GALERIE ART DESIGN & PRINT AWARDS 2009 –KILPAILU RATKAISTU

Report this content

Map Suomi Oy ja Sappi Fine Paper Europe ovat yhdessä järjestäneet Galerie Art Design & Print Awards –kilpailun, nyt viidennentoista kerran. Samaan aikaan Galerie Art täytti 20 vuotta. Tänä vuonna kilpailuun osallistui yhteensä 84 erilaista painotyötä. Kilpailun sarjojen voittajatiimien edustajat lähtevät vierailulle Sappin paperitehtaalle Keski-Eurooppaan. Vuosikertomus-sarjassa haluttiin nostaa esiin laadukkaita ja uudenlaisia ratkaisuja. Sarjassa pärjäsivätkin työt, jotka oli uskallettu tehdä hieman toisin. Vuoden 2008 vuosikertomuksillaan sarjan voitti Cargotec Oyj, toiseksi tuli Norvestia Oyj ja kolmanneksi Nokian Renkaat Oyj. Painotyö-sarjassa voittajat erottuivat nopeasti. Voittotöissä oli käytetty taidokkaasti paperin ja painotekniikan suomia mahdollisuuksia. Sarjan voitti M-real Consumer Packaging -esite, toiseksi tuli Orion Diagnostica Oy:n Sininen kirja ja kolmanneksi Mainostoimisto Ilme Oy:n Ilme-lehti. Kirja on suunnittelutehtävänä hyvin haasteellinen, sillä monen asian on sovittava yhteen, jotta kokonaisuus toimisi. Yhtälön onnistuminen vaatii taitoa. Palkituissa kirjoissa nämä asiat osuivat kohdalleen. Voittajaksi selviytyi elämyksellinen ”Lapin sydän”, toiseksi tuli valokuvateos ”Jotain on tapahtunut” ja kolmanneksi tyylikäs ”Arabia-kirja”. PALKITUT TYÖT Vuoden vuosikertomus 1. sija: Cargotec Oyj Tilaaja: Cargotec Oyj / Hanna-Kaisa Talvensaari Suunnittelu: Darwin Oy / Maiju Leppänen, Tuomas Mujunen, Hanna Eräkangas; Pilgrim Oy / Minna Robertson Taitto: Mainostoimisto imageneering | worldwide partners / Juho Juutilainen, Irmeli Hall-Sointio, Tarja Tervonen Kirjapaino: Lönnberg Print / Markku Estola Perustelut: Reipas, rohkea ja raikas – punainen dynaaminen väri tukee yleisilmettä. Kannen preeglaus on onnistunut ja Soft touch -lakkaus tuntuu kädessä miellyttävältä. Työ on hienosti vuosikertomuksen näköinen, jossa tilinpäätössivut on erotettu hillityn tyylikkäästi harmaalla sävyllä. Paras luettavuus. Panoramakuvat sitovat aukeamat tyylikkäästi yhteen. 2. sija: Norvestia Oyj Tilaaja: Norvestia Oyj / Susanne Poikonen, Maija Ahola Suunnittelu: Meijeristi Oy / Riina Walli Kirjapaino: Libris Oy / Juha Laukkarinen Perustelut: Työ on arvokkaan näköinen. Kansi on kaunis ja sen materiaalivalinta miellytti. Kuvitus on onnistunut ja mielenkiintoinen. Metallihopea ja kuvat tukevat yhtiön olemusta. 3. sija: Nokian Renkaat Tilaaja: Nokian Renkaat Oyj / Raila Hietala-Hellman, Anne Aittoniemi, Anssi Mäki, Helena Lintunen Suunnittelu: Vanto Design Oy / Jaakko Vanto; Incognito / Nita Wallin, Jussi Valkama Valokuvaaja: Sami Helenius Kirjapaino: Hämeen Kirjapaino Oy / Matti Heinämäki Perustelut: Työ on toteutettu alusta loppuun yhtenäisesti. Yhtenäisyyttä korostaa vihreällä toonatut kuvat. Hallitusti pelkistetty kokonaisuus, jossa kansi on erityisen onnistunut. Taloudellinen katsaus omana lehtenään on käyttökelpoinen idea. Vuoden painotyö 1. sija: M-real Consumer Packaging -esite Tilaaja: M-real Oyj / Marja Koivisto Suunnittelu: Recommended Finland Oy / Päivi Cavonius, Harri Palomäki Kirjapaino: Erweko Painotuote Oy / Eija Hirvi Perustelut: Pieteetillä tehty toimiva kokonaisuus. Yksinkertainen idea, joka ei ole hävinnyt matkalla. Hallittu viesti pienellä tekstimäärällä. Lakan käyttö on kaunista ja hillittyä sekä kuvitus kekseliästä ja tyylikästä. Oikealla paperinvalinnalla työ on saatu jämäkäksi. 2. sija: Orion Diagnostica Sininen kirja Tilaaja: Orion Diagnostica Oy / Sami Oittinen, Katja Kääriä, Jaakko Rissanen, Anna Kaisa Kylmä, Anne Allo Suunnittelu: Eeva Haartio, Taru Koivulehto, Outi Jauri, Sami Oittinen Kirjapaino: Lönnberg Print / Markku Estola Perustelut: Asiallinen ja vakuuttava diagnostiikkayrityksen julkaisu, raikas. Selkeä ja hyvä hallittu kokonaisuus. Kivasti käytetty pisaran muotoisia graafisia elementtejä. Ihmisten kuvat tuovat lisälämpöä. 3. sija: Ilme-lehti Tilaaja: Mainostoimisto Ilme Oy Suunnittelu: Mainostoimisto Ilme Oy / Oskari Kariste, Markus Heinonen, Timo Taulo, Jenni Hakanen, Antti Toivanen, Jarno Järvi, Jani Mahkonen, Aki Loponen Kirjapaino: Kirjapaino Markprint Oy / Tuomas Talvitie Perustelut: Lehden kaikki jutut on tehty ammattitaitoisesti ja asiakaslehdeksi valokuvat ovat hyviä. Sisus kuvaa mainostoimiston laaja-alaisuutta. Hyviä aukeamia. Vuoden kirja 1. sija: Lapin sydän Tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Nemo / Nina Karjalainen, Mika Siimes Suunnittelu: Lasse Rantanen Teksti: Hannu Tarmio Kirjapaino: Otavan Kirjapaino Oy / Teppo Launiainen Perustelut: Käsillä tehty teos, jossa on satumaista Lapin taikaa. Paino- ja kirjateknillisesti onnistunut kokonaisuus, esilehti äärettömän hieno. Hyvin jäsennelty ja selailtava. Lasse Rantasen hienot kuvat sykähdyttivät. Kokonaiselämys, jossa kuvitus antaa tilaa lukijalle ja katsojalle. Upeita aukeamia ja hallittua värinkäyttöä. Persoonallinen ja innostunut ote. 2. sija: Jotain on tapahtunut Tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Musta taide Suunnittelu: Graafiset Neliöt Oy / Jorma Hinkka Valokuvaaja: Markus Jokela Kuvankäsittely: Timo Lagerström Kirjapaino: Kariston Kirjapaino Oy / Markus Ruohonen Perustelut: Valokuvakirja, jonka rankkoja ja dramaattisia kuvia tukee erinomaisesti minimalistinen musta kansi ja esilehti sekä kirkkaan punainen nauha. Vähäeleinen koruton typografia tuo lehtimäisen fiiliksen. Päiväkirjamainen, mutta kuvat puhuvat – tekstin pelkistys toimii. Kompakti kirja, joka on käteen sopiva, mutta jossa suuremmassa formaatissa kuvat olisivat päässeet enemmän edukseen. Kuvien kontrastit, kuvakulmat ja rajaukset onnistuneita. Mennään ihmistä lähelle. Hyvä painojälki. 3. sija: Arabia-kirja Tilaaja: Designmuseo / Marianne Aav Suunnittelu: Jari Silvennoinen Valokuvaaja: Rauno Träskelin Kirjapaino: Art-Print Oy / Sointu Slavov Perustelut: Klassisen tyylikäs, vankkaa laatutyötä. Hallittu ja tyylikkäästi toteutettu Arabian henkeen. Linkki voittajakuviin http://www.orangead.fi/mapsuomi/galerie_art_design_print_awards_rgb.zip http://www.orangead.fi/mapsuomi/galerie_art_design_print_awards.zip Lisätietoja Nora Partinen, Markkinointipalvelut, Map Suomi Oy Puh. (09) 348 300, GSM 050 547 2814 Sähköposti: nora.partinen@mapsuomi.fi TUOMARISTO Hannes Heikura, valokuvaaja, Helsingin Sanomat Perttu Lämsä, graafinen suunnittelija, Like Kustannus Oy Susanna Rumpu, graafinen suunnittelija, Sugar Design Oy Päivi Vainionpää, graafinen suunnittelija, Graafinen Suunnittelutoimisto Linea Nera Oy