Lisää todisteita sotarikoksista ja Venäjän osallisuudesta Ukrainassa

Sekä Ukrainan hallitusta tukevat miliisit että Venäjän-mieliset separatistit ovat syyllistyneet sotarikoksiin, sanoo ihmisoikeusjärjestö Amnesty International. Amnesty syyttää Venäjää separatistien yllyttämisestä rikoksiin. Amnestyn julkaisemista satelliittikuvista näkyy, että Venäjän tykistö vahvistaa asemiaan Itä-Ukrainassa.

"Tämän konfliktin kaikki osapuolet ovat osoittaneet piittaamattomuutta siviilien hengestä ja rikkoneet räikeästi kansainvälisiä velvoitteitaan", sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

"Amnestyn todistusaineisto osoittaa, että Venäjä ruokkii konfliktia sekä puuttumalla siihen suoraan että tukemalla Itä-Ukrainan separatisteja. Venäjän täytyy lopettaa aseiden vienti ja muu tuki separatisteille, joiden epäillään syyllistyneen vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin."

Satelliittikuvissa näkyy sotakalustoa

Amnestyn julkistamat satelliittikuvat osoittavat, että aivan rajan tuntumaan Ukrainan puolelle on perustettu uusia tykistötukikohtia 13.-29. elokuuta välisenä aikana. Kuvien perusteella kyseessä näyttää olevan 122-mm Howitzer D-30 -tykistöyksiköitä, jotka on suunnattu länteen. 29. elokuuta otetussa satelliittikuvassa näkyy lisäksi kuusi panssaroitua ajoneuvoa.

Toinen samanlainen tykistötukikohta näkyy edellä mainitusta koilliseen olevalla Ukrainan puolella sijaitsevalla. 26. elokuuta otetuissa satelliittikuvissa näkyy kuusi tykistöyksikköä, jotka on suunnattu lounaaseen kohti Ukrainan armeijan yksiköiden sijaintia.

26.-29. elokuuta välisenä aikana tykistökalusto on siirretty osoittamaan länteen. 29. elokuuta otetuissa kuvissa näyttäisi lisäksi olevan useita armeijan ajoneuvoja puuston ja pellon rajassa.

"Nämä satelliittikuvat, raportit Ukrainassa kiinniotetuista venäläissotilaista ja silminnäkijälausunnot rajan ylittäneistä venäläisistä joukoista sekä armeijan ajoneuvoista eivät jätä sijaa arvailulle. Ukrainassa on nyt käynnissä kansainvälinen aseellinen konflikti", sanoo Frank Johansson.

Kaikki osapuolet Ukrainassa syyllistyneet rikoksiin

Amnesty Internationalin tutkijat ovat keränneet Itä-Ukrainasta todistajanlausuntoja summittaisista pommituksista, sieppauksista, kidutuksesta ja tapoista.

Amnestyn tutkijat ovat haastatelleet Alechevskista, Donetskista, Kramatorskista, Krasny Luchista, Lisichanskista, Luganskista, Rubeznoesta, Pervomaiskista ja Slovyanskista taisteluita paenneita silminnäkijöitä. Tutkijat ovat haastatelleet ukrainalaispakolaisia myös Rostovin alueella Venäjällä.

Näiltä alueilta paenneet ovat kertoneet Amnestylle, miten Ukrainan hallituksen joukot ovat tulittaneet heidän asuinalueitaan. Todistajanlausunnot viittaavat summittaisiin iskuihin, mikä tekisi iskuista sotarikoksia. Silminnäkijät ovat myös kertoneet, miten Venäjän-mieliset separatistit ovat siepanneet, kiduttaneet ja tappaneet heidän naapureitaan.

Slovyanskin asukkaat kertoivat Amnestylle, että Venäjän-mieliset separatistitaistelijat olivat siepanneet paikallisen papin, tämän kaksi poikaa ja kaksi seurakuntalaista ja vaatineet heistä 50 000 dollarin lunnaita. Kun paikalliset olivat saaneet lunnassumman kerättyä, olivat sieppaajat silminnäkijöiden mukaan jo tappaneet uhrit.

Amnesty International on saanut myös luotettavia raportteja Ukrainan armeijan rinnalla toimivien vapaaehtoisten pataljoonien tekemistä sieppauksista ja pahoinpitelyistä.

Esimerkiksi 23. elokuuta kymmenet aseistautuneet miehet sieppasivat vartijan Oleksandrivkassa Luhanskissa. Asemiehet saapuivat paikalle Ukrainan lipuin varustetuin ajoneuvoin. Ainakin yhdessä ajoneuvossa luki "Battalion Aidar", joka on Luhanskin alueella toimivan miliisijoukon nimi. Silminnäkijöiden mukaan asemiehet syyttivät vartijaa separatistien auttamisesta, hakkasivat häntä kiväärinperillä ja pitivät häntä eristyksissä 27. elokuuta asti. Silloin vartijan perheelle kerrottiin, että häntä pidettiin toisessa kaupungissa Ukrainan valtion turvallisuuspalvelun paikallistoimistossa.

Amnesty International vaatii Ukrainan viranomaisia suorittamaan kattavan tutkinnan kaikista väitetyistä vakavista kansainvälisen humanitaarisen oikeuden loukkauksista ja varmistamaan, että sotarikosten uhrit saavat oikeutta.

"Jos perusteellista riippumatonta tutkintaa näistä rikoksista ja ihmisoikeusloukkauksista ei tehdä, on riski että ukrainalaiset kantavat tämän sodan jättämiä arpia vuosia", Frank Johansson sanoo.

Amnesty Internationalin satelliittikuvat ovat ladattavissa täältä: http://tinyurl.com/Amnesty-Ukraine-Images

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi