Coca-Cola HBC ostaa Finlandia vodkan Brown-Formanilta

Coca-Cola HBC on tänään tiedottanut ostavansa Finlandia vodka -brändin Brown-Formanilta. Pohjoismaiden johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo, Anora, tislaa ja pullottaa Finlandia vodkaa globaaleille markkinoille. Anora toimii myös Finlandia vodkan jakelijana Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Anora ja Brown-Forman ovat tehneet strategista, pitkäjänteistä yhteistyötä, joka jatkuu nyt Anoran ja Coca-Cola HBC:n välillä.

Coca-Cola HBC on tänään tiedottanut päässeensä sopimukseen Brown-Formanin kanssa Finlandia vodka -brändin ostamisesta. Kaupan toteutuminen on ehdollinen viranomaishyväksynnöille.

Finlandia lanseerattiin vuonna 1970 ja se on Keski- ja Itä-Euroopan johtava vodkamerkki. Finlandiaa myydään vuosittain yli 24 miljoonaa litraa maailmanlaajuisesti. Myynnistä yli 60 %:a tulee Coca-Cola HBC:n toiminta-alueelta.

Vuoteen 2035 saakka jatkuvan pitkäkestoisen tuotantosopimuksen mukaisesti Anora on Finlandia vodkan globaali tuottaja, sisältäen tislauksen ja pullotuksen. Tuotemerkki myytiin entisen Altian (nykyinen Anora) toimesta yhdysvaltalaiselle Brown-Forman Corporationille useammassa vaiheessa vuosien 2000 ja 2004 aikana.

”Anora tuottaa Finlandia vodkan puhtaista suomalaisen luonnon raaka-aineista: ohrasta ja vedestä. Finlandia vodka on tärkeä osa Anoran historiaa ja perintöä, ensin brändin omistajana ja myöhemmin sen tuottajana globaaleille markkinoille strategisessa yhteistyössä Brown-Formanin kanssa. Odotamme innolla saman strategisen yhteistyön jatkamista ja syventämistä Coca-Cola HBC:n kanssa”, sanoo Anoran toimitusjohtaja Pekka Tennilä

Anora on tunnettu kiertotalouteen perustuvasta vastuullisesta tuotannostaan, omasta bioenergialaitoksestaan, panostuksesta uudistavaan viljelyyn sekä innovaatioista ilmastoystävällisissä pakkauksissa. Yhtiö on sitoutunut asettamaan tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet.

Coca-Cola HBC lyhyesti

Coca-Cola HBC on kasvuhakuinen kuluttajatuoteyhtiö ja Coca-Cola Companyn strateginen pullottajakumppani. Tuotamme arvoa sidosryhmillemme tukemalla liiketoiminta-alueittemme yhteisöjen sosioekonomista kehitystä. Uskomme, että positiivisen ympäristövaikutuksen luominen on keskeistä tulevaisuuden kasvullemme. Yhdessä asiakkaidemme kanssa palvelemme 740 miljoonaa kuluttajaa 29 maassa, kolmessa maanosassa. Portfoliomme on yksi juoma-alan vahvimmista, laajimmista ja joustavimmista, tarjoten johtavia brändejä virvoitusjuomissa, mehuissa, vesissä, urheilujuomissa, energiajuomissa, kasvipohjaisissa juomissa, teejuomissa, kahvissa, aikuisille suunnatuissa hiilihapotetuissa juomissa ja väkevissä premium-tuotteissa. Näihin juomiin kuuluvat Coca-Cola, Coca-Cola Zero, Schweppes, Kinley, Costa, Valser, Romerquelle, Fanta, Sprite, Powerade, Aquarius, Vitamin Water, FuzeTea, Cappy, Monster, Burn, Caffè Vergnano ja Adez. Tarjoamme avoimen ja inklusiivisen työympäristön 33 000 henkilöstömme jäsenelle ja meidät on arvioitu vastuullisuuden osalta parhaimmiston joukkoon ESG-rankingeissä, kuten Dow Jones Sustainability Indices, CDP, MSCI ESG ja FTSE4Good.

Coca-Cola HBC:n päälistaus on Lontoon pörssissä (LSE:CCH) ja yhtiö on listattu myös Ateenan pörssissä (ATHEX:EEE). Lue lisää: https://www.coca-colahellenic.com

Brown-Forman lyhyesti

Brown-Forman muodostuu dynaamisista ihmisistä, jotka tuottavat, markkinoivat ja jakelevat laadukkaita väkeviä ja viinejä. Yhtiötä ja sen brändiportfoliota tukevat noin 5 600 henkilöstön jäsentä kuudessa eri maanosassa. Brown-Forman on suurin yhdysvaltalaisessa omistuksessa oleva väkevien ja viinien tuottaja ja arvoltaan kymmenen suurimman globaalin väkevien valmistajan joukossa. Brown-Formanin brändiportfolio on myynnissä yli 170 maassa maailmanlaajuisesti. Lue lisää: https://www.brown-forman.com/

Pekka Tennilä, toimitusjohtaja

Inka Vettenranta, viestinä, puh. 050 339 4980

Inka Vettenranta
Viestintäpäällikkö
inka.vettenranta@anora.com

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistä ja väkevistä tuotteista. Meillä on vientiä yli 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran liikevaihto oli 703 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja työllistämme noin 1 200 ammattilaista. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.