GALERIE ART DESIGN & PRINT AWARDS 2005 -KILPAILUN VOITTAJAT

Amerpapin, nyk. Map Suomi Oy:n, ja M-realin yhteinen Galerie Art Design & Print Awards –kilpailu järjestettiin nyt kymmenennen kerran. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 119 työtä.

Vuoden vuosikertomus ”Vuoden vuosikertomus” –sarjassa kilpaili 53 työtä, joiden tasoa tuomaristo piti hyvänä. Työt olivat visuaalisesti näyttäviä, erityisesti kannet. Myös taiton ja typografian hallittu käyttö miellytti tuomaristoa. Erikoisratkaisut, lisävärit, lakat, stanssaukset ym. olivat hyvin hillittyjä, joten painoteknisestä laadusta ei juuri löytynyt moitteen sijaa. Parhaissa töissä näkyi toimiva ja vahva brändi-identiteetti sekä sen muotokieli: värit, kuvat ja typografia käytäntöön sovellettuina. Innovaatioiden soveltamista ja visuaalisia ideoita tuomaristo olisi kuitenkin halunnut nähdä enemmän. 1. sija: Rautaruukki Oyj Tilaaja: Rautaruukki Oyj / Taina Kyllönen, Jutta Meriläinen ja Ilkka Lindell Suunnittelu: Evia Helsinki Oyj / Mikko Nilsson, Sari Laitinen, Markku Puranen, Jarna Jäntti, Juha Kontu Kirjapaino: F.G. Lönnberg / Pasi Valjakka Perustelut: Vanha toimiala yhdistyy nykypäivään todella hyvin. Selkeät kuvat, leikkisyys, helppolukuinen. Kansi puhutteli. Tyylikäs kokonaisuus. Kolmen osan jämäkkä kokonaisuus, uusi brändi-identiteetti on uskottava ja perinteeseen tyylikkäästi kytketty. Yksi ylitse muiden. 2. sija: Ahlstrom Oyj Tilaaja: Ahlstrom Oyj / Anne Pirilä, Anu Oksanen, Stiina Laine Suunnittelu: Evia Helsinki Oy / Carita Elshout, Pirja Hyvärinen, Anne Mäkinen, Arja Yli-Hemmo Kirjapaino: Erweko Painotuote Oy / Mikko Ilomäki Perustelut: Selkeä, johdonmukainen perusvuosikertomus. Kaunis ja klassinen. Rauhallinen vaalea fontti luo rauhallisen yleisilmeen. Kurinalainen, tekstillä oma värinsä. Painoteknisesti onnistunut. Yrityksen rakennemuutos tulee tyylikkäästi esille. 3. sija: Nokian Renkaat Tilaaja: Nokian Renkaat Oyj / Raila Hietala-Hellman, Helena Lintunen, Anssi Mäki, Anne Aittoniemi Suunnittelu: Incognito Oy / Jaakko Vanto, Esa Ojala, Mika Nevalainen,Tuomo Manninen, Timo Siivonen Kirjapaino: Hämeen Kirjapaino Oy / Matti Heinämäki Perustelut: Kansi mukavalla tavalla erilainen, renkaan jäljet kiva keksintö. Uuden ja vanhan yhdistäminen, kuvakirjamaisuus. Suomalaista elokuvaa kuvituksessa ”Road movie -meininkiä” Runollinen nimi vuosikertomuksessa. Rohkeudelle pisteet. Kunniamaininta: Marttaliiton vuosikertomus Tilaaja: Marttaliitto ry. Suunnittelu: Marttaliitto ry / Katja Kuittinen Kirjapaino: F.G. Lönnberg / Anne Joukainen Perustelut: Hienovaraisella tavalla kuvaa perinteikkään järjestön uusiutumista. Rauhallinen kokonaisuus ja kotoinen formaatti. Raikkaus ja nykyaikaisuus hienolla tavalla liitettynä perinteiseen. Autorisoituu oman materiaalinsa kautta, joka on nimenomaan identiteettinsä näköinen - arjen perusarvoja toteuttava järjestö kehittynyt yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Ei turhaa konstailua, eikä ylistailausta, korreloi filosofiansa kanssa. Vuosikertomuksessa