Uudet satelliittikuvat Pohjois-Koreasta paljastavat vankileirien laajuuden

Amnestyn uudet satelliittikuvat Pohjois-Korean vankileireistä numero 15 ja 16 paljastavat uusia asuinkeskittymiä, laajentuneita tuotantolaitoksia ja viitteitä tiukoista turvajärjestelyistä.

Amnestyn raportti North Korea: Continued Investment in the Infrastructure of Repression analysoi satelliittikuvia Pohjois-Korean vankileireistä numero 15 ja 16, jotka ovat maan suurimpia. Raportti sisältää myös todistajanlausuntoja, muun muassa ensimmäistä kertaa julkisuudessa puhuvan entisen vanginvartijan haastattelun.

Amnesty on jakanut analysoimansa tiedot YK:n kanssa, jonka asettama komissio tutkii Pohjois-Korean ihmisoikeusloukkauksia.

”Vaadimme Pohjois-Koreaa vapauttamaan kaikki mielipidevangit ja sulkemaan vankileirit välittömästi ja ehdoitta”, sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Satojatuhansia ihmisiä pidetään poliittisilla vankileireillä ja muissa pidätyskeskuksissa Pohjois-Koreassa. Pidätettyjen joukossa on myös lapsia. Monet pidätetyistä eivät ole syyllistyneet rikokseen, vaan ovat rikoksista tuomittujen perheenjäseniä.

Vankileiri numero 16 sijaitsee Pohjois-Hamgyongin maakunnassa ja on noin 560 neliökilometrin kokoinen. Vuonna 2011 leirillä oli arviolta 20 000 vankia. Toukokuussa 2013 otetuista satelliittikuvista ilmenee, että leiri 16:n asukasmäärä on hieman kasvanut ja alueelle on ilmestynyt uusia asuinrakennuksia. Satelliittikuvista näkyy myös selvästi viitteitä kaivostoiminnasta, hakkuista ja maanviljelystä. Teollisuusalue näyttää kuvien perusteella olevan laajenemaan päin.

Entiset vangit ovat kertoneet, että leirillä tehdään pakkotyötä vaarallisissa oloissa lähes tauoitta. Myös turvallisuusjärjestelyt ovat tiukat, ja vankien liikkumista valvotaan monin tavoin.

Herra Lee työskenteli leirillä 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin. Amnesty haastatteli häntä marraskuussa 2013, jolloin hän kertoi muun muassa leirillä käytetyistä teloitusmenetelmistä. Vangit pakotettiin kaivamaan omat hautansa, jonka jälkeen heidät tapettiin niskaan kohdistuneella vasaraniskulla. Herra Leen mukaan vankilahenkilökunta myös kuristi vankeja ja sitten löi heitä kuoliaaksi puukepeillä. Naisvankeja raiskattiin ja sen jälkeen tapettiin, jotta sana raiskauksista ei leviäisi.

Satelliittikuvat vankileiristä 15 – joka tunnetaan myös nimellä Yodok – osoittavat, että 39 asuintaloa on purettu sen jälkeen, kun Amnesty julkaisi satelliittikuvia leiristä vuonna 2011. Vain kuusi taloa on rakennettu purettujen tilalle. Tämä saattaa viitata vankileirin asukasmäärän vähentymiseen. Amnesty ei kuitenkaan pysty varmistamaan leirillä olevien ihmisten määrää eikä vankien kohtaloa.

Vankileiri 15 on kooltaan 370 neliökilometriä ja sijaitsee maan keskiosassa noin 120 kilometriä pääkaupunki Pjongjangista. Vuonna 2011 leirillä arvioitiin olevan noin 50 000 ihmistä.

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi

SATELLIITTIKUVIA JA MUUTA KUVAMATERIAALIA:

Satelliittikuvat: https://adam.amnesty.org/asset-bank/images/assetbox/b87222ce-06b5-4496-a24d-542ecde9222d/assetbox.html

Videomateriaalia: https://adam.amnesty.org/asset-bank/images/assetbox/6af141bd-e5d1-49a5-9dfa-a77db13db751/assetbox.html