Yhdeksän uutta pidätystä Sotshissa - mukana myös Pussy Riotin entiset jäsenet

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International vaatii Venäjän viranomaisia vapauttamaan välittömästi yhdeksän Sotshissa pidätettyä. Pidätettyjen joukossa on aktivisteja ja toimittajia.

Pussy Riotin entiset jäsenet Nadezhda Tolokonnikova ja Maria Aljohina kertovat joutuneensa pidätetyksi kolme kertaa viimeisen kolmen päivän aikana Venäjän Sotshissa. Tuorein pidätys tapahtui tiistaina 18. helmikuuta.

Tolokonnikovan mukaan Venäjän viranomaiset epäilevät Tolokonnikovaa ja Aljohinaa osallisuudesta hotellissa tapahtuneeseen varkauteen. He itse uskovat toistuvan häirinnän johtuvan musiikkivideosta, jonka he ovat aikeissa kuvata. Musiikkivideon nimi on Putin opettaa sinut rakastamaan isänmaatasi (Putin will teach you how to love your motherland).

Tolokonnikova ja Aljohina eivät ole ainoita venäläisviranomaisten häirinnän kohteiksi joutuneita. Sunnuntaina 16. helmikuuta viranomaiset pidättivät ihmisoikeuskeskus Memorialin Semjon Simonovin, paikallisen ihmisoikeusaktivisti David Hakimin ja Radio Free Europen ja Novaja Gazetan toimittajia. Hakim pidätettiin lisäksi maanantaina 17. päivä. Hän oli järjestänyt yhden hengen tukimielenilmauksen viime viikolla kolmeksi vuodeksi vankilaan tuomitulle ympäristöaktivisti Jevgeni Vitishkolle.

"Sotshissa pidätetään aktivisteja lähes päivittäin pelkästään sen vuoksi että he ovat ilmaisseet rauhanomaisesti mielipiteensä. Olympiakomitean on tuomittava pidätykset ja Venäjän viranomaisten on lopetettava ihmisoikeuksien polkeminen olympiakaupungissa", sanoo Amnestyn Suomen osaston maakohtaisen työn asiantuntija Anu Tuukkanen.

"Venäjän viranomaiset ovat taivuttaneet olympiarenkaat – maailmanlaajuiset toivon ja yhteisymmärryksen symbolit – sananvapauden kahleiksi", sanoo Amnestyn Euroopan ja Keski-Aasian ohjelmajohtaja John Dalhuisen.

Anu Tuukkanen
Maakohtaisen työn asiantuntija