oli tyylikkään graafinen ote, sen taitto oli rento ja aikakauslehtimäinen. Kuvavalinnoissa oli yhdistetty aate, historia ja nykyaika mutkattomalla tavalla. Hyvä kansi, kaunis typografia – ehyt ja ilmava kokonaisuus. Vuoden painotyö ”Vuoden painotyö” –sarjaan osallistui 66 työtä. Tässä sarjassa tuomaristo joutui haasteellisen tehtävän eteen, kun eri lähtökohdista tulevien painotöiden kirjo ja taso oli moninainen. Kolme parasta työtä ovat graafisesti tinkimättömiä, puhtaita ja moitteettomia suorituksia. Erityisesti voittajatyö riemastutti tuomaristoa: kahden hyvin erilaisen kulttuurin ja visuaalisen maailman yhdistäminen näin upeaksi kokonaisuudeksi on kultamitalin arvoinen suoritus! 1. sija: Makuja suomeksi ja japaniksi -kirja Tilaaja: Multikustannus Oy / Satu Riihelä Suunnittelu: Pekka Terävä, Juha-Pekka Laakio, Pablo Steffa Kirjapaino: Karisto Oy Perustelut: Herkulliset kuvat, moderni ruokakirja. Geishamaista keveyttä kuvissa ja japanilaista herkkyyttä. Pikkutarkkaa asetelmallisuutta yhdistettynä suomalaiseen muotoilumaailmaan. 2. sija: Välähdyksiä Väiskistä Tilaaja: Wäinö Aaltosen museo Suunnittelu: Wäinö Aaltosen museo /Jari Karppanen Kirjapaino: Otavan Kirjapaino Oy / Jouko Pirinen Perustelut: Kunnianhimoinen esite. Osa suomalaista kulttuurihistoriaa esitelty laadukkaassa esitteessä. 3. sija: Libris-lehti Tilaaja: Libris Oy / Markku Aaltonen, Pekka Syvälahti Suunnittelu: Recommended Finland Oy / Jussi Leppänen, Markku Nurminen, Marjut Väänänen Kirjapaino: Libris Oy Perustelut: Visuaalisesti onnistunut, sisällössä huippukauniita aukeamia. Havainnollisesti esitetty uusimmat painoteknologian mahdollisuudet. Kunniamaininta: British Council Finland -esite Tilaaja: British Council Finland / Kirsi Korhonen Suunnittelu: Helena Kajander Kirjapaino: Erweko Painotuote Oy / Heikki Korhonen Perustelut: Pieni on kaunista. Moderni ja raikas lähestymistapa muuten ”hieman vanhoilliseksi” koettuun englantilaisuuteen. Kerrankin on reikä paikallaan. Tuomaristo Tuomaristoon kuuluivat toimitusjohtaja Mirkku Kullberg, Artek Oy Ab:sta, AD Ilkka Kärkkäinen Dynamo Advertising Oy:stä, markkinointipäällikkö Anneli Swanljung Otavan Kirjapaino Oy:stä, faktori Pertti Koskinen Publicis Helsinki Oy:stä sekä yhteiskuntasuhteiden johtaja Pekka Kivelä Metsäliitto-Yhtymästä. AMERPAP OY Jukka Silventola toimitusjohtaja Kuvat Lehdistökuvia voi ladata oheisista linkeistä: Korkearesoluutio-EPS -kuvat CMYK-väreissä (10 kuvaa, 13 Mt): http://www.repromestarit.fi/nouto/amerpap/GalerieArt_lehdisto_CMYK.sit Korkearesoluutio-JPEG -kuvat RGB-väreissä (10 kuvaa, 3,5 Mt): http://www.repromestarit.fi/nouto/amerpap/GalerieArt_lehdisto_RGB.zip StuffIt (.sit) -paketin voi purkaa ilmaisella StuffIt Expander -ohjelmalla, jonka voi ladata osoitteesta http://www.stuffit.com/expander ZIp (.zip) -paketin voi purkaa useilla eri ohjelmilla, esim. yllä mainitulla StuffIt Expanderilla. Lisätietoja Nora Partinen, Markkinointipalvelut, Map Suomi Oy, puh. (09) 348 300, GSM 050 547 2814, sähköposti: nora.partinen@mapsuomi.fi