Lääkäri: Toistuva ruoskinta voi aiheuttaa saudiarabialaiselle bloggarille pitkäaikaisia vammoja

Mahdolliset tulevat ruoskinnat voivat aiheuttaa vangitulle bloggarille Raif Badawille pitkäaikaisia fyysisiä ja henkisiä vammoja, varoittaa Freedom from Torture -järjestön asiantuntija Amnesty Internationalin tilaamassa raportissa. Badawia uhkaa uusi ruoskinta tämän viikon perjantaina. Yli miljoona ihmistä on allekirjoittanut Amnestyn vetoomuksen hänen vapauttamisekseen.

Saudi-Arabian viranomaiset aiheuttivat maailmanlaajuista tyrmistystä aiemmin tässä kuussa, kun Raif Badawi sai rangaistuksensa ensimmäiset 50 raipaniskua. Badawia rangaistaan siitä, että hän perusti verkkosivuston, joka viranomaisten mukaan ”loukkaa islamia”.

“Raif Badawin ruoskiminen on sanoinkuvaamattoman julma ja järkyttävä rangaistus. Se rikkoo kansainväliseen oikeuteen kirjattua kidutuksen ja muun julman kohtelun kieltoa, eikä sitä pitäisi käyttää missään olosuhteissa. Toistuva ruoskinta lisää uhrin kokemaa henkistä ja fyysistä kärsimystä”, sanoo Amnestyn Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan johtaja Philip Luther.

Raif Badawia uhkaa uusi ruoskinta tämän viikon perjantaina. Yhteensä hänen rangaistuksensa on 1 000 raipaniskua.

Tohtori Juliet Cohen, Freedom from Torture -järjestön vastaava lääkäri sanoo, että toisen ruoskimisen vaikutukset ovat todennäköisesti vielä ensimmäistä pahemmat. Amnesty tilasi lääketieteellisen arvion toistuvan ruoskimisen vaikutuksista Freedom from Torture -järjestöltä, joka hoitaa kidutuksen uhreja.

“Mitä enemmän iskuja osuu samaan kohtaan, sitä todennäköisempää on, että syntyy avohaavoja. Avohaavat ovat kivuliaampia ja niihin liittyy tulehdusriski. Tulehdus puolestaan estää haavoja parantumasta”, Juliet Cohen sanoo.

Fyysisen kivun lisäksi uhri kokee suurta henkistä kärsimystä.

“Ruoskinta herättää esimerkiksi pelon ja häpeän tunteita. Seuraavan ruoskinnan odottaminen saattaa aiheuttaa ahdistuneisuutta ja univaikeuksia… pitkittyneet kivun ja pelon kokemukset voivat aiheuttaa vammoja, joista toipuminen kestää pitkään”, Juliet Cohen arvioi.

Raif Badawi ruoskittiin ensimmäisen kerran 9. tammikuuta. Kaksi seuraavaa ruoskintaa on siirretty lääkäreiden todettua, ettei hän olisi kestänyt seuraavaa kertaa. Lääkäreiden mukanaolo on toistaiseksi lykännyt tuomion toimeenpanoa, mutta se voi herättää myös huolta, sillä lääkäri voidaan pakottaa antamaan hyväksyntänsä ruoskimiselle. Tämä olisi vastoin lääkäreiden tärkeintä ohjenuoraa olla aiheuttamatta tahallista haittaa potilaalle.

Tohtori Juliet Cohenin mukaan Raif Badawin on tärkeää tietää, että ihmiset ympäri maailman puhuvat hänestä ja tukevat häntä. Lääketieteen järjestöjä Cohen suosittelee tukemaan Badawia tutkivia lääkäreitä ja vaatimaan heitä ”laittamaan potilaan terveyden kaiken muun edelle”.

Amnesty International on järjestänyt mielenilmauksia Raif Badawin puolesta eri maissa ja vaatinut Saudi-Arabiaa vapauttamaan hänet välittömästi ja kumoamaan tuomion. Maailmanlaajuisesti yli miljoona ihmistä on allekirjoittanut Amnestyn vetoomuksen Badawin puolesta.

”Raif Badawi on mielipidevanki, jonka ainoa ’rikos’ on se, että hän perusti avoimeen keskusteluun kannustavan verkkosivuston. Ruoskintatuomio rikkoo räikeästi kansainvälistä oikeutta, ja tähän julmaan ja epäinhimilliseen rangaistukseen turvautuminen on Saudi-Arabialle häpeäksi”, Philip Luther sanoo.

Mielenilmaus Helsingissä Saudi-Arabian suurlähetystöllä

Amnestyn Suomen osasto järjestää mielenilmauksen Raif Badawin puolesta Saudi-Arabian suurlähetystön edustalla (Stenbäckinkatu 26) perjantaina 30.1. klo 8.45.

Kuvia mielenilmauksesta on saatavilla perjantaina aamupäivällä Amnestyn Flickr-tililtä: https://www.flickr.com/photos/amnestyfinland/sets/72157650113351820/

Lisätietoa tapahtumasta Amnestyn Facebook-sivuilta: https://www.facebook.com/events/876578592392911