Anoran tieteeseen perustuville päästövähennystavoitteille Science Based Targets -aloitteen hyväksyntä

Anora liittyi Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi) vuonna 2022 osana kunnianhimoista vastuullisuustiekarttaansa ja toimitti tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet SBTi:n validoitavaksi joulukuussa 2023. Anoran lähiajan-, nettonolla- ja FLAG-tavoitteet ovat nyt virallisesti saaneet SBTi:n hyväksynnän.

SBTi on globaali organisaatio, joka kannustaa yrityksiä siirtymään kohti hiilineutraalia taloutta määrittelemällä ja edistämällä parhaita käytäntöjä ilmastotieteeseen perustuvien tavoitteiden asettamiseksi. Vahvistamalla aloitteeseen liittyvien yritysten päästövähennystavoitteita SBTi pyrkii varmistamaan, että ne perustuvat tieteelliseen tutkimukseen ja ovat globaalien ilmastotavoitteiden mukaisia.

SBTi on vahvistanut, että Anoran toimittamat tieteeseen perustuvat tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ovat SBTi Corporate Net Zero -standardin ja SBTi Forest, Land, and Agriculture Guidance -ohjeistuksen mukaisia. Anoran Scope 1 ja 2 -tavoitteet ovat SBTi:n arvion mukaan linjassa Pariisin ilmastosopimuksessa asetetun pyrkimyksen kanssa rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 °C:een.

Anoran hyväksytyt tavoitteet ovat:

Yleinen nettonollatavoite

Anora Group Oyj sitoutuu saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussa vuoteen 2050 mennessä.

Lähiajan tavoitteet

• Teollinen toiminta ja energia: Anora sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 1 ja 2 -kasvihuonekaasupäästöjään 42 % verrattuna vuoden 2021 perustasoon*. Anora sitoutuu myös vähentämään absoluuttisia Scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjään ostetuista tavaroista ja palveluista sekä tuotantoketjun alku- ja loppupään kuljetuksesta ja jakelusta 42 % saman aikajakson aikana.
  • FLAG: Anora sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 1 ja 3 FLAG-kasvihuonekaasupäästöjään 30,3 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2021 lähtötasosta**. Anora sitoutuu myös ylläpitämään metsäkadon torjuntaa sen ensisijaisesti metsäkatoon liittyvissä hyödykkeissä.

Pitkän aikavälin tavoitteet

• Teollinen toiminta ja energia: Anora sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 1 ja 2 -kasvihuonekaasupäästöjään 90 % verrattuna vuoden 2021 perustasoon*. Anora sitoutuu myös vähentämään absoluuttisia Scope 3 -kasvihuonekaasupäästöjään ostetuista tavaroista ja palveluista sekä tuotantoketjun alku- ja loppupään kuljetuksesta ja jakelusta 90 % saman aikajakson aikana.
  • FLAG: Anora sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 1 ja 3 FLAG-kasvihuonekaasupäästöjään 72% vuoteen 2050 mennessä vuoden 2021 lähtötasosta**.

* Tavoiteraja sisältää bioenergian raaka-aineiden maaperään liittyvät päästöt ja hiilensidonnan.

** Tavoite sisältää FLAG-päästöt ja -hiilensidonnan.

"Anora pyrkii toimimaan vastuullisuuden esikuvana alallaan ja olen ylpeä kunnianhimoisista tavoitteista, jotka olemme asettaneet, ja investoinneista, joita olemme tehneet ympäristövaikutustemme vähentämiseksi jo yli vuosikymmenen ajan. Ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen on haaste, joka vaatii kaikkien meidän osallistumista, ja Anoralla olemme sitoutuneet tekemään oman osamme. Tieteeseen perustuvien päästövähennystavoitteiden asettaminen ja niiden validointi Science Based Targets -aloitteen toimesta takaavat, että työmme perustuu viimeisimpään ilmastotieteeseen ja vie meitä kohti kestävämpää tulevaisuutta", sanoo Anoran toimitusjohtaja Jacek Pastuszka.

SBTi:n hyväksymien tieteeseen perustuvien päästövähennystavoitteiden lisäksi Anora jatkaa työtään vuoden 2030 vastuullisuustiekartassa asetettujen erillisten tavoitteiden parissa, jotka keskittyvät päästöjen vähentämiseen, kiertotalouden edistämiseen ja vastuullisen pohjoismaisen juomakulttuurin kehittämiseen.

Määritelmät

Scope 1 -päästöt viittaavat päästöihin, jotka syntyvät Anoran tuotannon suorasta energiankäytöstä, kuten uusiutumattomien polttoaineiden polttamisesta ja diesel- ja bensiinikäyttöisten ajoneuvojen käytöstä.

Scope 2 -päästöt viittaavat Anoran epäsuoriin, ostettuun energian, kuten sähkön, höyryn ja kaukolämmön, aiheuttamiin päästöihin.

Scope 3 -päästöt viittaavat muihin epäsuoriin päästöihin Anoran arvoketjussa, kuten ostettujen tuotteiden ja palveluiden päästöihin sekä saapuvan ja lähtevän kuljetuksen ja jakelun päästöihin.

FLAG (forest, land and agriculture) -päästöt viittaavat päästöihin, jotka syntyvät maankäytön muutoksista ja maankäytön hallinnasta, kuten viinin ja ohran viljelystä Anoran arvoketjussa.

Tytti Karjalainen
Vastuullisuusasiantuntija

Inka Vettenranta
inka.vettenranta@anora.com

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistä ja väkevistä tuotteista. Meillä on vientiä yli 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran liikevaihto oli 726,5 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työllistämme noin 1 200 ammattilaista. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.