Anora vahvistaa johtavaa asemaansa Pohjoismaiden glögimarkkinoilla ostamalla Blomberg-glögibrändin Orkla Denmarkilta

Anora on tehnyt sopimuksen Blomberg-glögibrändin sekä sen reseptien ja immateriaalioikeuksien ostosta Orkla Denmarkilta. Kauppa toteutettiin tänään.

Blomberg on Tanskan johtava glögibrändi noin 8 milj. Tanskan kruunun vuotuisella liikevaihdolla ja strateginen lisä Anoran kattavaan alkoholijuomien valikoimaan. Blomberg täydentää Anoran ikonista premium-tason glögibrändi Blossaa, vahvistaen entisestään yhtiön asemaa Pohjoismaiden johtavana glögien tuottajana ja jakelijana.

"Blombergin hankinta vahvistaa markkina-asemaamme Tanskassa ja edistää kausimyyntiämme edelleen," sanoo Jens Voldmester, VP, Own Wine Anoralta. "Blombergin vahva perintö ja vakaa asema vähittäiskaupan vakiobrändinä neljännellä vuosineljänneksellä ja joulun aikaan sopivat täydellisesti yhteen premium-tason Blossa-brändimme kanssa mahdollistaen kuluttajille vertaansa vailla olevaa laatua ja valinnanvaraa."

"Anora on oikea tulevaisuuden omistaja jatkamaan Tanskan suurimman ja ikonisimman glögibrändin matkaa," lisää Orkla Denmarkin toimitusjohtaja Carsten Hänel. "Myynnin myötä keskitymme yhä vahvemmin ydinliiketoimintaamme ja elintarvikebrändeihin, joissa Orkla Denmarkilla on erittäin vahva osaaminen. Glögimarkkina on kehittynyt huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana ja makuun sekä terveyteen kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Anoralla on laaja kokemus viini- ja alkoholimarkkinoista, ja se on oikea yritys jatkamaan tätä kehitystä."

Anora uskoo, että hankinta tulee tuottamaan synergiaetuja, lisäämään myyntiä erityisesti loppuvuoden juhlasesonkina sekä tarjoamaan merkittäviä pitkän aikavälin hyötyjä ja strategisille vahvuusalueille eri kanavissa.

Blomberg Glögg -tuotteet:

• Blomberg’s Luxus Glögg 8 % alc 1 l
  • Blomberg’s White Glögg 8 % alc 1 l
  • Blomberg’s Alcohol-Free Glögg 1 l
  • Blomberg’s Glögg extract 0,5 l

Jens Voldmester
VP, Own Wine, Anora

Kim Ege Møller
Viestintäjohtaja, Orkla Denmark
Kim.ege.moeller@orkla.dk

Inka Vettenranta
Viestintäpäällikkö
inka.vettenranta@anora.com

Inka Vettenranta
Viestintäpäällikkö
inka.vettenranta@anora.com

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistä ja väkevistä tuotteista. Meillä on vientiä yli 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran liikevaihto oli 726,5 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työllistämme noin 1200 ammattilaista. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.