Vaalipaneeli: Kohti sateenkaarevaa Suomea!

Amnesty International, Seta, Sateenkaariperheet ja Trasek järjestävät vaalipaneelin Suomen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksista keskiviikkona 25. maaliskuuta Helsingissä.

Eduskunta äänesti viime vuoden lopulla tasa-arvoisen avioliittolain puolesta. Se oli tärkeä askel kohti yhdenvertaisempaa Suomea. Työ sateenkaariväen ihmisoikeuksien toteutumiseksi on kuitenkin kesken. Tämän vuoksi kutsumme kaikkien eduskuntapuolueiden ehdokkaat vaalikeskusteluun hlbti-kysymyksistä.

Hlbti-ihmiset kokevat eriarvoisuutta lainsäädännössä ja arjessaan. Transihmisiltä vaaditaan lisääntymiskyvyttömyyttä, lääkärintodistusta ja naimattomuutta ehtona sukupuolen juridiselle vahvistamiselle. Homo- ja transfobiseen kiusaamiseen kouluissa ja työpaikoilla ei puututa riittävästi. Vanhuspalveluissa sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta ei juuri edes puhuta. Turvapaikanhakijat joutuvat pelkäämään palautusta maihin, joissa heitä vainotaan. Hallitukselta puuttuu johdonmukainen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöpolitiikka.

Paneelikeskustelun pääteemat ovat itsemääräämisoikeus, elämänkaari ja palvelut sekä ihmisoikeuspolitiikka. Paneeliin osallistuvat eduskuntavaaliehdokkaat Johan Ekman (ruotsalainen kansanpuolue), Ritva 'Kike' Elomaa (perussuomalaiset), Tapio Huttula (keskusta), Mai Kivelä (vasemmistoliitto), Asmo Maanselkä (kristillisdemokraatit), Jaana Pelkonen (kokoomus), Jani Toivola (vihreät) ja Pilvi Torsti (sosiaalidemokraatit). Myös yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä panelisteille.

Kohti sateenkaarevaa Suomea! -vaalipaneeli ke 25.3. klo 16–18 Kirjasto 10:ssä (Elielinaukio 2 G, Helsinki). Tila on esteetön ja tilaisuus tulkataan viittomakielellä. Keskustelu lähetetään suorana verkossa ja sitä voi seurata Twitterissä #SateenkaariSuomi-tunnisteen kautta.

Tapahtuma Facebookissa:

Katariina Heikkinen
Asiantuntija, sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuva syrjintä
katariina.heikkinen@amnesty.fi