Venäjä vangitsi ympäristöaktivistin kiroilemisesta Sotshin olympialaisten alla

Venäläinen ympäristöaktivisti Jevgeni Vitishko tuomittiin maanantaina 3. helmikuuta 15 päiväksi vankilaan bussipysäkillä kiroilemisesta. Vitishko on nostanut aktiivisesti esiin Sotshin talviolympialaisiin liittyviä ympäristörikoksia. Myös muita ympäristöaktivisteja on pidätetty viime päivinä. Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International vaatii Vitishkon välitöntä vapauttamista.

Jevgeni Vitishko pidätettiin Sotshin lähistöllä Tuapsen kaupungissa maanantaina 3.2., kun hän oli lähdössä tutkintavankilasta, jossa hänen on ilmoittauduttava aiemman ympäristöaktivismiin liittyvän tuomionsa vuoksi. Viranomaiset syyttivät Vitishkoa "lievästä huliganismista", koska hänen väitettiin kiroilleen bussipysäkillä. Vitishko tuomittiin vielä saman päivän aikana 15 päivän hallinnolliseen pidätykseen.

"Vitishkon tapauksessa tiivistyy Venäjän kansalaisyhteiskunnan ajaminen nurkkaan Sotshin olympialaisten alla. Vitishko ja muut aktivistit ovat pyrkineet paljastamaan kisojen valmisteluun liittyviä ympäristörikoksia, ja nyt heitä rangaistaan siitä. Vitishkon suu yritetään tukkia sulkemalla hänet telkien taakse 'lievän huliganismin' syytteiden varjolla", sanoo Amnestyn Suomen osaston maakohtaisen työn asiantuntija Anu Tuukkanen.

"Vielä suurempi huoli liittyy tilanteen kehittymiseen siinä vaiheessa, kun kansainvälinen huomio siirtyy olympialaisten jälkeen pois Venäjän ihmisoikeustilanteesta."

Vitishko on yhdessä muiden ympäristöaktivistien kanssa vastustanut Sotshin kisa-alueen rakentamiseen liittyviä metsähakkuita, laitonta rakentamista ja alueiden aitaamista. Vitishko kuuluu Environmental Watch for North Caucasus-ympäristöjärjestöön, jonka jäseniä venäläiset viranomaiset ovat häirinneet viime kuukausina. Tiistain 4.2. vastaisena yönä poliisi pidätti kuusi samaan järjestöön kuuluvaa ympäristöaktivistia useiksi tunneiksi.

"Olympialaisten avajaiset ovat vain muutaman päivän päästä ja Venäjän viranomaiset käyttävät nyt kaikki valikoimassaan olevat keinot hiljentääkseen toisinajattelijat ja sananvapauden", sanoo Amnestyn Moskovan toimiston johtaja Sergei Nikitin.

"Kansalaisyhteiskunnan hiljentäminen ei lisää Sotshin kisojen turvallisuutta, vaan se paljastaa koko maailmalle, miten venäläisviranomaiset laiminlyövät kansainvälisiä ihmisoikeuksia", sanoo Nikitin.

Vuonna 2012 Jevgeni Vitishko tuomittiin ehdonalaiseen vankeuteen ympäristönsuojeluun liittyvästä mielenilmauksesta. Viime vuonna oikeusistuin määräsi hänet kolmeksi vuodeksi vankilaan, sillä hänen väitettiin rikkoneen ehdonalaiseen tuomioon liittyvää ulkonaliikkumiskieltoa. Hänen vetoomuksensa käsittely on tarkoitus järjestää 12. helmikuuta 2014.

Amnesty International on jo aiemmin ilmaissut tyytymättömyytensä Vitishkon oikeusprosessin epäoikeudenmukaisuuteen. Vitishko tuomittiin epäreilussa oikeudenkäynnissä vankisiirtolaan kolmeksi vuodeksi ja maanantain pidätys tehtiin kun hän odotti valitusoikeudenkäyntiään.

Amnesty International vaatii Vitishkon välitöntä vapauttamista. Amnestyn pikavetoomus Vitishkon vapauttamiseksi on levinnyt ympäri maailman ja Suomessakin tuhannet ovat jo vedonneet Vitishkon vapauttamiseksi.

Vetoomus löytyy osoitteesta http://www.amnesty.fi/vetoomukset/jevgeni

Anu Tuukkanen