ANDRITZ-KONSERNI: Liiketoimintavuoden 2019 tulos

GRAZ/HELSINKI, 4.3.2020. Kansainvälisen teknologiakonserni ANDRITZin liiketoiminta kehittyi tyydyttävästi liiketoimintavuonna 2019. Vaikka saadut tilaukset ja liikevaihto ylsivät uudelle ennätystasolle, konsernin nettotulos laski merkittävästi verrattuna vuoteen 2018, mikä johtui eritoten tehdyistä sopeutustoimista Metals Forming (Schuler) -divisioonassa. Hallitus esittää yhtiökokoukselle osingonjakoa 0,70 euroa osakkeelta, mikä vastaa noin 55 % osinkotuottoa.

ANDRITZ AG:n pääjohtaja Wolfgang Leitner toteaa kuluneesta liiketoimintavuodesta: “Huolimatta tuloksen laskusta olemme tyytyväisiä liiketoimintamme kehittymiseen vuonna 2019. Kolme neljästä liiketoiminta-alueestamme kehittyivät suotuisasti huolimatta vaikeasta globaalista taloustilanteesta. Ennätyksellisen korkeat saadut tilaukset vahvistavat hyvän markkina-aseman palvelemillamme markkinoilla. Neljännellä, METALLIT-liiketoiminta-alueellamme, olemme sopeutustoimillamme luoneet perustan positiiviselle kehitykselle.”

Liiketoimintavuoden tulos yksityiskohtaisesti:

• Saadut tilaukset ylsivät uudelle 7 282,0 miljoonan euron ennätystasolle, joka oli merkittävästi korkeampi kuin vastaavana aikana edellisvuonna (+9,6 % verrattuna 2018: 6 646,2 miljoonaa euroa). Tämä on Sellu & paperi -liiketoiminta-alueen ansiota, sillä se onnistui saamaan useita suurtilauksia vuonna 2019 toimittaakseen laitteita ja teknologiaa uusille sellutehtaille ja pystyi merkittävästi kasvattamaan saatujen tilausten määrää edellisvuoteen verrattuna.

• Tilauskanta vuoden 2019 lopussa oli 7 777,6 miljoonaa euroa, ja se kasvoi verrattuna vastaavaan aikaan edellisvuonna (+9,8 % verrattuna vuoden 2018 loppuun: 7 084,3 miljoonaa euroa).

• Liikevaihto oli 6 673,9 miljoonaa euroa ja se ylsi uudelle ennätystasolle, kuten myös saadut tilaukset (+10,7 % verrattuna 2018: 6 031,5 miljoonaa euroa.). Konsernin palveluliiketoiminta jatkoi hyvin suotuisaa kehitystään ja kasvoi – paljolti Xerium Technologies -yhtiön lokakuussa 2018 tapahtuneen yritysoston ansiosta – 40 %:iin kokonaisliikevaihdosta (2018: 36 %).

• Tulos ja kannattavuus laskivat tuntuvasti johtuen pääasiassa Metals Forming (Schuler) –divisioonassa tehdyistä sopeutustoimista. Heikkona jatkunut kansainvälinen autoteollisuuden markkinatilanne on luonut kapasiteetin sopeuttamistarpeita, joita pannaan käytäntöön vuosina 2020 ja 2021. Lisäksi varauduttiin pienempiin kulujen ja organisaation sopeutustoimiin muilla liiketoiminta-alueilla.

• Näistä kertaluonteisista eristä johtuen EBITA laski merkittävästi 343,2 miljoonaan euroon (2018: 394,3 miljoonaa euroa), ja EBITA-prosentti 5,1 %:iin (2018: 6,5 %). Lukuun ottamatta näitä kertaluonteisia eriä EBITA oli 456,0 miljoonaa euroa ja oli näin ollen korkeampi kuin vastaava luku niin ikään ilman kertaluonteisia eriä viime vuoden vastaavana aikana (2018: 415,0 miljoonaa euroa). EBITA-prosentti ilman kertaluonteisia eriä vuodelle 2019 oli 6,8 % ja se pysyi käytännössä muuttumattomana verrattuna vuoteen 2018 (EBITA-prosentti ilman kertaluonteisia eriä: 6,9 %).

• Rahoitustulos laski -57,0 miljoonaan euroon (2018: -17,4 miljoonaa euroa). Huomattava lasku johtui pääosin kasvaneista korkokuluista liittyen Xerium Technologies -yhtiön velkojen uudelleenjärjestelyyn, liikkeelle lasketun Schuldscheindarlehen-velkakirjan aiheuttamista korkokuluista sekä yhtiön pitkäaikaiseen rahoitukseen liittyvästä vientiluotosta. Tämän lisäksi korkokulut kasvoivat johtuen IFRS 16 (Leases) -raportointimuutoksesta, joka tuli pakolliseksi 1.1.2019.

