VUODEN NUORI VALOKUVAAJA 2003

Lehdistötiedote 30.4.2003 Vuoden nuori valokuvaaja julkistetaan 11.6.2003 Galleria Uusitalossa, Lönnrotinkatu 15, Helsinki VUODEN NUORI VALOKUVAAJA 2003 Suomi saa uuden taidepalkinnon kun Vuoden nuori valokuvaaja 2003 julkistetaan ensi kesäkuussa. Valokuvan ja kirjapainotaidon yhteistä perintöä vaalivan kilpailun pääpalkinto on valokuvaajan oma kirja, jonka kirjapaino Libris kustantaa ja painaa. Painettu valokuva kuuluu suomalaisen valokuvakulttuurin ydinosaamiseen. Se on myös koulutuksen ja tutkimuksen tärkeä kohde. - Valokuvamaailmassa Suomi tunnetaan omaperäisten kuvateosten maana. On luontevaa juhlia 75-vuotiasta kirjapainoa nuoren valokuvaajan esikois kirjalla, sanoo Libriksen toimitusjohtaja Markku Aaltonen. - Pyrimme saamaan aikaan painojäljen, joka voittaa alkuperäisen kuvan. Tavoite on sama kuin nuorilla valokuvaajillakin: Täydellinen kuva. - Korkeatasoinen painotyö on kirjapainojen vastaus sähköisten viestimien kuvatulvaan, jossa määrä ja nopeus helposti hukuttavat laadun. Ensimmäinen Vuoden nuori valokuvaaja valitaan kilpailussa, johon voivat osallistua vuosina 2002-2003 korkeakouluissa ja ammattikorkeakouluissa jätettyjen lopputöiden tekijät. Valokuvaajia valmistuu Helsingin Taideteollisesta korkeakoulusta, Turun Taideakatemista, Lahden Muotoiluinstituutista ja Nykarlebyn Svenska Yrkeshögskolanista. Palkintoa tavoittelevat myös kansainvälisissä korkeakouluissa valmistuvat suomalaiset valokuvaajat. Heitä on mm. Ruotsissa, Englannissa ja Tshekin tasavallan kuuluisassa FAMU-koulussa. Suomalaisten valokuvakirjojen traditiota ovat ylläpitäneet suurten kustantajien lisäksi Pentti Sammallahti Opus-sarjallaan ja valokuva- kustantamo Musta Taide aikakausjulkaisuillaan. Kuvapainotyötä kehitteli vuosisadan alussa myös kansallistaiteilija Akseli Gallen-Kallela, joka valvoi maalaustensa valokuvajäljennösten painamisen heliogravyyreiksi. Suomen maisemat ja Kalevalakuvat ilmestyivät vihkosarjana Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen tapaan. Libris-palkinnon tuomaristoon on kutsuttu valokuvataiteen tohtori Kristoffer Albrecht, graafinen suunnittelija Jorma Hinkka, mainoskuvaaja Ilmari Kostiainen, Valokuvataiteilijoiden liiton toiminnanjohtaja Marjatta Tikkanen ja opiskelija Lauri Holländer. Järjestäjiä edustavat Libriksen johtajan Markku Aaltosen lisäksi projektipäällikkö Sanna Tuominen palkintokirjan paperin toimittajasta Amerpapista ja suunnittelujohtaja Markku Nurminen mainostoimisto Focuksesta. Valokuvaajakoulutuksen yhteyshenkilöinä ovat Taideteollisen korkeakoulun vararehtori Merja Salo, Turun Taideakatemian yliopettaja Renja Leino, Lahden Muotoiluinstutuutin yliopettaja Pauliina Pasanen ja Svenska Yrkeshögskolanin koulutusohjelmajohtaja Lars Rebers. Lisätietoja antaa Pekka Syvälahti 040 7071087 ja Laterna Magica Mikko Pekari 050 5250559 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/02/20030502BIT00010/wkr0002.pdf