tavoitteena näyttää olevan kaiken toisinajattelun kitkeminen poliittisen kentän kaikilta laidoilta. Myös 'tammikuun 25. päivän vallankumouksen' johtavat aktivistit ovat tällä hetkellä vankilassa, koska he uskalsivat vaatia viranomaisia vastuuseen väkivallasta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia", Anu Tuukkanen sanoo.

Egyptin uusi mielenosoituslaki asettaa rajoituksia julkisille kokoontumisille ja mielenosoituksille. Samalla se antaa turvallisuusjoukoille luvan käyttää voimaa rauhanomaisia mielenosoittajia kohtaan. Laki merkitsee valtion sortopolitiikan virallista hyväksymistä ja varmistaa, että turvallisuuskoneistolla on vapaat kädet jatkaa väärinkäytöksiä.

"Viranomaisten tulee sallia rauhanomaiset mielenosoitukset ja muut lailliset keinot eriävien mielipiteiden ilmaisuun. Egyptin tämänhetkinen ihmisoikeustilanne on hirvittävä. Pelkkä kirjoitus sosiaalisessa mediassa voi viedä ihmisen vankilaan", sanoo Anu Tuukkanen.

Amnestyn raportti Roadmap to repression: No end in sight to human rights violations on ladattavissa osoitteesta http://we.tl/Cl7cCoiEBe.

Anu Tuukkanen
Maakohtaisen työn asiantuntija