• Nettotulos (vähemmistöosuuksien jälkeen) laski merkittävästi 127,8 miljoonaan euroon (2018: 222,0 miljoonaa euroa).

Wolfgang Leitner on varovaisen optimistinen tavoitteiden ja näkymien suhteen vuodelle 2020: “Tälle vuodelle suunniteltujen sopeutustoimien avulla otamme tarvittavat askeleet varmistaaksemme konsernin kilpailukyvyn ja kannattavuuden pitkällä tähtäimellä. Meille tärkeillä markkinoilla globaali talousympäristö jatkuu edelleen haastavana ja erittäin epävarmana johtuen Covid-19 (koronaviruksen) leviämisestä. Tarkkailemme kehitystä erittäin tarkasti ja teemme välittömästi tarvittavat toimet, jos ne ovat tarpeen sopeutuaksemme muuttuneeseen markkinatilanteeseen.”

Tämänhetkisestä näkökulmasta katsoen ANDRITZ-konserni odottaa hienoista liikevaihdon kasvua liiketoimintavuonna 2020 ja muuttumatonta operatiivista tulosta ennen kertaluonteisia eriä (EBITA) verrattuna vuoteen 2019. Tulosennuste perustuu Sellu & paperi -liiketoiminta-alueen suurprojekteista kertyvään suurempaan osuuteen liikevaihdosta verrattuna edellisvuoteen ja muuttumattomana pysyneeseen, vaatimattomaan tuloskehitykseen metallinmuokkaussektorilla johtuen autoteollisuusmarkkinoiden vaikeasta tilanteesta. Tälle vuodelle suunnitellut kustannusten sopeutustoimet eivät vaikuta positiivisesti tulokseen ennen kuin vuonna 2021. Vesivoima- ja Erotusteknologia-liiketoiminta-alueille odotamme muuttumatonta hyvää kannattavuuden kehitystä vuonna 2020.

Jos maailman talous kuitenkin kärsii odottamattomista vakavista takaiskuista vuonna 2020, voi tällä olla negatiivisia vaikutuksia ANDRITZin liiketoiminnan kehitykseen. Esimerkiksi Covid-19-viruksen vaikutusta Kiinan talouteen ja globaaliin talouteen ei voida arvioida tällä hetkellä, eikä sitä ole huomioitu tämänhetkisessä ANDRITZ-konsernin liikevaihdon ja tuloksen ohjauksessa.

LISÄTIETOJA:

LEHDISTÖTIEDOTE LADATTAVISSA

Tämä lehdistötiedote englanniksi on saatavilla ANDRITZin kotisivuilla andritz.com/news.

Kansainvälinen teknologiakonserni ANDRITZ on yksi maailman johtavista innovatiivisten laitosten, laitteiden ja palvelujen toimittajista vesivoimateollisuudelle, sellu- ja paperiteollisuudelle, metalli- ja terästeollisuudelle sekä kunnallisiin ja teollisiin erotusteknologiaratkaisuihin sekä eläinrehun ja biomassapellettien tuotantoon. Muita tärkeitä liiketoimintasegmenttejä ovat digitaaliset ratkaisut ja automaatiojärjestelmät, joita tarjoamme Metris-tuotenimellä. Lisäksi kansainvälinen konserni toimii aktiivisesti energiantuotannon ja ympäristöteknologian alalla sekä tarjoaa laitteita kuitukankaiden ja liukosellun tuotantoon sekä kuitulevyntuotantolaitoksia ja kierrätyslaitoksia. ANDRITZ on pörssiyhtiö, jonka henkilöstön määrä maailmanlaajuisesti on noin 29 500 ja toimipaikkoja on yli 280 yli 40 maassa.

ANDRITZ  Oy
ANDRITZ Oy on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista. Sen tuotealueita ovat puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. Lisäksi ANDRITZ Oy tarjoaa erilaisia biomassakattiloita ja kaasutuslaitoksia energian tuotantoon. Tampereella sijaitseva ANDRITZ Hydro Oy toimittaa järjestelmiä, laitteita ja palveluja vesivoimateollisuudelle. Suomessa ANDRITZ-yhtiöiden henkilöstön määrä on noin 1 300. Osaamiskeskukset ovat Kotkassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Tampereella ja Varkaudessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. ANDRITZ Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimii Wolfgang Leitner (ANDRITZ AG) ja toimitusjohtajana Kari Tuominen. Yhtiön omistaa itävaltalainen ANDRITZ AG.