Suomessa vierailevan presidentti Putinin on kunnioitettava kansalaistensa oikeuksia

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International vaatii Suomessa vierailevaa Venäjän presidenttiä varmistamaan kansalaistensa sananvapauden ja muut kansalaisoikeudet. Vladimir Putinin kolmatta presidenttikautta on leimannut näiden ihmisoikeuksien törkeä rajoittaminen. Amnesty vetoaa myös presidentti Niinistöön, jotta hän keskustelisi vieraan kanssa Venäjän ihmisoikeustilanteesta.

Presidentti Putin vierailee Suomessa huomenna tiistaina. Amnestyn viesti presidentti Putinille on, että hänen on varmistettava kansalaisoikeuksien toteutuminen venäläisille.

Vladimir Putinin kolmannen presidenttikauden ensimmäistä vuotta ovat leimanneet sanan-, järjestäytymis- ja kokoontumisvapauden järjestelmällinen heikentäminen. Kansalaisyhteiskunta uhataan tukahduttaa ja eristää.

Venäjällä on hyväksytty lukuisia lakimuutoksia, joiden on väitetty tähtäävän siihen, että niillä pystytään varmistamaan yleinen järjestys ja kansalaisten oikeudet. Vaikutus on kuitenkin ollut päinvastainen: hallitusta kritisoivien, opposition edustajien ja tavallisten mielenosoittajien oikeuksia on merkittävästi rajoitettu. Venäjän ulkopuolelta rahoitusta saavien kansalaisjärjestöjen toimistoissa on suoritettu ratsioita. Venäjän parlamentin hyväksymä ”homopropagandalaki” on ajanut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ahtaalle. Rauhanomaisia mielenosoituksia on hajotettu väkivaltaisesti.

Presidentti Putin tapaa Kultarannassa tasavallan presidentti Sauli Niinistön. Amnesty pyytää, että presidentti Niinistö keskustelisi presidentti Putinin kanssa Venäjän ihmisoikeustilanteesta. Amnestyn viesti on, että kansalaisyhteiskuntaa ei tarvitse pelätä. Toimiva kansalaisyhteiskunta, jolla on yhteyksiä ulkomaille, hyödyttää koko yhteiskuntaa.

Toimituksille tiedoksi

Amnestyn Suomen osasto järjestää mielenilmauksen ja puistopiknikin Naantalissa tiistaina 25.6. Kuparivuorentien läheisyydessä ja Kultarantaan vievän tien varrella. Amnesty julkaisee myös ilmoitukset Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa ja kampanjoi sosiaalisessa mediassa.

Painokelpoisia valokuvia tiistain tapahtumista päivitetään osoitteessa flickr.com/photos/amnestyfinland

Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson on tiedotusvälineiden haastateltavissa tiistaina.

Amnestyn raportti ”Freedom under threat: The clampdown on freedom of expression, assembly and association in Russia” saatavilla osoitteessa: amnesty.fi/raportit/venajalla-kaynnissa-noitavaino

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi