Toiminnanjohtaja Frank Johansson pakolaiskriisistä: Suomen tulee olla osa ratkaisua, ei ongelmaa

Tiedotusvälineille
Julkivapaa

Hallitus linjaa tällä viikolla kantansa EU:n uuteen ehdotukseen vastuunjaosta pakolaisista ja turvapaikanhakijoista. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International on tänään julkaissut strategian pakolaisten suojelemiseksi Euroopassa. Suomen on hyväksyttävä velvoittava vastuunjako turvapaikanhakijoista, kirjoittaa Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson kirjoittaa blogissaan toimista, joihin hallituksen tulee ryhtyä pakolaistilanteen helpottamiseksi. Amnesty on tänään julkaissut strategian pakolaisten suojelemiseksi Euroopassa (linkki alla).

”Euroopan maat eivät ole pystyneet suoriutumaan ihmisoikeussopimusten velvoitteista suojata pakolaisia. 350 000 hädänalaista ihmistä on saanut Euroopan sekaisin.

Sillä aikaa kun hallitukset jahkailevat, tavalliset ihmiset kaikissa maissa ovat näkyvästi ja itsensä likoon laittaen toivottaneet pakolaiset tervetulleeksi. On nostettava hattua halulle auttaa. Esimerkiksi kotinsa tarjoaminen turvapaikanhakijalle on erittäin vahva kannanotto.

Pakolaiskriisin ratkaisujen on kuitenkin oltava rakenteellisia, ei yksittäisen ihmisen tukeen perustuvia. Nyt tarvitaan todellista poliittista johtajuutta. Päättäjien on tajuttava, että kaikkien on oltava talkoissa mukana. Euroopan maiden tulee pelastaa ihmishenkiä avaamalla turvallisia reittejä hakea suojaa. Samalla kaikkien EU-maiden, myös Suomen, on hyväksyttävä velvoittava vastuunjako turvapaikanhakijoista. Meidän tulee olla osa ratkaisua, ei osa ongelmaa.

Amnesty Internationalin arvioiden mukaan seuraavan kahden vuoden aikana 1,38 miljoonaa pakolaista tarvitsee uudelleensijoittamispaikan. Amnesty katsoo, että EU:n jäsenvaltioiden tulisi vastaanottaa ainakin 300 000 pakolaista seuraavan kahden vuoden aikana. Tämä voitaisiin toteuttaa joko olemassa olevien kiintiöpakolaisohjelmien tai EU:n toteuttaman velvoittavan ohjelman puitteissa.”

EU-komissio julkaisee tänään uuden ehdotuksen jäsenmaiden vastuunjaosta pakolaisten auttamiseksi. Oma hallituksemme muodostaa siitä lähipäivinä kantansa. Päätöksiä tehdään maanantaina 14.9. EU:n koolle kutsumassa hätäkokouksessa, johon Suomesta osallistuu sisäministeri Petteri Orpo. Amnesty kehottaa hallitusta:

• korottamaan merkittävästi pakolaiskiintiötä, myöntämään humanitaarisia viisumeja ja oleskelulupia perheenyhdistämisen nojalla – näin syntyy lisää laillisia ja turvallisia maahantuloreittejä
  • hyväksymään velvoittava turvapaikanhakijoiden uudelleen sijoittaminen EU:ssa – näin vähennetään paineita rajavaltioissa, jotka itse eivät kykene huolehtimaan pakolaisista
  • tukemaan rahallisesti rajavaltioita vastaanottokeskusten perustamisessa – näin autetaan siellä missä kriisi on pahimmin päällä
  • jatkamaan laajaa etsintä- ja pelastusoperaatioihin osallistumista Välimerellä – näin vältytään lisäkuolemilta.

Linkki Frank Johanssonin blogiin: https://www.amnesty.fi/ollaan-osa-ratkaisua-ei-ongelmaa/

Linkki Amnestyn vetoomukseen hallitukselle/ministeri Orpolle: https://www.amnesty.fi/vetoomukset/nyt-riittaa-suomen-on-kannettava-vastuunsa-pakolaiskriisista/

Linkki Amnestyn strategiaan pakolaisten suojelemiseksi Euroopassa: https://frantic.s3.amazonaws.com/amnesty-fi/2015/09/Amnesty-Internationalin-strategia-pakolaisten-suojelemiseksi-Euroopassa.pdf

Frank Johansson