• ANDRITZ Oy/

ANDRITZ toimittaa selluntuotannon avaintuotantoteknologiaa ja pääprosessi-laitteita Klabinin sellutehtaalle Brasiliaan

Report this content

GRAZ/HELSINKI, 17.5.2019. Kansainvälinen teknologiakonserni ANDRITZ on saanut Klabinilta tilauksen toimittaa energiatehokasta ja ympäristöystävällista avaintuotantoteknologiaa ja pääprosessilaitteita Klabinin ”PUMA II” –sellutehdasprojektiin Ortigueiraan Paranán osavaltioon Brasiliaan.  ANDRITZin tilauksen arvo on suuruusluokaltaan hieman alle 190 miljoonaa euroa. Käynnistyksen on määrä olla vuoden 2021 toisella vuosineljänneksellä.

Jälleen kerran tämä tilaus vahvistaa ANDRITZin ja Klabinin välisen erinomaisen liikesuhteen.  ANDRITZ toimitti aiemmin Klabinin sellutehtaalle Ortigueiraan (”PUMA I”) avaintuotantoteknologiaa ja prosessilaitteita, jotka käynnistyivät menestykkäästi vuonna 2016.

PUMA II –projektissa ANDRITZin toimituslaajuuteen kuuluvat avaimet käteen -periaatteella:

• < >, jossa on käytetty samaa luotettavaa teknologiaa kuin tehtaan nykyisellä PUMA I -linjalla olevalla ANDRITZin puukentällä. Toimitus sisältää kaksi kuorinta- ja haketuslinjaa, stacker-reclaimer tyyppisen hakevaraston, hakkeen seulonnan, kuoren revinnän ANDRITZ BioCrusher -murskaimilla, kuorivaraston sekä ostobiomassan vastaanottojärjestelmän. Kummallakin linjalla kuoritaan eukalyptusta ja mäntyä maailmanennätyskapasiteeteilla (mänty/euka 400/350 kiinto-m3/h). Linjoilla olevat ANDRITZ-kuorimarummut mahdollistavat erinomaisen kuorintatuloksen pienellä puuhäviöllä ja linjojen vaakasyöttöiset EXL-kokoiset HHQ-hakut tuottavat korkealaatuista haketta suurella kapasiteetilla.
    • ANDRITZ HERB -soodakattila, jonka polttokapasiteetti on 3 300 tka/d ja jossa on korkeat höyryarvot (502°C/103) bar sekä energiatehokas savukaasujen jäähdytys- ja syöttöveden esilämmitysteknologia höyryn- ja sähköntuotannon maksimoimiseksi. HERB-soodakattila on myös suunniteltu pitkiin käyttöjaksoihin ilman vesipesun tarvetta, jonka mahdollistaa ANDRITZin toimittama höyrynuohouksen optimointitekniikka. Höyrynuohousta ohjataan ANDRITZin uusilla teknologisilla innovaatioilla: Tulistimen painoindikaatioon perustavalla HEWI-teknologialla ja ylemmän tason prosessinohjaus ACE-teknologialla.

• < >, jossa on käytetty samaa teknologiaa kuin tehtaan nykyisellä PUMA I –linjalla olevalla ANDRITZin valkolipeälaitoksella. Uuden kaustisointilaitoksen (kapasiteetti 5 000 m3 päivässä) sisältäen LimeGreen-viherlipeäsuotimet, jotka mahdollistavat tehokkaan viherlipeäsuodatuksen ja minimoivat kaatopaikkajätteen määrän, LimeWhite-valkolipeäsuotimen optimoimaan valkolipeän laadun sekä LimeDry-kiekkosuotimen, jolla päästään korkeaan meesan kuiva-ainepitoisuuteen ja puhtauteen, mikä pienentää meesauunin lämmökulutusta ja vähentää päästöjä. Meesauunin kapasiteetti on 450 tonnia päivässä, ja siinä on monipolttoainepoltin.  ·       Biomassakattila, joka perustuu ANDRITZin EcoFluid -leijukerrostekniikkaan (BFB). Toimituslaajuuteen kuuluu leijukerroskattila ja savukaasujenpuhdistusjärjestelmä sekä muut tarvittavat apulaitteet. Uusi biomassakattila rakennetaan soodakattilan kanssa samaan rakennukseen ja osa apulaitteista on yhteisiä näille kahdelle kattilalle. Tämä vähentää sekä investointi- että käyttökustannuksia. Biomassakattilan kapasiteetti on 220 t/h tulistettua höyryä, joka johdetaan soodakattilan kanssa yhteiseen höyryturbiiniin. Polttoaineena käytetään kuorta ja tehtaan puutähdettä.

