Sisäpiiritieto: Anora myy Larsenin konjakkiliiketoimintansa International Beveragelle

Anora Group Oyj Pörssitiedote 6.9.2023 klo 15.20

Anora on solminut sopimuksen International Beverage Holdings Limitedin kanssa konjakkiliiketoimintansa myymisestä. Divestointi, joka on osa Anoran 2030 kasvustrategian toteutusta, kattaa Larsen-, Renault-, Monopol- ja Ibis-brändit sekä Anoran tuotantolaitoksen ja eaux-de-vie-kypsytysvaraston Cognacissa Ranskassa.

Anora on tänään 6.9. päässyt sopimukseen International Beveragen kanssa konjakkibrändiensä Larsen, Renault ja Monopol sekä Ibis-brandyn myynnistä. Kauppa sisältää myös Anoran tytäryhtiö Larsen S.A.S:n myynnin, sisältäen tuotantotoiminnot Ranskan Cognacissa sekä Anoran eaux-de-vie-kypsytysvaraston Larsenilla. Anora jatkaa Larsen-, Renault-, Monopol- sekä Ibis-tuotteiden jakelijana yksinoikeudella Pohjoismaissa ja Baltiassa, sisältäen rajakaupan ja matkustajamyynnin.

Päätös kartoittaa strategisia vaihtoehtoja konjakkiliiketoiminnalle on osa Anoran kasvustrategiaa, joka julkaistiin marraskuussa 2022. Anoran tavoitteena väkevien alkoholijuomien liiketoiminnassa on keskittää investoinnit valittuihin avainbrändeihin, joilla nähdään merkittävää kansainvälistä kasvupotentiaalia Anoran omistuksessa. Aktiiviset ja systemaattiset yritysostot- ja myynnit– kuten Globus Winen hankinta ja sijoitus ISH:iin vuonna 2022 – ovat keskeisiä työkaluja kasvun edistämiseksi. Konjakkiliiketoiminnan myynti mahdollistaa avainbrändeihin keskittymisen Anoran strategian mukaisesti ja tukee pitkän aikavälin tavoitetta markkinoita nopeamman kasvun saavuttamisesta väkevien alkoholijuomien kategoriassa.

International Beverage on kansainvälinen osa Thai Beverage Public Company Limited -yhtiötä, joka on Kaakkois-Aasian johtava juomavalmistaja ja jakelija. Yhtiö on jo Larsenin jakelija Kiinassa ja tuntee brändin erinomaisesti.  International Beveragen syvä ymmärrys Aasian markkinoista tarjoaa entistäkin paremmat edellytykset Larsenin kasvun tukemiselle Aasiassa. Anoran ja International Beveragen yhteistyö jatkuu jakelusopimuksen puitteissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. International Beverage jatkaa myös eaux-de-vien toimittamista Anoran Jaloviina- ja Xanté-brändeille.

Kauppahinta on 54,1 miljoonaa euroa, ja se maksetaan kokonaisuudessaan kaupantekohetkellä. Anora arvioi, että kaupalla on noin 6 miljoonan euron vuotuinen negatiivinen vaikutus Anoran liikevaihtoon ja noin 2 miljoonan euron negatiivinen vaikutus vertailukelpoiseen käyttökatteeseen. Lisäksi myynnistä muodostuu noin 8 miljoonan euron kertaluonteinen voitto. Lopullinen kauppahinta vahvistuu kaupan toteutumishetkellä. Anoran 15. elokuuta 2023 julkaisema ohjeistus pysyy ennallaan. Kauppa on ehdollinen normaaleille paikallisille toteutumisehdoille, mutta se ei edellytä kilpailuviranomaisten hyväksyntöjä. Kaupan odotetaan toteutuvan syyskuun loppuun mennessä.

“Konjakkiliiketoiminnan omistajanvaihdoksen myötä voimme suunnata varoja ja keskittää voimavaramme valittuihin avainbrändeihimme. Koskenkorva, Linie ja Skagerrak ovat keskeisiä brändejä 2030 strategiassamme asetetuille kansainvälisen kasvun tavoitteille. Larsen-tiimi on tehnyt erinomaista työtä brändin ja sen vaikuttavan tuoteportfolion kehittämisessä ja Larsenin kasvun rakentamisessa Yhdysvalloissa ja erityisesti Aasiassa. International Beverage pystyy tarjoamaan Larsenille fokuksen ja resurssit, joita brändi tarvitsee ottaakseen seuraavat harppaukset kasvumatkallaan kohti entistäkin suurempaa menestystä”, sanoo Pekka Tennilä, Anoran toimitusjohtaja.

“Olemme iloisia voidessamme toivottaa Larsen-konjakin ja koko tiimin yhdessä Renault-, Monopol- ja Ibis-brändien kanssa tervetulleiksi International Beverageen. Konjakki on yksi tämän hetken dynaamisimmista kategorioista väkevissä alkoholijuomissa ja olemme todella ylpeitä saadessamme niin arvostetun brändin ja osaavan tuotantotiimin mukaan liiketoimintamme. Larsenin tiimin omistautuminen korkealle laadulle on täydellisesti linjassa arvojemme kanssa ja heidän korkealaatuinen portfolionsa täydentää olemassaolevaa viski-, gini- ja rommivalikoimaamme. Tämä yrityskauppa merkitsee International Beveragelle uuden aikakauden alkua ja strategiaa, jossa hankimme korkealaatuisia brändejä eri kategorioista ja markkinoilta rakentamaan liiketoiminaamme seuraavalle tasolle”, sanoo Malcolm Leask, International Beveragen (UK) toimitusjohtaja.

Anora työllistää 22 henkeä Cognacissa ja kaupalla ei ole vaikutusta henkilöstön työsuhteisiin.

Pekka Tennilä, toimitusjohtaja

Petra Gräsbeck

petra.grasbeck@anora.com

International Beverage
International Beverage on kansainvälinen osa Thai Beverage Public Company Limited -yhtiötä. Se on yksi alan dynaamisimmista kansainvälisistä juomayhtiöistä ja erikoistunut kehittämään erottuvia premium-brändejä globaaleille markkinoille. Yhtiön portfoliota johtaa valikoima korkealaatuisia skotlantilaisia viskejä ja nopeasti kasvavia väkeviä premium-alkoholijuomia ja oluita. Kuluttajat nauttivat yhtiön brändejä yli 85 maassa. Brändeihin sisältyvät muun muassa Old Pulteney single malt Scotch whisky, Hankey Bannister blended Scotch whisky, Caorunn Gin, Phraya aged rum, Mekhong Thai spirits, Chang Beer ja Saigon Beer. www.interbevgroup.com

Anora on johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Pohjoismaissa sekä vastuullisuuden edelläkävijä alallamme maailmanlaajuisesti. Kattava portfoliomme koostuu omista ikonisista pohjoismaisista brändeistä ja kansainvälisesti arvostettujen päämiesten viineistäja väkevistä tuotteista. Meillä on vientiä yli 30 markkinalle. Anora Groupiin kuuluvat lisäksi Anora Industrial sekä logistiikkayhtiö Vectura. Anoran liikevaihto oli 703 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja työllistämme noin 1200 ammattilaista. Anoran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.