• ANDRITZ Oy/

ANDRITZ toimittaa uuden HERB-soodakattilan Ilim-konsernin Big Ust-Ilimsk -projektia varten Venäjälle

GRAZ, HELSINKI 10.7.2019.  Kansainvälinen teknologiakonserni ANDRITZ on saanut venäläiseltä Ilim-konsernilta tilauksen toimittaa uuden soodakattilan yhtiön Ust-Ilimskissä sijaitsevaan tehtaaseen. ANDRITZin HERB-soodakattilan mustalipeän polttokapasiteetti on 1 950 tonnia kuiva-ainetta päivässä, ja sen käyttöönotto on vuoden 2021 jälkipuoliskolla.

Tilaus on osa miljardin Yhdysvaltain dollarin arvoista Big Ust-Ilimskin projektia, jonka tavoitteena on lisätä tehtaan selluntuotantoa 130 000 tonnia vuodessa ja nostaa tehtaan tuotantokapasiteetti 550 000:sta 1,5 miljoonaan tonniin vuodessa.

ANDRITZin HERB-soodakattilalla on korkea hyötysuhde ja käytettävyys sekä viimeisintä teknologiaa edustava palamisilmajärjestelmä. Soodakattila on suunniteltu käsittelemään kaikki uudella sellulinjalla syntyvät hajukaasut.

Viime vuosina ANDRITZ on saanut kolme merkittävää talteenottokattilan modernisointia Ilim-konsernilta, ja uuden HERB-soodakattilan toimitus on jälleen yksi osoitus Ilim-konsernin ja ANDRITZin välisestä erinomaisesta, pitkäaikaisesta kumppanuussuhteesta.

LISÄTIETOJA:

Kansainvälinen teknologiakonserni ANDRITZ on yksi maailman johtavista laitosten, laitteiden ja palvelujen toimittajista vesivoimateollisuudelle, sellu- ja paperiteollisuudelle, metalli- ja teräs-teollisuudelle sekä kunnallisiin ja teollisiin erotusteknologiaratkaisuihin sekä eläinrehun ja biomassapellettien tuotantoon. Myös automaatio on tärkeä liiketoimintasegmentti, jossa ANDRITZ tarjoaa laajan valikoiman innovatiivisia tuotteita ja palveluita IIoT-sektorilla (teollinen internet) tuotenimellä Metris. Lisäksi kansainvälinen konserni toimii aktiivisesti energiantuotannon (höyrykattilalaitoksia, biomassakattiloita, soodakattiloita ja kaasutuslaitoksia energian tuotantoon) ja ympäristöteknologian alalla (savukaasunpuhdistuslaitoksia) sekä tarjoaa laitteita kuitukankaiden ja liukosellun tuotantoon sekä kuitulevyntuotantolaitoksia ja kierrätyslaitoksia.

Keskeiset arvot, joihin ANDRITZ on sitoutunut, ovat intohimo, kumppanuus, näkökulmat ja monipuolisuus. ANDRITZin pääkonttori sijaitsee Grazissa Itävallassa. ANDRITZ on luotettava ja asiantunteva liikekumppani, joka yli 170 vuoden kokemuksella ja 29 000 työntekijän voimin yli 280 toimipaikassa yli 40 maassa edesauttaa asiakkaitaan saavuttamaan liiketoiminta- ja kestävän kehityksen tavoitteensa.

ANDRITZ PULP & PAPER

ANDRITZin Pulp & Paper -liiketoiminta-alue on yksi maailman johtavista kaiken tyyppisen sellun, paperin, kartongin ja pehmopaperin tuotannon ja jalostuksen kattavien laitosten, järjestelmien, laitteiden ja kokonaisvaltaisten palvelujen toimittajista. Teknologiaratkaisuja hyödynnetään tukkipuun, kuitujen ja jätepaperin käsittelyssä, kemiallisen sellun, hiokkeen ja kierrätyskuitujen tuotannossa, kemikaalien talteenotossa ja uudelleenkäytössä, paperikoneen varustamisessa, paperin, kartongin ja pehmopaperin valmistuksessa, paperin liimauksessa, kiillotuksessa ja päällystyksessä sekä käsittelyssä. Palveluvalikoima kattaa järjestelmien ja koneiden modernisoinnin, udelleenrakentamisen, vara- ja kulutusosat, palvelut paikan päällä ja tehtaalla, prosessin suorituskyvyn optimoinnin, kunnossapidon ja automaation ratkaisut sekä koneen siirrot ja käytetyt laitteet. Toimialaan kuuluvat myös biomassa-, höyry- ja soodakattilat energian tuotantoon, kaasutuslaitokset ja savukaasujen puhdistuslaitokset, kuitukankaiden, liukosellun ja kuitulevyjen (MDF) tuotantojärjestelmät ja -laitokset sekä ratkaisut erilaisten jätemateriaalien silppuamiseen.

ANDRITZ Oy

ANDRITZ Oy on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista. Sen tuotealueita ovat puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. Lisäksi ANDRITZ Oy tarjoaa erilaisia biomassakattiloita ja kaasutuslaitoksia energian tuotantoon. Tampereella sijaitseva ANDRITZ Hydro Oy toimittaa järjestelmiä, laitteita ja palveluja vesivoimateollisuudelle. Suomessa ANDRITZ-yhtiöiden henkilöstön määrä on noin 1 300. Osaamiskeskukset ovat Kotkassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Tampereella ja Varkaudessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. ANDRITZ Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimii Wolfgang Leitner (ANDRITZ AG) ja toimitusjohtajana Kari Tuominen. Yhtiön omistaa itävaltalainen ANDRITZ AG.

Ilim-konserni yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden toimijoista. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Pietarissa ja sillä on tuotantolaitoksia Arkhangelskissa, Irkutskissa, Leningradissa ja Moskovan alueilla. Ilim-konsernin vuosituotanto ylittää 3,4 miljoonaa tonnia sellu- ja paperituotteita, jotka toimitetaan yli 70 maahan ympäri maailmaa. Ilimin investointiohjelma vuoteen 2021 asti on arvoltaan 3 miljardia Yhdysvaltain dollaria, ja ohjelman seurauksena Ilimin tehtaiden vuotuinen kokonaiskapasiteetti nousee 4,4 miljoonaan tonniin sellu- ja paperituotteita.