Piiritetyssä Yarmoukissa kuollaan nälkään

Syyrian hallinnon piirittämällä Yarmoukin leirillä on kuollut lähes 200 siviiliä heinäkuun 2013 jälkeen. Heistä 128 kuoli nälkään. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin tuore raportti kertoo, miten Yarmoukin siviiliväestö on joutunut rikosten ihmisyyttä vastaan ja sotarikosten kohteiksi.

Syyrian konfliktin kolmivuotispäivän kynnyksellä julkaistu raportti Squeezing the life out of Yarmouk: War crimes against besieged civilians kertoo, miten ainakin 194 palestiinalaista ja syyrialaista on kuollut Damaskoksen lähellä Yarmoukissa sen jälkeen, kun sen piiritys tiheni heinäkuussa 2013 ja ruoka- ja lääkekuljetukset katkaistiin. Amnesty Internationalin tutkimusten mukaan 128 ihmistä kuoli nälkään tämän humanitaarisen kriisin seurauksena.

"Elämä Yarmoukissa on käynyt yhä sietämättömämmäksi siviileille, jotka ovat jääneet loukkuun ja näkevät nälkää ilman mahdollisuutta paeta", sanoo Amnesty Internationalin Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan johtaja Philip Luther.

"Yarmoukin siviilit ovat pelinappuloita kuolettavassa pelissä, jota ei he eivät itse voi kontrolloida", Luther sanoo.

Syyrian hallinnon joukot ja heidän liittolaisensa pommittavat toistuvasti kouluja, sairaaloita ja moskeijoita Yarmoukissa. Osa hyökkäysten kohteeksi joutuneista rakennuksista on toiminut Syyrian maansisäisten pakolaisten suojina. Myös lääkärit ja sairaanhoitohenkilökunta ovat joutuneet hyökkäysten kohteiksi.

"Siviilialueille tehdyt summittaiset, kuolemiin ja loukkaantumisiin johtavat hyökkäykset ovat sotarikoksia. Toistuvat iskut tiheään asutuille alueille, joilta siviileillä ei ole mahdollisuutta paeta, osoittavat häikäilemätöntä asennetta ja piittaamattomuutta kansainvälisen humanitaarisen oikeuden perusperiaatteista", sanoo Philip Luther.

Vähintään 60 prosentin Yarmoukissa asuvista ihmisistä sanotaan kärsivän aliravitsemuksesta. Asukkaat ovat kertoneet Amnesty Internationalille, etteivät he ole syöneet tuoreita vihanneksia tai hedelmiä kuukausiin. Hinnat ovat nousseet räjähdysmäisesti. Kilo riisiä maksaa Yarmoukissa 100 dollaria.

"Syyrian joukot syyllistyvät sotarikoksiin näännyttäessään siviilejä nälkään. Kertomukset perheistä, jotka joutuvat syömään koiria ja kissoja ravinnokseen, ja tarkka-ampujien uhreiksi joutuneista ruokaa etsivistä ihmisistä, ovat tulleet liian tutuiksi yksityiskohdiksi Yarmoukin kauhutarinassa", Luther sanoo.

YK:n palestiinalaispakolaisia avustava järjestö UNRWA on toimittanut ruoka-apua Yarmoukiin tammi- ja helmikuussa 2014, mutta apu ei ole onnistunut täyttämään edes perustarpeita. Viime päivinä yltyneet ilmaiskut ovat katkaisseet avustuskuljetukset jälleen. Suuri osa Yarmoukin asukkaista on palestiinalaispakolaisia tai heidän jälkeläisiään.

"Kuolemien määrä Yarmoukissa on kasvanut ja tilanne on äärimmäinen. On erittäin ahdistavaa ajatella, että monissa tapauksissa ihmishenkiä olisi voitu pelastaa, jos saatavilla olisi ollut kunnollista sairaanhoitoa", sanoo Philip Luther.

Yarmoukin sairaaloista puuttuu hoidossa tarvittavia perustarvikkeita. Useat sairaalat ovat joutuneet sulkemaan ovensa. Yarmoukin asukkaat kertoivat Amnestylle, että joissain tapauksissa aseistautuneet oppositioryhmät olivat ryöstäneet lääkintätarvikkeet ja ambulanssit sairaaloista.

Lääkintähenkilökuntaa on toistuvasti ahdisteltu. Ainakin 12 on pidätetty piirityksen aikana. Kuusi katosi Syyrian hallinnon joukkojen siepattua heidät. Ainakin yhden lääkärin uskotaan kuolleen kidutuksen seurauksena.

"Sairaita ja haavoittuneita auttavia lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa vastaan hyökkääminen on sotarikos. Kaikkien osapuolten tulee pidättäytyä hyökkäyksistä hoitohenkilökuntaa tai humanitaarisia avustustyöntekijöitä kohtaan."

Ainakin 150 ihmistä on pidätetty Yarmoukissa huhtikuusta 2011 alkaen. Helmikuussa 2014 pidätettynä oli yhä yli 80. Amnesty vaatii kaikkien poliittisten mielipiteiden vuoksi vangittujen välitöntä ja ehdotonta vapauttamista.

"Yarmoukin piiritys merkitsee kollektiivista rangaistusta siviiliväestölle. Syyrian hallituksen tulee lopettaa piiritys heti ja sallia humanitaarisille järjestöille esteetön pääsy auttamaan kärsiviä siviilejä", sanoo Philip Luther.

YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselma vaatii kaikkia konfliktin osapuolia välittömästi lopettamaan asutettujen alueiden piirityksen, antamaan humanitaarisille järjestöille esteettömän pääsyn alueille ja lopettamaan ihmisoikeusloukkaukset ja kansainvälisen humanitaarisen oikeuden loukkaukset. Päätöslauselma hyväksyttiin viime kuussa, mutta se ei ole vielä käytännössä parantanut piiritettyjen siviilien tilannetta.

"Yarmoukin piiritys on tappavin Syyrian asevoimien tai aseistettujen oppositioryhmien suorittamista siviilialueiden aseellisista saarroista, joista kärsii neljännesmiljoonaa ihmistä. Piiritykset aiheuttavat mittaamatonta inhimillistä kärsimystä ja niiden kaikkien tulee päättyä välittömästi."

Amnesty International vaatii kaikkia, joiden epäillään syyllistyneen sotarikoksiin tai rikoksiin ihmisyyttä vastaan saatettaviksi oikeuden eteen. Kansainvälisen rikostuomioistuimen ICC:n Rooman perussäännön mukaan tietyt teot, kuten murhat, kidutus ja tahdonvastaiset katoamiset luokitellaan rikoksiksi ihmisyyttä vastaan, jos ne kohdistetaan siviiliväestöön osana laajamittaista tai järjestelmällistä hyökkäystä.