KOVATASOINEN PAPERIAKTIIVINEN KILPAILU 2004

Amerpap Oy:n Paperiaktiivinen kilpailu on kulkenut teemalla ”Kanna kortesi kekoon”. Kilpailuun saivat osallistua kaikki ne painotyöt, joissa oli käytetty Amerpapin valikoimaan kuuluvia papereita. Tänä vuonna kilpailuun saapui 144 erilaista painotyötä, jotka kilpailivat Venetsian matkasta työryhmän edustajille. Tuomaristoon kuuluivat: Mikko Tarvonen, suunnittelujohtaja, AD / Dynamo Identity Oy Petteri Anttila, brändijohtaja / Elisa Communications Oyj Marja Paukama, myyntijohtaja / Gummerus Kirjapaino Oy Timo Lagerström, toimitusjohtaja / Repromestarit Oy Outi Raatikainen, viestintäpäällikkö / Taideteollinen korkeakoulu Tuomaristo kuvasi kilpailutöitä hyvin kirjavaksi, mutta loppusuoran työt olivat erittäin kovatasoisia. Mielenkiintoista oli huomata lopputyöopiskelijoiden töiden taso, sillä heidän työnsä olivat neljän parhaan joukossa – yhdessä huippuammattilaisten kanssa. Tuomariston mielestä vaikutti siltä, kuin paperin tunnun saaminen valmiiseen painotyöhön olisi jäänyt vähemmälle huomiolle ja valinnat olisi tehty enemmän tulostus- ja/tai painomenetelmän perusteella. Kirjoihin oli satsattu selkeästi enemmän ja ne olivatkin innovatiivisempia kuin mainospainotuotteet. Graafisesti hyvät kokonaisuudet puuttuivat mainonnan puolelta. Tuomaristo olisi toivonut enemmän paperin hyödyntämistä ja innovatiivista oivaltamista. Tämän kilpailun voittajatöissä korostui kuvan suuri merkitys. 1. sija: Lakua!-kirja Tilaaja: Kustannusosakeyhtiö Nemo / Mika Siimes, Nina Karjalainen Suunnittelija: kirjailija, graafinen suunnittelija Mari Leppänen Kirjapaino: Gummerus Kirjapaino Oy / Teppo Launiainen, Jukka Pirttinen Perustelut: Trendikäs ja hyllyn koristeeksikin sopiva, mediaseksikäs (laku)formaatti. Kuvat toimivat hyvin vanhojen kuvien osalta, värit hyviä ja tukevat hienosti lakun tuntua. Tekee mieli hankkia kaikki kolme kirjaa vain värien vuoksi. Materiaalit: Kansi: 2.0 mm kansipahvi pehmustettu superlonilla, päällys Galerie Art Gloss 130 g/m2, sisäsivut: Galerie One Silk 150 g/m2. 2. sija: Ril´s mallistokirja kevät-kesä 2005 Tilaaja: L-Fashion Group / divisioonajohtaja Sixten Helenelund Suunnittelijat: L-Fashion Group / muotitaiteilija Ritva-Liisa Pohjalainen, graafinen suunnittelija Johanna Vasala Kuvaaja: Kira Gluschkoff Kirjapaino: F.G. Lönnberg / Terhi Viiliäinen Perustelut: Kansainvälistä tasoa, kuvat huippuluokkaa. Mustavalkoisuus hyvä valinta. Harmoninen kokonaisuus. Merkkimielikuvan nostaminen uusiin ulottuvuuksiin. Tukee erinomaisesti vaatebrandia. Helmiäistä käytetty tyylikkäästi kannessa ja kuultopaperin oikea käyttö välilehtitehosteena. Materiaalit: Kansi: Galerie Art Silk 300 g/m2, sisäsivut: Galerie Art Silk 200 g/m2. 3. sija: Tapani Aartomaa, graafinen suunnittelija / Graphic Designer –kirja Tilaaja: Studio Tapani Aartomaa Suunnittelijat: AD Tapani Aartomaa, AD-assistentti Jani Pulkka, professori Merja Salo Kirjapaino: Salpausselän kirjapaino Oy, Juhani Saloranta Perustelut: Kova kansi pehmeällä materiaalilla onnistunut ja miellyttävä materiaalin tuntu kädessä. Kuvat ja painovärin kiilto tekevät kauniin kokonaisuuden. Huippuammattilaisen työtä. Materiaalit: Suojakansi: Alezan Wild Rhinocéros 300 g/m2, kansi: Gmund Colors Schwartz 400 g/m2, sisäsivut: Galerie Art Silk 200 g/m2. Kunniamaininta: Personoitu luonneanalyysikirja Opinnäytetyö Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Suunnittelija: Tanja Paakkulainen Kirjapaino: Valkealan Painokarelia Oy Perustelut: Osoittaa, että edullisestikin pääsee korkeatasoiseen lopputulokseen. Painotekniikkaan nähden hieno painojälki. Kuvankäsittely onnistunutta valitulle materiaalille. Tulostus onnistuu myös erikoispapereille. Kierresidonta koululaismaista lopputyössä, helppo toteuttaa. Materiaalit: Kansi: Marsana simpukka 250 g/m2, sisäsivut: Marsana hiekka 160 g/ms AMERPAP OY Roope Moisala markkinointijohtaja Kuvat Kuvat löytyvät linkistä http://www.repromestarit.fi/nouto/050117_Amerpap.zip Kuvatekstit: (IMG_0127) Paperiaktiivisen kilpailun taso oli kova ja voiton vei Lakua!-kirja. Toiseksi sijoittui Ril’s mallistokirja kevät-kesä 2005 ja kolmanneksi Tapani Aartomaa, graafinen suunnittelija / Graphic Designer –kirja. (IMG_0154) Lakua!-kirja voitti kilpailun houkuttelevalla ulkomuodollaan. (IMG_0158) Ril’s mallistokirja kevät-kesä 2005 edusti tuomariston mielestä kansainvälistä huippuluokkaa. (IMG_0220) Tapani Aartomaa, graafinen suunnittelija / Graphic Designer –kirja vakuutti tuomariston ammattilaisuudellaan. (IMG_0157) Personoitu luonneanalyysikirja sai kunniamaininnan. Työ oli esimerkki onnistuneesta tulostuksesta erikoispaperille. Lisätietoja Amerpap Oy: Nora Leinonen, markkinointiedustaja, puh. (09) 348 300 tai 050-547 2814, e-mail: nora.leinonen@amerpap.fi Roope Moisala, markkinointijohtaja, puh. (09) 348 300 tai 050-422 070, e-mail: roope.moisala@amerpap.fi.