Pitkä asevelvollisuus ajaa pakoon Eritreasta

Eritrealaiset ovat kolmanneksi suurin ryhmä Eurooppaan pyrkivistä pakolaisista. Moni nuori pakenee pitkää asevelvollisuutta, jonka kestoa ei ole rajoitettu ja joka voi olla jopa kymmeniä vuosia. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin mukaan ylipitkää asevelvollisuutta pakenevilla eritrealaisilla on oikeus saada kansainvälistä suojelua.

Rajoittamattoman pituinen asevelvollisuus ajaa erityisesti nuoria eritrealaisia pakolaisiksi. Eritrean viranomaiset ovat luvanneet rajata asevelvollisuuden keston 18 kuukauteen. Amnestyn tuore raportti kuitenkin paljastaa, että palvelus voi pahimmillaan kestää vuosikymmeniä. Asevelvollisuus koskee jokaista aikuista, ja palvelukseen otetaan jopa 16-vuotiaita poikia ja tyttöjä. Usein palvelukseen liittyy pakkotyötä.

Eritrealaiset ovat kolmanneksi suurin ryhmä Eurooppaan pyrkivistä pakolaisista. Siitä huolimatta, että Eritreassa vallitsee surkea ihmisoikeustilanne, monet Euroopan maat hylkäävät yhä useammin eritrealaisten turvapaikkahakemuksia.

“Asevelvollisten tilanne Eritreassa on epätoivoinen. Väitteet siitä, että suurin osa Eurooppaan saapuvista eritrealaisista olisi elintasopakolaisia, eivät ole totta. Ihmiset pakenevat järjestelmää, johon liittyy pakkotyötä ja joka ryöstää nuorilta päätösvallan omasta elämästään”, Amnestyn Suomen osaston oikeudellinen asiantuntija Susanna Mehtonen sanoo.

Amnestyn raporttiin on haastateltu 72:a Eritreasta paennutta ihmistä. Jotkut haastatelluista kertoivat olleensa asepalveluksessa yli 15 vuotta ennen pakoa. Joidenkin puoliso tai isä oli palveluksessa vielä 20 vuoden jälkeen.

Osa haastatelluista kertoi olleensa palveluksessa vuosia ilman vapaata. Luvattomasta lomasta voi joutua vankilaan, ja jos asevelvollista ei tavoiteta, voidaan tämän sukulainen vangita hänen sijastaan.

Pitkällä asepalveluksella on kielteisiä vaikutuksia myös lapsiin. Monet jättävät koulun kesken välttääkseen asepalveluksen, ja tytöt naidaan nuorina, jotta heidän ei tarvitse astua palvelukseen. Monesti lapset, joiden vanhemmat ovat olleet asepalveluksessa pitkään, ovat joutuneet ottamaan perheestä taloudellisen vastuun.

Ulkomaille pakenevien asevelvollisten kohtalo on kova: jos heidät saadaan kiinni, heidät pidätetään ja laitetaan maan alla sijaitseviin alkeellisiin selleihin tai varastokontteihin. Sama kohtelu odottaa Euroopan maista palautettavia turvapaikanhakijoita. Kidutus ja muu epäinhimillinen kohtelu on Eritreassa yleistä.

Eritrean hallituksen mukaan pitkä asevelvollisuus on välttämätöntä itsepuolustusta naapurivaltio Etiopiaa vastaan, jonka kanssa Eritrealla on kireät välit. Kaikki asevelvolliset eivät kuitenkaan ole sotilastehtävissä, ja monet tekevät työtä esimerkiksi maanviljelyksen, rakentamisen ja opetuksen parissa.

”Eritrean viranomaiset ovat vakuuttaneet rajoittavansa asevelvollisuuden kestoa, mutta näin ei ole käynyt. Monet joutuvat asepalvelukseen kymmeniksi vuosiksi, ja ne jotka yrittävät paeta, pidätetään mielivaltaisesti eikä heitä vastaan nosteta syytteitä”, Susanna Mehtonen sanoo.

”Eritrealaisnuoret pakenevat kotimaastaan välttääkseen pakkotyön ja tulevaisuuden, jossa ei ole mahdollista kouluttautua ja saada työtä. He lähtevät vaarallisille matkoille ja olettavat pääsevänsä turvaan.”

Amnesty vaatii Eritreaa lakkauttamaan rajoittamattoman pituisen asevelvollisuuden ja kaikkia valtioita tunnustamaan, että kyseessä on vakava ihmisoikeusloukkaus.

Susanna Mehtonen
Oikeudellinen asiantuntija