Anora julkistaa tulevan liiketoimintamallinsa

Anora Group Oyj   Pörssitiedote   15.10.2021 klo 10.00

Anora julkistaa tulevan liiketoimintamallinsa

Anora julkistaa tänään tulevan liiketoimintamallinsa 1.9.2021 toteutuneen sulautumisen jälkeen. Liiketoimintamallin avulla Anora voi jatkaa vahvan Pohjoismaisen aseman rakentamista, laajentua kansainvälisille markkinoille ja edistää tuottavuutta.

Anoran liiketoimintamalli ottaa huomioon liiketoiminta-alueiden erilaiset toimintadynamiikat. Anoran neljä liiketoiminta-aluetta ovat 1.1.2022 alkaen: Wine, Spirits, International ja Anora Industrial.

Wine-liiketoiminta-alue tarjoaa Anoran kumppaneille vahvan kasvualustan, joka perustuu yrittäjälähtöiseen rakenteeseen, kategoriakohtaiseen myyntitukeen ja markkinoiden johtaviin digitaalisiin työkaluihin. Spirits-liiketoiminta-alue on vastuullisten juomien valmistamisen edelläkävijä. Se tarjoaa asiakkaiden tarpeisiin sekä kansainvälisistä että paikallisista väkevistä alkoholijuomista koostuvan kattavan brändivalikoiman. International-liiketoiminta-alue kattaa Anoran toiminnan Tanskassa ja Baltian maissa sekä matkustajamyynnin ja viennin. Kyseisellä liiketoiminta-alueella keskitytään Anoran brändien viemiseen uusille markkina-alueille. Hiilineutraaliuteen tähtäävä Anora Industrial ‑liiketoiminta-alue puolestaan koostuu teollisista toiminnoista, kuten kiertotalouteen perustuvasta tuotannosta ja Vectura-logistiikkayhtiöstä.

Liiketoiminnan tukitoiminnot, kuten talous, henkilöstöhallinto, lakiasiat, integraatiotiimi ja viestintä, tukevat yrityksen toimintaa omilla erityisalueillaan.

”Olemme päässeet hyvään alkuun integraatiotyössämmme, ja Anoran matka on alkanut odotustemme mukaisesti. Otamme tänään tärkeän askeleen eteenpäin julkaisemalla tulevan liiketoimintamallimme. Meillä on vahva kasvutavoite, ja tartumme kasvumahdollisuuksiin innolla sekä Pohjoismaissa että niiden ulkopuolella. Nyt keskitymme tarjoamaan kumppaneillemme ja asiakkaillemme lisäarvoa yhdistämällä osaamisemme ja resurssimme”, sanoo toimitusjohtaja Pekka Tennilä.

Anoran johtoryhmä koostuu seuraavista henkilöistä:

• Pekka Tennilä, toimitusjohtaja
  • Sigmund Toth, talousjohtaja
  • Janne Halttunen, SVP, Wine
  • Henrik Bodekær Thomsen, SVP, Spirits
  • Kirsi Puntila, SVP, International
  • Hannu Tuominen, SVP, Anora Industrial
  • Kirsi Lehtola, Chief HR Officer (CHRO)

Anora käynnisti 16.9.2021 yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön ja luottamusmiesten kanssa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Anora jatkaa paikallisia neuvotteluita tulevista organisaatiomuutoksista, työtehtävistä ja raportointilinjoista. Neuvotteluiden sekä henkilöstö- ja organisaatiovaikutusten odotetaan valmistuvan joulukuun loppuun mennessä.

Anoran raportointisegmentit julkaistaan myöhemmin.

ANORA GROUP PLC

Pekka Tennilä, toimitusjohtaja

Analyytikot ja sijoittajat: Tua Stenius-Örnhjelm, sijoittajasuhteet, puh. +358 40 748 8864

Tiedotusvälineet: Petra Gräsbeck, viestintäjohtaja, puh. +358 40 767 0867

Oslo Børs

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistäja väkevistä tuotteista. Meillä on vientiä yli 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran yhteenlaskettu liikevaihto oli 640 miljoonaa euroa vuonna 2020 ja työllistämme noin1100 ammattilaista. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä ja Euronext Oslossa.