Siepattuja tyttöjä pakotettu osallistumaan Boko Haramin iskuihin

Boko Haram on siepannut ainakin 2 000 naista ja tyttöä Nigeriassa vuoden 2014 alusta lukien. Monet siepatuista on pakotettu seksiorjiksi ja koulutettu taistelemaan äärijärjestön riveissä, sanoo ihmisoikeusjärjestö Amnesty International Chibokin koulutyttöjen sieppauksen yksivuotispäivänä. Järjestön uudet satelliittikuvat Baman kaupungista osoittavat Boko Haramin tuhovoiman.

Amnesty julkaisee 90-sivuisen raportin, joka sisältää todisteita Boko Haramin tekemistä sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan. Ryhmittymä on tappanut ainakin 5 500 siviiliä Koillis-Nigeriassa viime ja tämän vuoden aikana. “Our job is to shoot, slaughter and kill”: Boko Haram’s reign of terror -raporttia varten haastateltiin 200 ihmistä, mukana myös 28 Boko Haramin käsistä vapautunutta naista ja tyttöä.

Amnestyn raportti antaa uutta tietoa Boko Haramin käyttämistä brutaaleista toimintatavoista. Miehiä ja poikia rekrytoidaan taistelijoiksi ja teloitetaan, nuoria naisia ja tyttöjä siepataan, vangitaan ja joissakin tapauksissa raiskataan, pakotetaan naimisiin tai osallistumaan iskuihin.

“Raportti todistaa Boko Haramin järkyttävien iskujen laajuuden, joista miljoonat ihmiset ovat joutuneet kärsimään. Nigeriassa on valtavasti tehtävää siviilien suojelemiseksi ja humanitaarisen kriisin ratkaisemiseksi”, sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Chibokin kaupungista vuosi sitten siepatut 276 koulutyttöä saivat kansainvälistä huomiota, ja heidän puolestaan perustettiin #BringBackOurGirls-kampanja. Kadonneet koulutytöt edustavat kuitenkin vain pientä osaa kaikista siepatuista.

Boko Haram on vienyt sieppaamiaan naisia ja tyttöjä syrjäseuduilla sijaitseville leireille tai tilapäisleireille, joista heidät on siirretty kaupungeissa sijaitseviin taloihin. Täällä heille on alettu syöttää Boko Haramin tulkintaa islamista ja valmistaa avioliittoa varten.

19-vuotias Aisha siepattiin ystävänsä häistä syyskuussa 2014. Taistelijat veivät hänet leirille, jossa oli noin 100 siepattua tyttöä. Aishaa ja muita tyttöjä opetettiin ampumaan ja taistelemaan, ja kolmen viikon koulutuksen jälkeen Aisha lähetettiin taistelemaan – omaan kyläänsä. Kolmen kuukauden vankeuden aikana Aisha raiskattiin toistuvasti. Hänen siskonsa ja ainakin 50 muuta tapettiin.

“Jotkut eivät suostuneet vaihtamaan uskontoaan. Toiset eivät halunneet oppia tappamaan. Heidät haudattiin joukkohautaan. He vain kippasivat ruumiit isoon kuoppaan, joka ei ollut riittävän syvä. En nähnyt kuoppaa, mutta totuimme mätänevien ruumiiden hajuun”, Aisha kertoi Amnestylle.

300 iskua siviilejä vastaan

Vuoden 2014 alusta lukien Boko Haram on tehnyt ainakin 300 iskua siviilejä vastaan. Ensin taistelijat hyökkäävät sotilaita ja poliiseja vastaan, joiden aseet ja ammuksen kerätään talteen. Sen jälkeen kohteena ovat siviilit. Ensin taistelijat ampuvat pakenevat asukkaat, minkä jälkeen taisteluiässä olevat miehet kerätään yhteen ja teloitetaan.

Boko Haram otti kiinni parikymppiset Ahmedin ja Alhajin Madagalin iskussa 14. joulukuuta 2014. Ahmed kertoi Amnestylle, että vaikka hänen vaistonsa käski hänen juosta karkuun, hän ei pystynyt siihen. ”He teurastivat miehiä veitsin. Kaksi miestä vastasi teloituksista… Istuimme maassa ja odotimme vuoroamme.” Alhaji onnistui pakenemaan, koska teloittajan veitsi tylsistyi niin, ettei sillä saanut enää viillettyä kurkkuja auki. Hän kertoo, että Madagalissa tapettiin kyseisenä päivänä ainakin 100 miestä.

Valtaamissaan kylissä Boko Haram käyttää kovia otteita: erityisesti naisten liikkumista rajoitetaan ja sääntöjä rikkovia rankaistaan ankarasti. Päivittäisistä rukouksista livenneitä ruoskitaan julkisesti, ja ihmisiä kivitetään kuoliaiksi.

Amnesty vaatii Boko Haramia lopettamaan iskut siviilejä vastaan. Nigerian hallituksen on varmistettava, että siviilejä suojellaan väkivallalta ja Koillis-Nigerian turvallisuustilanne vakautetaan. Kansainvälisen yhteisön on tuettava Nigerian uutta hallitusta Boko Haramin vastaisessa taistelussa.

“Vallanvaihdos tarjoaa uuden mahdollisuuden viime vuosien epäonnistumisten jälkeen. Siepatut täytyy pelastaa ja sotarikokset ja rikokset ihmisyyttä vastaan tutkia. Ruumiit täytyy kaivaa joukkohaudoista, uudet iskut täytyy estää ja julmuuksiin syyllistyneet pitää asettaa teoistaan vastuuseen”, sanoo Frank Johansson.

Tuoreita satelliittikuvia Bamasta

Amnestyn tilaamat satelliittikuvat auttavat hahmottamaan Boko Haramin tuhojen laajuutta. Tuoreet ennen ja jälkeen -kuvat Bamasta paljastavat, että ainakin 5 900 rakennusta ja rakennelmaa eli noin 70 prosenttia kaupungista on tuhottu osin tai kokonaan kaupungista vetäytyneen Boko Haramin jäljiltä. Nigerian armeija otti kaupungin haltuunsa maaliskuussa 2015.

Satelliittikuvat löytyvät osoitteesta

Amnestyn raportti “Our job is to shoot, slaughter and kill”: Boko Haram’s reign of terror on ladattavissa osoitteessa https://www.dropbox.com/s/gkk41e139qfkf7y/NigeriaBHReport2015.pdf?dl=0+%E2%80%93

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi