Anora Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024: Vertailukelpoinen käyttökate parani Q2:llä korkeamman bruttokateprosentin seurauksena

Anora Group Oyj   Puolivuosikatsaus 20.8.2024 klo 8:30

Tämä tiedote on tiivistelmä Anora Group Oyj:n vuoden 2024 tammi-kesäkuun puolivuosikatsauksesta. Raportti on kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitteenä ja lisäksi saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa: www.anora.com/fi/sijoittajat

Q2 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 177,1 (182,7) milj. euroa, laskua 3,1 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 15,2 (13,0) milj. euroa eli 8,6 (7,1) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 16,9 prosenttia.
  • Käyttökate oli 14,9 (9,8) milj. euroa eli 8,4 (5,4) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 51,8 prosenttia.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -4,4 (45,3) milj. euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,03 (-0,06) euroa.

Tammi–kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 324,0 (342,2) milj. euroa, laskua 5,3 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 24,1 (20,9) milj. euroa eli 7,4 (6,1) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 15,2 prosenttia.
  • Käyttökate oli 22,7 (16,7) milj. euroa eli 7,0 (4,9) prosenttia liikevaihdosta, kasvua 35,9 prosenttia.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -49,0 (49,0) milj. euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,01 (-0,14) euroa.
  • Nettovelka / vertailukelpoinen käyttökate (liukuva 12 kk) oli 2,8 (3,9).

Tulosohjeistus

Vuonna 2024 Anoran vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan 75–85 miljoonaa euroa (2023: 68,2 milj. euroa).

Avainluvut

Milj. euroa Q2 24 Q2 23 Muutos H1 24 H1 23 Muutos 2023
Liikevaihto 177,1 182,7 -3,1 % 324,0 342,2 -5,3 % 726,5
Vertailukelpoinen käyttökate 15,2 13,0 16,9 % 24,1 20,9 15,2 % 68,2
   % liikevaihdosta 8,6 7,1 7,4 6,1 9,4
Käyttökate 14,9 9,8 51,8 % 22,7 16,7 35,9 % 67,5
Vertailukelpoinen liiketulos 8,7 4,8 82,2 % 10,6 4,1 159,3 % 34,8
   % liikevaihdosta 4,9 2,6 3,3 1,2 4,8
Liiketulos 8,4 1,6 9,2 -0,1 -31,3
Kauden tulos 1,8 -4,2 -0,4 -9,7 -39,9
Osakekohtainen tulos, euroa 0,03 -0,06 -0,01 -0,14 -0,59
Liiketoiminnan nettorahavirta -4,4 45,3 -49,0 49,0 135,3
Nettokäyttöpääoma -21,1 12,1 -21,1 12,1 -79,2
Nettovelka / vertailukelpoinen käyttökate, liukuva 12 kk 2,8 3,9 2,8 3,9 2,0
Henkilöstö kauden lopussa 1 256 1 300 -3,4 % 1 256 1 300 -3,4 % 1 219

Toimitusjohtaja Jacek Pastuszka:

Toisella vuosineljänneksellä pyrimme edelleen vahvasti kannattavuutemme parantamiseen ja taseemme vahvistamiseen kasvattamalla kannattavampien liiketoimintojen osuutta sekä hinnankorotusten, kustannustehokkuuden ja nettokäyttöpääoman vähentämisen kautta. Myös matalammat raaka-ainehinnat tukivat suoritustamme.

Vertailukelpoinen käyttökatteemme kasvoi 16,9 prosenttia, ja oli 15,2 (13,0) milj. euroa tai 8,6 prosenttia liikevaihdosta toisella vuosineljänneksellä. Sekä Wine- että Spirits-segmentti saavuttivat huomattavaa kasvua käyttökatteessa ja merkittäviä kateprosenttien parannuksia. Olemme tyytyväisiä Wine-segmentin kannattavuuden jatkuneesta käänteestä, mikä näkyy sen bruttokateprosentin parannuksessa 4,9 prosenttiyksiköllä. Myös Spirits jatkoi myös myönteistä kehitystään, sen vertailukelpoinen käyttökate kasvoi 16,6 prosenttia ja sen bruttokateprosentti nousi 4,2 prosenttiyksikköä edellisvuoden tasolta. Industrial-segmentillä oli edelleen heikentävä vaikutus taloudelliseen kehitykseemme edellisvuoteen verrattuna matalampien tuotantovolyymien ja sivutuotemyynnin hintaeroosion vuoksi.

Toisen vuosineljänneksen liikevaihto laski 3,1 prosenttia 177,1 milj. euroon, pelkästään Industrial-segmentin liikevaihdon laskun vuoksi, sillä Wine- ja Spirits-segmenttien juomamyynti kasvoi hieman. Wine-segmentissä lanseerasimme kesäkuussa laajan valikoiman tuotteita Suomen päivittäistavarakauppoihin alkoholilainsäädännön muutoksen astuttua voimaan. Lakiuudistus sallii enintään 8 til-% alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Johtavan markkina-asemamme sekä Suomessa Rajamäellä sijaitsevan tuotantolaitoksemme ansiosta olemme ainutlaatuisessa asemassa tarttumaan tähän mahdollisuuteen. Anoran 8-prosenttisten viinien lanseeraus alkoi hyvin Suomen päivittäistavarakaupassa, minkä seurauksena Anorasta tuli markkinajohtaja kesäkuussa. Toukokuussa ostimme johtavan tanskalaisen glögibrändi Blombergin Orkla Denmarkilta. Vaikka tämän brändin hankinta on pieni niin absoluuttisesti kuin suhteellisesti, se vahvistaa jo ennestään vahvaa asemaamme kausimyynnissä Pohjoismaissa. Spirits-segmentissä Ruotsi ja Norja kasvattivat liikevaihtoa, kun taas liikevaihto laski erityisesti Suomessa, Baltiassa ja kansainvälisessä matkustajamyynnissä. Industrial-segmentin liikevaihtoon vaikuttivat heikentävästi matalammat sopimusvalmistuksen volyymit yhdistettynä sivutuotteiden matalampiin myyntihintoihin.

