Altia tuo markkinoille täysin kierrätysmuovista valmistetun viinipullon

Pakkauskehitys on Altian vastuullisuustyön keskiössä. Nyt viininystäville on tarjolla entistä kestävämpiä pakkausvaihtoehtoja, kun Altia tuo markkinoille kierrätysmuovista valmistetut PET-viinipullot ensimmäisenä viinien ja väkevien valmistajana Pohjoismaissa. Pullon hiilijalanjälki on alle 40 % lasisen viinipullon vastaavasta.

Viinipakkausten näkökulmasta pohjoismaalaiset kuluttajat ovat vastuullisuuden edelläkävijöitä. Suomessa ja naapurimaissa on totuttu ostamaan alkoholijuomia muovipakkauksissa, ja hanapakkaus – tai Bag-in-Box eli BiB – on valloittanut käytännöllisten pohjoismaalaisten sydämet. Tämä on pakkaussuunnittelussa hyvä lähtökohta kehittää entistä vastuullisempia pakkauksia.

Viime vuonna Altia aloitti projektin, jossa väkevien alkoholijuomien muovipulloissa PET-muovista neljännes korvattiin kierrätys- eli rPET-muovilla. Samalla vähensimme muovin käyttöä joissakin pulloissamme jopa 10 %. Nyt Altia on lanseerannut viinipullon, jonka PET-raaka-aine perustuu täysin kierrätysmateriaaliin.

- PET-muovipullojen uudistus on tämän vuoden isoimpia saavutuksiamme viinien hanpakkauksien lisäksi viinien pakkausteknologiassa. Viinipullojen PET-muovi on korvattu sataprosenttisesti kierrätysmateriaalilla, mikä on vaatinut paljon teknistä yhteistyötä toimittajan kanssa, Altian pakkauskehityspäällikkö Juha Ylisiurua kertoo.

rPET-viinipullomme on 90 % kevyempi kuin perinteinen lasista valmistettu viinipullo. Lasista valmistetun viinipullon hiilijalanjälki on 60 % suurempi kuin PET-muovipullon. Kun PET-pullon raaka-aine vaihtuu kierrätysmateriaaliin, pakkauksen hiilijalanjälki kutistuu entisestään. Tuotteen elinkaariarviointimme mukaan uusi rPet-viinipullomme on hiilijalanjäljeltään lähes 50 % pienempi kuin neitseellisestä raaka-aineesta valmistettu PET-viinipullo.

- Meidän kierrätysyhteensopiva rPET-viinipullomme muovikorkkeineen ovat tässä mittakaavassa ensimmäiset, jotka tehdään kuluttajien palauttamasta PET-kierrätysraaka-aineesta. Luovumme omien viinibrändiemme osalta neitseellisten muovipullojen käytöstä kesän aikana, Ylisiurua kertoo.

Altian uudet kierrätysmuovista valmistetut viinipullot tunnistaa vihreästä vastuullisuusmerkinnästä. Lisätietoja Altian verkkosivuilla ja Viinimaassa.

Petra Gräsbeck
Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja
petra.grasbeck@altiagroup.com

Altia on johtava pohjoismainen alkoholijuomayhtiö, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa viinien ja väkevien alkoholijuomien markkinoilla. Altia haluaa tukea modernin, vastuullisen pohjoismaisen juomakulttuurin kehitystä. Altian keskeiset vientibrändit ovat Koskenkorva, O.P. Anderson ja Larsen. Muita ikonisia pohjoismaisia brändejä ovat muun muassa Chill Out, Blossa, Xanté, Jaloviina, Leijona, Explorer ja Grönstedts. Altian liikevaihto oli 342,4 miljoonaa euroa vuonna 2020, ja yhtiö työllistää noin 650 ammattilaista. Altian osake on listattu Nasdaq Helsingissä. www.altiagroup.fi