Apetit kirjaa arvonalentumistappiota vuoden 2018 tilinpäätökseen

Apetit Oyj, pörssitiedote 30.1.2019 klo 15:30

Apetit Oyj on saanut päätökseen konsernin säännönmukaiset vuotuiset arvonalentumistestaukset sekä päivittänyt arvionsa tase-eriensä käyvistä arvoista.

Tuoretuoteryhmän arvonalentumistestauksen seurauksena Apetit tekee 4,7 miljoonan euron alaskirjauksen. Alaskirjauksen vaikutus nettotulokseen verot huomioiden on 3,8 miljoonaa euroa. Nyt tehdyn alaskirjauksen jälkeen tuoretuoteryhmän tasearvo ei sisällä vuonna 2012 tehdyn yrityskaupan hankintamenokohdistuksia. Alaskirjaus kirjataan Apetitin jatkuvien toimintojen liiketuloksen kertaluontoiseksi eräksi. Tuoretuoteryhmän tulevaisuuden tuotto-odotusten arvioidaan kehittyvän aikaisemmin oletettua heikommin huolimatta jalostettujen tuotteiden myynnin kasvusta, lisääntyneestä työvoimatehokkuudesta ja sopeuttamistoimenpiteistä.

Apetit myi Kalajalosteet-liiketoimintansa vuonna 2017 jääden Suomen kalaliiketoiminnan vähemmistöomistajaksi alle 20 prosentin omistusosuudella. Omistuksen arvioitu arvo on kirjattu taseessa 1,0 miljoonan euron lisäkauppahintasaamiseksi. Arviota on nyt alennettu 0,9 miljoonaa euroa. Alaskirjaus kirjataan Apetitin lopetettujen toimintojen tulokseen.

Alaskirjauksilla ei ole kassavirtavaikutusta.

Apetit julkistaa vuoden 2018 tilinpäätöstiedotteen 20.2.2019.

Juha Vanhainen, toimitusjohtaja, Apetit Oyj, puh. 010 402 2100

Tero Heikkinen, talousjohtaja, Apetit Oyj, puh. 010 402 2310

Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2017 oli 312 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä keskimäärin 557. Lue meistä lisää osoitteessa apetitgroup.fi.