Monopolimarkkinoilla ostajat siirtyvät edelleen edullisempiin tuotteisiin ja volyymit laskevat hitaasti. Suomessa monopolimarkkinan myynti odotetusti laski nopeasti, kun enintään 8 til-% alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynti sallittiin päivittäistavarakaupoissa. Tätä haastavaa taustaa vasten bruttokateprosenttimme parani 42,3 (38,8) prosenttiin liikevaihdosta ja bruttokatteemme nousi 5,5 prosenttia 74,8 milj. euroon, hyvänä osoituksena panostuksestamme valikoiman ja tuottojen hallintaan.

Muiden tämän vuoden keskeisten painopistealueiden joukossa  pienensimme edelleen nettovelkaantuneisuuttamme verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Vuosineljänneksen lopussa rahat ja pankkisaamisemme olivat 141,1 milj. euroa, mitä tukivat matalampi käyttöpääoman määrä varastojen pienentymisen seurauksena sekä Larsenin divestointi. Tämän seurauksena nettovelkamme laski 200,7 milj. euroon ja korolliset nettovelkamme suhteessa vertailukelpoiseen käyttökatteeseemme olivat 2,8.

Jatkamme keskittymistämme juomaliiketoimintamme kannattavuuden nostoon ja Anoran liiketoiminnan kokonaiskannattavuuden parantamiseen aktiivisella valikoiman ja tuloksen hallinnalla sekä vahvistamalla kassatilannettamme ja tasettamme käyttöpääoman vähentämisen ja varaston kiertonopeuden parantamisen kautta. Pyrimme palauttamaan Wine ja Spirits -segmenttien liikevaihdon orgaaniselle kasvu-uralle keskittämällä panostustamme suurimpiin brändeihin ja kumppanuuksiin. Olen vakuuttunut, että nämä toimenpiteet ja edistymisemme tähän mennessä vuonna 2024 auttavat meitä yhdistymisemme jälkeisen muutosstrategian toteuttamisessa ja pitkän aikavälin taloudellisten tavoitteidemme saavuttamisessa.

Markkinanäkymät ja tulosohjeistus vuodelle 2024

Markkinanäkymät

Vuonna 2024 päämarkkinoidemme volyymien odotetaan olevan hieman alhaisemmat kuin vuonna 2023 toimintaympäristön haastavan taloustilanteen vuoksi.

Suomen monopolimarkkinan myynnin odotetaan, ainakin väliaikaisesti, laskevan vuoden 2024 toisella vuosipuoliskolla seurauksena 10. kesäkuuta 2024 voimaan tulleesta alkoholilainsäädännön muutoksesta, joka sallii enintään 8 til-% alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Tämän odotetaan johtavan väheneviin asiakaskäynteihin Alkon myymälöissä. Laskun odotetaan olevan suurimmaksi osaksi korvattavissa enintään 8 til-% alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnillä suomalaisessa päivittäistavarakanavassa. Tämä näkymä on riippuvainen kuluttajien hyväksynnästä uusille tuotteille ja jälleenmyyjien toimenpiteistä kategorian kehittämiseksi.

Tulosohjeistus

Vuonna 2024 Anoran vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan 75–85 miljoonaa euroa (2023: 68,2 milj. euroa).

Anoran taloudellinen tiedottaminen vuodelta 2024

Anora julkaisee vuoden 2024 tammi-syyskuun osavuosikatsauksen 7.11.2024.

Anora noudattaa 30 päivän hiljaista jaksoa ennen taloudellisten katsausten julkistamista.

ANORA GROUP OYJ

Jacek Pastuszka, toimitusjohtaja (englanniksi)
Stein Eriksen, talousjohtaja (englanniksi)

Yhteystiedot:

Milena Hæggström, sijoittajasuhdejohtaja

milena.haeggstrom@anora.com

Tulosinfo:

Toimitusjohtaja Jacek Pastuszka ja talousjohtaja Stein Eriksen esittelevät katsauksen tänään klo 11.00. Esitys järjestetään Microsoft Teams -kokouksena. Suosittelemme osallistumaan englanninkieliseen kokoukseen online-vaihtoehdolla: Liity kokoukseen tästä.

Kokoukseen voi myös osallistua puhelimitse soittamalla viisi minuuttia ennakkoon seuraaviin numeroihin:

• FI: +358 9 2310 6678
  • NO: +47 21 40 41 04
  • SE: +46 8 502 428 54
  • DK: +45 32 72 56 80
  • UK: +44 20 7660 8309
  • US: +1 917-781-4622

Conference ID: 971 754 661#

Kysymykset

Johdolle esitettävät kysymykset voi lähettää Teams-chatin kautta.

Esitysmateriaali ja tallenne

Esitysmateriaali näytetään online-kokouksessa ja sen voi ladata samana päivänä osoitteessa: www.anora.com/fi/sijoittajat. Myös tilaisuuden tallenne julkaistaan Anoran verkkosivuilla.

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistä ja väkevistä tuotteista. Meillä on vientiä yli 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran liikevaihto oli 726,5 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työllistämme noin 1200 ammattilaista. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.