Apetit on sopinut Viljakauppa-liiketoiminnan myymisestä

Apetit Oyj, sisäpiiritieto, 23.3.2022 klo 15.00

Apetit on sopinut Viljakauppa-liiketoiminnan myymisestä

Apetit Oyj on sopinut Viljakauppa-liiketoimintansa myymisestä Berner Oy:lle. Berner Oy on suomalainen perheyritys, jolla on vahva asema suomalaisessa maatalouskaupassa. Apetit-konsernin tytäryhtiö Avena Nordic Grain Oy ja Berner Oy aloittivat tiiviin Viljelijän Avena Berner -yhteistyön vuonna 2018. Toimintamalli on perustunut kumppanuuteen ja yhteiseen kenttäorganisaatioon tuotantopanos- ja viljakaupassa.

Järjestely toteutetaan liiketoimintakauppana sisältäen Avenan kotimaan viljakauppaliiketoiminnan sekä viljavarastot ja satamaoperaatiot Suomessa. Avenan viljakauppaan liittyvä henkilökunta siirtyy Bernerin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Liiketoimintakaupan sovittu kauppahinta on noin 4 miljoonaa euroa lisättynä siirtyvällä vaihto-omaisuudella. Kauppahinta maksetaan käteisenä kaupan toteutumisen hetkellä, jonka odotetaan tapahtuvan toisen vuosineljänneksen aikana. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää. Apetit tekee yrityskaupasta kertaluontoisen, noin 2 miljoonan euron myyntivoiton verojen jälkeen, mikä tulee kohdistumaan toiselle vuosineljännekselle. Lopullinen tulosvaikutus täsmentyy, kun järjestely on saatu päätökseen.

Vuonna 2021 Apetitin koko Viljakauppa-liiketoiminnan liikevaihto oli 164,5 miljoonaa euroa, josta Suomen liiketoiminnan osuus oli 73 miljoonaa euroa. Viljakauppa-liiketoiminnan henkilöstömäärä vuonna 2021 oli 51.

Apetit tulee raportoimaan koko Viljakauppa-liiketoiminnan lopetettuna toimintona Q1/2022-liiketoimintakatsauksesta lukien.

Apetit sopi joulukuussa Viljakauppa-liiketoiminnan Baltian toimintojen myymisestä Scandagra-konsernille. Viron yhtiötä koskeneen kaupan ehdot ovat täyttyneet ja kauppa on toteutunut 10.3.2022. Liettuan yhtiön liiketoimintakaupan toteutuminen odottaa paikallisen kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Aiemmin arvioidun mukaisesti kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Yritysjärjestelyillä arvioidaan olevan positiivinen vaikutus Apetit-konsernin vuoden 2022 liikevoittoon.

Apetit Oyj:n toimitusjohtaja Esa Mäki:

”Apetitin strategisena tavoitteena on ollut kehittää kaupankäynnin kyvykkyyttä viljakaupassa. Toimintaympäristössä ja markkinatilanteessa tapahtuneiden muutosten seurauksena tavoitteen saavuttaminen on ollut haastavaa, mikä on valitettavasti heijastunut negatiivisesti Viljakauppa-liiketoiminnan tuloskuntoon. Uskon, että Bernerillä on hyvät lähtökohdat ja synergiat liiketoiminnan edelleen kehittämiseksi. Toteutuessaan Viljakauppa-liiketoiminnasta luopuminen parantaa Apetitin kannattavuutta ja mahdollistaa keskittymisen jalostavien liiketoimintojen eli Ruokaratkaisuiden ja Öljykasvituotteiden kasvattamiseen ja kehittämiseen.”

Berner Oy:n toimitusjohtaja Antti Korpiniemi:

“Apetitin Viljakauppa-liiketoiminnan hankinta antaa meille mahdollisuuden kasvattaa maatalouskaupan arvoketjuamme Suomessa. Uskommekin, että nyt toteutettu järjestely yhdessä olemassa olevan osaamisemme kanssa tuo merkittää lisäarvoa koko tuotannonpanos- ja viljakaupan kehittämiseen sekä kilpailukyvyn vahvistamiseen.”

Esa Mäki, toimitusjohtaja, Apetit Oyj, puh. 010 402 2100

Antti Korpiniemi, toimitusjohtaja, Berner Oy, puh. 020 791 4200

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 284 miljoonaa euroa. Lue lisää: apetit.fi