Altia avasi oman akvaviittitislaamon Sundsvalliin Ruotsiin

Altia on avannut uuden akvaviittitislaamon Ruotsin Sundsvalliin. Tislaamon myötä kaikkien Altian valmistamien ruotsalaisten akvaviittien tuotanto tapahtuu keskitetysti samassa paikassa.

O.P. Anderson Distillery -nimeä kantavalla uudella tislaamolla valmistetaan lippuaivatuote O.P. Anderson Aquavitin lisäksi 17 erilaista akvaviittia ja maustettua snapsia. O.P. Anderson Aquavit on yksi Ruotsin vanhimmista ja tunnetuimmista juomabrändeistä, ja maan myydyin akvaviitti. Tärkein syy uuden tislaamon perustamiseen on varmistaa, että Altian akvaviitit säilyttävät ruotsalaisen alkuperänsä.

O.P. Anderson Distilleryllä tehtävät tuotantovaiheet kattavat mausteuutteiden ja -tisleiden valmistamisen, eri ainesosien sekoittamisen keskenään sekä kypsyttämisen. Joitakin akvaviitteja kypsytetään tammitynnyreissä ja -sammioissa parista kuukaudesta useaan vuoteen. Tislaamolta akvaviittitiivisteet toimitetaan Altian Rajamäen tehtaalle, jossa ne pullotetaan.

– Uuden tislaamon myötä kaikki akvaviittien makuun vaikuttavat tuotantovaiheet on nyt keskitetty meillä samaan paikkaan, mikä mahdollistaa uusien makujen kokeilun ja ideoinnin aiempaa paremmin, kertoo Altian akvaviiteista vastaava master blender Jonas Odland.

Paluu perinteisiin tuotantotapoihin

Altian kumppanina uudella tislaamolla toimii ruotsalaisyhtiö Unimedic. Kaikki tuotteet valmistetaan käsityömenetelmillä aidoista mausteista, yrteistä ja hedelmistä.

– Kolme tislauspannuamme muodostavat koko tuotannon sydämen. Hankimme tänne aidot kuparipannut, jollaisia on käytetty perinteisessä akvaviitinvalmistuksessa. Aiemmin käytimme ruostumattomasta teräksestä valmistettuja pannuja, mutta uudella tislaamolla halusimme palata takaisin perinteisiin tuotapoihin, Jonas Odland sanoo.

Suurin osa luomua

Suurin osa O.P. Anderson Distilleryllä valmistettavista akvaviiteista on luomutuotteita, ja tislaamolla onkin luomusertifikaatti. Tavoitteena on siirtyä koko tislaamossa luomutuotantoon eli käyttämään ainoastaan luonnonmukaisesti tuotettua etanolia, mausteita, yrttejä ja muita ainesosia.

Akvaviitti on perinteinen pohjoismainen kuminan tai tillin siemenillä sekä mahdollisesti muilla mausteilla maustettu väkevä alkoholijuoma. Akvaviitit ovat keskeinen osa ruotsalaista kulttuuria osana juhlavia voileipäpöytiä ja rapujuhlia. Suomessa erityisesti rannikkokaupungeissa akvaviitteja nautitaan rapukautena. Nykyisin akvaviitit ovat kasvattaneet suosiotaan myös cocktailien raaka-aineena.

Niina Ala-Luopa

Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomatalo, joka valmistaa, maahantuo ja vie laadukkaita viinejä sekä väkeviä alkoholijuomia. Vastuullisuus on meille keskeinen liiketoiminnan tekijä. Haluamme luoda ja kehittää uudenlaista, modernia ja vastuullista juomakulttuuria. Liikevaihtomme oli 356,6 miljoonaa euroa vuonna 2016, ja työllistämme noin 800 henkeä. Tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Blossa, Chill Out, Koskenkorva, Jaloviina, Valhalla, O.P. Anderson, Renault, Larsen ja Xanté. Tutustu verkkosivuihimme www.altiagroup.fi. Lisää tietoa myös www.viinimaa.fi ja Twitter @AltiaFI

Avainsanat: