• Anora/

Anora tuo ruokakauppoihin laajan valikoiman tuotteita suomalaisten suosimilta viinibrändeiltä

Pohjoismaiden johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Anora lanseeraa laajan ja monipuolisen valikoiman tuotteita suomalaisten kuluttajien suosimilta viinibrändeiltä alkoholilainsäädännön muutoksen astuttua voimaan 10. kesäkuuta. Lakiuudistus sallii enintään 8 % alkoholia sisältävien alkoholijuomien myynnin päivittäistavarakaupoissa. Johtavan markkina-asemansa sekä Suomessa sijaitsevan tuotantolaitoksensa ansiosta Anora on ainutlaatuisessa asemassa tarttumaan tähän mahdollisuuteen.

Suomen alkoholilain muutos, joka astui voimaan 10. kesäkuuta, sallii jatkossa enintään 8 prosenttia sisältävien, käymisteitse valmistettujen juomien myynnin päivittäistavarakaupoissa entisen 5,5 prosentin rajan sijaan. Suomen markkinoiden johtavana viiniyhtiönä sekä Rajamäellä sijaitsevan tuotantolaitoksensa ansiosta Anoralla on erinomainen mahdollisuus tarjota nyt uusia, innovatiivisia viinipohjaisia tuotteita suomalaisille kuluttajille.

"Tuotteemme on valmistettu huolellisesti valikoiduista viineistä, jotka vastaavat suomalaisten kuluttajien mieltymyksiä, joista meillä on syvällinen asiantuntemus pitkän historiamme ansiosta yhtenä Suomen johtavista juomataloista. Paikallinen tuotanto merkitsee myös sitä, että voimme vähentää tuotteidemme ympäristökuormaa huomattavasti, mikä on meille keskeinen tavoite. Vaikuttava tuotevalikoimamme uutuustuotteita on loistava esimerkki anoralaisten tuotekehitys- ja markkinointikyvykkyyksistä, ja olemme innoissamme, että tuotteemme pääsevät nyt päivittäistavarakauppojen hyllyille", kertoo Anne Halttunen, Anoran viinien maajohtaja Suomessa.

Anoran uusi 8-prosenttisten tuotteiden valikoima kuvastaa hyvin yrityksen viiniportfolion laajuutta sisältäen tuotteita Anoran omilta kuluttajien suosimilta viinibrändeiltä että yhtiön Suomessa edustamilta tunnetuilta kansainvälisiltä brändeiltä. Kokonaisuudessaan myymälöiden valikoimaan tulevat tuotteet kattavat useita kymmeniä erilaisia kuohu-, valko-, rose-, ja punaviinipohjaisia tuotteita jo ennestään kuluttajien suosiossa olevilta brändeiltä, kuten Chill Out, I.L.O., El Tiempo, Lindeman's ja Two Oceans.

"Tämä lanseeraus laajentaa matalampialkoholisten viinien valikoimaa kuluttajille ja voi näin houkutella ihan uusia yleisöjä nauttimaan viinien maailmasta. Matala-alkoholiset tuotteet ovat yleensä raikkaampia ja lähestyttävämpiä, mikä madaltaa kynnystä kokeilla uusia ja erilaisia viinityylejä", sanoo Kati Nyqvist-Pakarinen, joka vastaa Anoran omien viinien liiketoiminnasta Suomessa.

Anoran tuotteet pullotetaan ja pakataan Suomessa lähellä loppukäyttäjiä, mikä vähentää merkittävästi viinien ympäristövaikutuksia. Nykyaikaiset tuotantolaitoksemme mahdollistavat myös laajan valikoiman kestävämpiä pakkausvaihtoehtoja eri tilanteisiin, mukaan lukien kierrätysmuovista valmistetut rPET-pullot ja täysin kierrätettävät hanapakkaukset, joilla on jopa 90 % pienempi hiilijalanjälki perinteisiin lasipulloihin verrattuna. Nämä kyvykkyydet tukevat paitsi Anoran omia kunnianhimoisia kestävyystavoitteita myös päivittäiskauppa-asiakkaidemme kestävyystyötä antaen heille mahdollisuuden tarjota laajan valikoiman vaihtoehtoja vastuullisille viinikuluttajille.

Inka Vettenranta
inka.vettenranta@anora.com

Inka Vettenranta
inka.vettenranta@anora.com

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistä ja väkevistä tuotteista. Meillä on vientiä yli 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran liikevaihto oli 726,5 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työllistämme noin 1200 ammattilaista. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.