Apetit Pakaste Oy ja Yara Suomi Oy aloittavat yhteistyön perunan ja herneen lannoituskäytäntöjen kehittämisessä

Apetitin ja Yara Suomen yhteistyön tavoitteena on Apetitin sopimusviljelyn kannattavuuden parantaminen. Sopimustuotannossa on mahdollista lannoituskäytäntöjä tehostamalla parantaa sadon laatua ja määrää, minkä seurauksena lannoituksen tehokkuus paranee ja viljelyn ympäristövaikutukset saadaan mahdollisimman pieniksi.

Apetit Pakaste Oy:n toimitusjohtaja Vesa Moision mukaan lannoituskäytäntöjä kehittämällä saavutetaan koko arvoketjua koskevia hyötyjä. Kehitystyöllä vahvistetaan Apetitin asemaa pakastetuotteiden kasvavassa markkinassa. Apetit-tuotemerkkiin on rakennettu vahva kotimaisuuslupaus, ja oman sopimusviljelyn kannattavuuden kehittäminen on avainasemassa.

”Yaran strategian mukaan toimimme tiiviissä elintarvikeketjuyhteistyössä suomalaisen elintarviketeollisuuden ja viljelijöiden kanssa”, toteaa puolestaan markkinointijohtaja Jari Pentinmäki Yara Suomesta.

”Apetitin ja Yaran yhteistyö käynnistyy perunan ja herneen osalta, ja jatkossa otamme myös muita kasveja kehitystyön kohteeksi. Teemme kehitystyötä Räpin koetilallamme useiden eri kumppanien kanssa ja nyt käynnistyvä yhteistyö Yaran kanssa on meille erinomainen mahdollisuus kehittää sopimusviljelyä”, Moisio kertoo.

”Keräämme kesän aikana runsaasti kasvinäytteitä, jotta saamme perunan ja herneen ravinteiden puutoksista nykyistä paremman kuvan. Tässä työssä Yara Megalab kasvianalyysi on toimiva työkalu”, kertoo Apetit Pakasteen hankintapäällikkö Timo Kaila.

”Analyysitulokset ja viljelytiedot ovat pohjana kokeille, joissa testaamme erilaisia keinoja ravinteiden puutoksista johtuvien haittojen korjaamiseksi”, kertoo kehityspäällikkö Aleksi Simula Yara Suomesta. Tiedon lisääminen näytteenotolla on ensisijaista, kun lannoitusohjeita tarkennetaan juuri Apetitin sopimusviljelijöiden tarpeisiin.

Kasvianalyyseissä todettuja ravinnepuutoksia voidaan korjata mm. ravinnetäydennyksiin suunnitelluilla YaraVita- sekä YaraLiva-sarjan tuotteilla. Viljelijät voivat myös ladata älypuhelimiinsa Yara CheckIT -sovelluksen, joka auttaa tunnistamaan mm. perunan ravinnepuutoksia.

Yaran Suomen ja Apetit Pakasteen yhteistyö tukee molempien yritysten kehitystavoitteita. Apetit Pakasteen tavoitteena on myynnin ja tuotannon merkittävä kasvu, joka edistää myös satakuntalaisen vihannesketjun kannattavuutta ja kilpailukykyä. Yara Suomen tavoitteena on olla johtava kasvinravitsemuksen asiantuntija, jolla on toimialan parhaat ratkaisut erikoiskasvien viljelyyn.

Lisätietoja antavat:

Vesa Moisio, toimitusjohtaja, Apetit Pakaste Oy, puh. 010 402 00

Jari Pentinmäki, markkinointijohtaja, Yara Suomi, puh. 040 848 9061

Apetit Pakaste Oy lyhyesti:

Apetit Pakaste Oy on johtava suomalainen vihannes- ja ruokapakasteiden valmistaja. Yhtiö kehittää, valmistaa, markkinoi ja myy Apetit-tuotemerkillään pääasiassa kotimaisista raaka-aineista valmistettuja pakasteita. Kasvisraaka-aineet hankitaan pääosin omilta sopimusviljelijöiltä, jotka ovat sitoutuneet Apetit-laatutavoitteisiin. Apetit on kuluttajien keskuudessa tunnetuin ja mieluiten valittu pakastetuotemerkki Suomessa.

Yara Suomi lyhyesti:

Yara tuottaa ratkaisuja kestävään maatalouteen ja ympäristönsuojeluun. Lannoitteemme ja kasvinravitsemusosaamisemme auttavat tuottamaan ruokaa maapallon kasvavalle väestölle. Teollisuustuotteemme ja ympäristöratkaisumme vähentävät päästöjä ympäristöön, parantavat ilman laatua sekä tukevat turvallista ja tehokasta tuotantoa. Yaralla on myyntiä 150 maassa. Turvallisuus on meille ykkösasia.

Jakelu:

www.apetitgroup.fi