Tämä ANDRITZin tilaus sisältää myös seuraavat tilaukset nykyiselle PUMA I -sellulinjalle:

• Puunkäsittelylaitoksella hakevaraston ja kuljettimien kapasiteetin noston.

• Kuitulinjalle eukalyptus- ja havulinjan hakkeensyöttöön laitteita, joilla valmistaudutaan matalaan haketiheyteen tulevaisuudessa. Toimitukseen kuuluu myös eukalyptuslinjalle uusi ensimmäinen happidelignifiointivaihe ja Stirox-valkolipeähapetusreaktori.

LISÄTIETOJA:

Kari Tuominen

Toimitusjohtaja, ANDRITZ Oy

P. 040 860 5186

kari.tuominen@andritz.com

andritz.com

ANDRITZ-KONSERNI

Kansainvälinen teknologiakonserni ANDRITZ on yksi maailman johtavista laitosten, laitteiden ja palvelujen toimittajista vesivoimateollisuudelle, sellu- ja paperiteollisuudelle, metalli- ja teräs-teollisuudelle sekä kunnallisiin ja teollisiin erotusteknologiaratkaisuihin sekä eläinrehun ja biomassapellettien tuotantoon. Myös automaatio on tärkeä liiketoimintasegmentti, jossa ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia tuotteita ja palveluita IIoT-sektorilla (teollinen internet) tuotenimellä Metris. Lisäksi kansainvälinen konserni toimii aktiivisesti energiantuotannon (höyrykattilalaitoksia, biomassakattiloita, soodakattiloita ja kaasutuslaitoksia energian tuotantoon) ja ympäristöteknologian alalla (savukaasunpuhdistuslaitoksia) sekä tarjoaa laitteita kuitukankaiden ja liukosellun tuotantoon sekä kuitulevyntuotantolaitoksia ja kierrätyslaitoksia.

Keskeiset arvot, joihin ANDRITZ on sitoutunut, ovat intohimo innovatiiviseen teknologiaan, tinkimätön asiakaslähtöisyys, luotettavuus ja rehellisyys. ANDRITZin pääkonttori sijaitsee Grazissa Itävallassa. ANDRITZ on luotettava ja asiantunteva liikekumppani, joka yli 170 vuoden kokemuksella ja 29 000 työntekijän voimin yli 280 toimipaikassa yli 40 maassa edesauttaa asiakkaitaan saavuttamaan liiketoiminta- ja kestävän kehityksen tavoitteensa.

ANDRITZ PULP & PAPER

ANDRITZin Pulp & Paper -liiketoiminta-alue on yksi maailman johtavista kaiken tyyppisen sellun,

paperin, kartongin ja pehmopaperin tuotannon ja jalostuksen kattavien laitosten, järjestelmien,

laitteiden ja kokonaisvaltaisten palvelujen toimittajista. Teknologiaratkaisuja hyödynnetään tukkipuun, kuitujen ja jätepaperin käsittelyssä, kemiallisen sellun, hiokkeen ja kierrätyskuitujen tuotannossa, kemikaalien talteenotossa ja uudelleenkäytössä, paperikoneen varustamisessa, paperin, kartongin ja pehmopaperin valmistuksessa, paperin liimauksessa, kiillotuksessa ja päällystyksessä sekä käsittelyssä. Palveluvalikoima kattaa järjestelmien ja koneiden modernisoinnin, udelleenrakentamisen, vara- ja kulutusosat, palvelut paikan päällä ja tehtaalla, prosessin suorituskyvyn optimoinnin, kunnossapidon ja automaation ratkaisut sekä koneen siirrot ja käytetyt laitteet. Toimialaan kuuluvat myös biomassa-, höyry- ja soodakattilat energian tuotantoon, kaasutuslaitokset ja savukaasujen puhdistuslaitokset, kuitukankaiden, liukosellun ja kuitulevyjen (MDF) tuotantojärjestelmät ja -laitokset sekä ratkaisut erilaisten jätemateriaalien silppuamiseen.

ANDRITZ Oy

ANDRITZ Oy on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista. Sen tuotealueita ovat puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. Lisäksi ANDRITZ Oy tarjoaa erilaisia biomassakattiloita ja kaasutuslaitoksia energian tuotantoon. Tampereella sijaitseva ANDRITZ Hydro Oy toimittaa järjestelmiä, laitteita ja palveluja vesivoimateollisuudelle. Suomessa ANDRITZ-yhtiöiden henkilöstön määrä on noin 1 300. Osaamiskeskukset ovat Kotkassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Tampereella ja Varkaudessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. ANDRITZ Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimii Wolfgang Leitner (ANDRITZ AG) ja toimitusjohtajana Kari Tuominen. Yhtiön omistaa itävaltalainen ANDRITZ AG.