Todisteita Irakin hallituksen tukemien shiia-ryhmien sotarikoksista

Irakin hallituksen tukemat ja aseistamat puolisotilaalliset shiia-ryhmät ovat siepanneet ja tappaneet lukuisia sunni-siviilejä viime kuukausien aikana, sanoo ihmisoikeusjärjestö Amnesty International tuoreessa raportissaan.

Amnestyn tuore raportti Absolute Impunity: Militia Rule in Iraq kuvaa yhä vaikutusvaltaisempien puolisotilaallisten shiia-ryhmien tekemiä, sunneihin kohdistuneita hyökkäyksiä Bagdadissa, Samarrassa ja Kirkukissa.

Osa hyökkäyksistä on ilmeisesti tarkoitettu kostoksi hirmutekoihin syyllistyneelle ääriryhmä Isisille. Eri puolilta Irakia on löytynyt tunnistamattomia ruumiita. Ruumiita on ammuttu päähän ja ne ovat käsiraudoissa, mikä viittaa teloitustyyliin tehtyihin tappoihin.

"Siunaamalla vastenmielisiin tekoihin syyllistyvät puolisotilaalliset ryhmät Irakin hallitus hyväksyy myös niiden tekemät sotarikokset ja ruokkii vaarallista uskonnollisen väkivallan kierrettä, joka repii Irakia hajalle. Irakin hallituksen on lopetettava tukensa puolisotilaallisille joukoille heti", sanoo Amnestyn vanhempi kriisitutkija Donatella Rovera.

Puolisotilaallisten shiia-ryhmien sieppaamien ihmisten kohtalo jää usein pimentoon. Osa siepatuista on tapettu sen jälkeen, kun sukulaiset ovat maksaneet heistä kymmenientuhansien dollareiden lunnaat.

40-vuotias liikemies Salem siepattiin Bagdadissa heinäkuussa. Kaksi viikkoa sieppauksen jälkeen hänen perheensä maksoi sieppaajille 60 000 dollarin lunnaat. Salemin ruumis löydettiin Bagdadin ruumishuoneelta. Hänen päänsä oli murskattu ja kädet yhä käsiraudoissa.

Puolisotilaallisten shiia-ryhmien kasvava valta on heikentänyt Irakin turvallisuustilannetta entuudestaan ja lisännyt laittomuuden ilmapiiriä.

Sieppauksiin ja tappoihin syyllistyneitä puolisotilaallisia shiia-ryhmiä ovat ainakin Asa'ib Ahl al-Haq, Badr Brigades, Mahdi Army ja Kata'ib Hizbullah.

Näiden ryhmien vaikutusvalta on kasvanut kesäkuun jälkeen, jolloin Irakin armeija perääntyi ja luovutti liki kolmanneksen maasta ääriryhmä Isisin taistelijoille. Puolisotilaallisilla shiia-ryhmillä on armeijan univormut, mutta ne toimivat lain ulkopuolella eivätkä viranomaiset valvo niiden toimintaa.

"Irakin viranomaiset eivät ole saattaneet puolisotilaallisia ryhmiä vastuuseen sotarikoksista ja muista vakavista ihmisoikeusloukkauksista. Näin heille on annettu vapaat kädet hyökätä sunnien kimppuun. Irakin uuden hallituksen ja pääministeri Haider al-Abadin pitää toimia nyt puolisotilaallisten joukkojen estämiseksi ja oikeusvaltioperiaatteen palauttamiseksi", sanoo Donatella Rovera.

"Puolisotilaalliset shiia-ryhmät käyvät armotta sunni-siviilien kimppuun ja naamioivat sen taisteluksi terrorismia vastaan. Tarkoituksena on selvästi rangaista sunneja Isisin noususta ja sen vastenmielisistä rikoksista."

Tarkastuspisteellä Bagdadin pohjoispuolella Amnesty kuuli Asa'ib Ahl al-Haq-ryhmän jäsenen sanovan: "Jos saamme kiinni ne Tikritin alueelta tulevat 'koirat' [sunnit ], me teloitamme heidät… He tulevat Bagdadiin tekemään terroritekoja, joten meidän on pysäytettävä heidät."

Myös Irakin hallituksen joukot ovat syyllistyneet vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin. Amnesty International on löytänyt todisteita pidätettyjen kidutuksesta ja muusta epäinhimillisestä kohtelusta. Terrorisminvastaisen lain nojalla pidätettyjä sunneja on kuollut vankilassa.

Vankilassa kuoli esimerkiksi 33-vuotias juristi ja kahden pienen lapsen isä. Hänen ruumiistaan löytyi ruhjeita, avohaavoja ja palovammoja, jotka näyttävät olevan seurausta säännöllisistä sähkösokeista. Toinen mies oli pidätettynä viisi kuukautta, jonka aikana häntä kidutettiin sähkösokeilla ja uhattiin raiskata kepillä. Lopulta hänet vapautettiin ilman, että häntä vastaan nostettiin syytteitä.

"Irakin hallitukset ovat yksi toisensa jälkeen osoittaneet tunteetonta piittaamattomuutta ihmisoikeuksista. Uuden hallituksen on muutettava kurssia ja otettava käyttöön toimivat keinot puolisotilaallisten shiia-ryhmien ja Irakin armeijan rikosten tutkimiseksi ja syyllisten saattamiseksi oikeuden eteen", sanoo Donatella Rovera.

Amnestyn raportti Absolute Impunity: Militia Rule in Iraq on ladattavissa osoitteesta: http://bit.ly/1tVGm47