Valko-Venäjä pidättää aktivisteja jääkiekkokisojen alla

Julkaisuvapaa heti

Valko-Venäjän hallitus pelaa omaan maaliin hiljentäessään kansalaisyhteiskunnan juuri ennen jääkiekon MM-kisoja.

Valko-Venäjällä toimivien kansalaisaktivistien olot kurjistuvat entisestään jääkiekon MM-kisojen alla. Kahden viikon aikana on pidätetty ainakin 16 aktivistia.

"Valko-Venäjän viranomaiset eivät todellakaan näytä siistivän otteitaan tehdäkseen vaikutuksen kisavieraisiin tai kisoja seuraaviin. Sen sijaan he torjuvat kritiikin hiljentämällä ne, jotka voisivat kertoa ihmisoikeusloukkauksista", sanoo Amnestyn Suomen osaston maakohtaisen työn asiantuntija Anu Tuukkanen.

Ainakin kahdeksan aktivistia pidätettiin 26. huhtikuuta Minskissä Tšernobylin ydinvoimalakatastrofin vuosipäivän kunniaksi järjestetyn marssin jälkeen. Marssin järjestämiseen oli etukäteen saatu tarvittavat luvat Valko-Venäjän viranomaisilta. Aktivistit tuomittiin hallinnolliseen pidätykseen 15–25 päiväksi. Kahdeksan muuta aktivistia oli pidätetty jo ennen marssia.

Valko-Venäjä otti vuonna 1997 käyttöön lain joukkotapahtumista. Laki tekee kaikenlaisten julkisten kokoontumisten järjestämisen käytännössä mahdottomaksi ilman viranomaisten erityistä lupaa. Laki loukkaa ihmisten oikeutta kokoontumisvapauteen ja rajoittaa voimakkaasti yksittäisten ihmisten aktivismia.

Valko-Venäjän rikoslaki kriminalisoi rekisteröimättömien kansalaisjärjestöjen toiminnan. Rekisteröityminen puolestaan tehdään järjestöille usein hankalaksi. Rekisteröimättömissä järjestöissä toimimisesta voidaan tuomita jopa kahdeksi vuodeksi vankeuteen.

"Valko-Venäjän on alettava pelata sääntöjen mukaan. Mielipidevankien vapauttamisesta ja sortavien lakien kumoamisesta olisi hyvä aloittaa", Tuukkanen sanoo.

Amnesty kampanjoi parhaillaan kolmen valkovenäläisen mielipidevangin puolesta

Ales Bialiatski

Ales Bialiatski on istunut neljän ja puolen vuoden vankeustuomiostaan kolme vuotta. Bialiatski vangittiin kun hän toimi valkovenäläisen ihmisoikeuskeskus Viasnan johtajana. Viasna kampanjoi ihmisoikeuksien edistämiseksi ja suojelemiseksi Valko-Venäjällä. Se vastustaa kuolemanrangaistusta, kidutusta ja muuta epäinhimillistä kohtelua ja puolustaa poliittisten vankien oikeuksia.

Bialiatskia syytetään "laajamittaisesta tulojen salaamisesta", koska hän käytti henkilökohtaisia Liettuassa ja Puolassa sijaitsevia pankkitilejään tukeakseen järjestönsä ihmisoikeustyötä. Valko-Venäjän viranomaiset ovat vuosien ajan häirinneet Viasnaa ja kieltäytyneet rekisteröimästä sitä. Viranomaiset ovat pakottaneet Viasnan toimimaan peitellysti ja avaamaan pankkitilit ulkomailla voidakseen jatkaa toimintaa.

Amnesty International uskoo, ettei Ales Bialiatski saanut oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä.

Bialiatskin elämä vankilassa on tehty raskaaksi. Hänen vaimonsa vierailut on tiukasti rajoitettu, hänelle lähetetyt ruokalähetykset saapuvat perille vain harvoin ja hänet eristetään usein muista vangeista.

Viime vuonna Bialiatski sai Václav Havelin ihmisoikeuspalkinnon tunnustuksena työstään Valko-Venäjän ihmisoikeustilanteen parantamiseksi.

Mykalai Statkevich

Mykalai Statkevich tuomittiin kuudeksi vuodeksi pakkotyöhön osallistuttuaan vuoden 2010 kiistanalaisten presidentinvaalien jälkeiseen suurmielenosoitukseen.

Statkevich oli ollut opposition ehdokkaana vaaleissa aiemmin samana vuonna. Hänet tuomittiin toukokuussa 2011 "joukkohäiriön järjestämisestä".

Tammikuussa 2012 Statkevich siirrettiin rangaistussiirtolasta tarkemmin vartioituun vankilaan, koska hänen väitettiin rikkoneen vankilan sääntöjä. Statkevichin vaimon Marinan mukaan Statkevich on ollut aktiivinen vankilassa ja yrittänyt parantaa hygieniatasoa vankeinhoitojärjestelmässä.

Statkevichille sallitaan yksi puhelinsoitto kuukaudessa. Vierailut on rajoitettu kahteen kahden tunnin tapaamiseen vuodessa.

Eduard Lobau

Eduard Lobau on Valko-Venäjän suurimman rekisteröimättömän nuoriso-oppositioryhmän Young Frontin jäsen. Lobau pidätettiin päivää ennen presidentinvaaleja joulukuussa 2010. Häntä syytettiin huliganismista ja hänet tuomittiin neljäksi vuodeksi vankilaan.

Lobaun väitettiin hyökänneen ohikulkijoiden kimppuun. Toinen paikalla ollut Young Frontin aktivisti kertoi Amnestylle, että todellisuudessa Lobaun ja hänen ystävänsä kimppuun hyökättiin.

Amnesty International uskoo, että Lobau pidätettiin, jotta hän ei voisi osallistua vaaleja seuraaviin mielenosoituksiin. Lobaun on määrä vapautua tämän vuoden joulukuussa.

Anu Tuukkanen
Maakohtaisen työn asiantuntija