Apetit selvitti klassikkotuotteidensa ilmastovaikutukset – tällainen on kotimaisten pakastekasvisten hiilijalanjälki

Apetit Oyj, lehdistötiedote 8.12.2020 klo 9.00

Apetit on selvittänyt kahden klassikkotuotteensa ympäristövaikutukset. Selvityksessä tutkittiin tuotteiden ilmastovaikutus, rehevöittävä vaikutus sekä vesijalanjälki. Tutkitut tuotteet, Apetit Kotimainen Herne ja Apetit Kotimainen Peruna & keittokasvis, edustavat hyvin Apetitin muitakin kotimaisia kasvispakasteita.

”Sopimusviljelijämme kasvattavat meille vuosittain noin 34 miljoonaa kiloa kotimaisia kasviksia, joista iso osa on erilaisia juureksia. Herne puolestaan on Apetitille erittäin merkittävä viljelykasvi niin viljelypinta-alan, sopimusviljelijöiden kuin sadon määrässä mitattuna. Saimme tutkimuksesta arvokasta tietoa tuotteiden koko arvoketjusta sekä ilmasto- ja ympäristövaikutuksista”, Apetitin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Sanna Väisänen sanoo.

Ympäristöjalanjälkilaskennan toteutti Luonnonvarakeskus (Luke). Laskennan suorittaneet tutkijat Katri Joensuu ja Frans Silvenius arvioivat tuloksien olevan samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa.

”Elintarvikealan yritykset kohtaavat tällä hetkellä yhä enemmän vaatimuksia sekä suoraan kuluttajilta että kaupaltakin: luotettavaa tietoa tuotteiden hiilijalanjäljistä ja muista ympäristövaikutuksista tulisi olla saatavilla. Lisäksi yrityksillä on samaan aikaan tarve kehittää toimintaansa ympäristömyönteisempään suuntaan. Sama tieto palvelee siis sekä tuotantoketjun kehittämistarpeiden identifiointia että kuluttajavalistusta”, Joensuu sanoo.

Viljelyn vaikutuksissa kasvikohtaisia eroja

Tutkitut tuotteet sisältävät yhteensä viittä Apetitin viljelyttämää kasvia: hernettä, perunaa, porkkanaa, lanttua sekä purjoa. Vaikka tuotteiden ilmastovaikutukset ovat tutkimuksen mukaan hyvin samankokoiset, on kasvisten ilmastovaikutuksien välillä eroja etenkin viljelyssä.

”Herneellä korostuu hyvän viljelykierron merkitys. Herneen ja juureksien tyypillinen satotaso hehtaaria kohden on erilainen, mikä näkyy myös lopputuotteen ilmastovaikutuksien jakautumisessa”, kertoo Gunta Cirule, Apetitin hankinta- ja viljelytyspäällikkö.

Tuotteiden elinkaaren ilmastovaikutukset tasoittuvat Apetitin tuotannossa. Perunan ja muiden juureksien käsittely vie herneen käsittelyä enemmän energiaa. Herneellä sähkö- ja lämpöenergian osuus tuotteen hiilijalanjäljestä on 29 prosenttia, kun Peruna & keittokasviksella vastaava luku on 60 prosenttia.

”Apetit otti käyttöön kaikilla tehtaillaan tuulivoimalla tuotetun sähkön huhtikuussa 2020. Tuulivoiman käyttöönoton myötä sekä herneen että Peruna & keittokasviksen hiilijalanjälki on noin 15 prosenttia aiempaa pienempi”, Väisänen sanoo.

Tutkimuksesta suuntaviivat kehitystyöhön

Apetit jatkaa tuotteiden ympäristö- ja ilmastovaikutusten pienentämistä tutkimuksen tulosten perusteella.

”Koko tuotteen elinkaarta ajatellen ovat Apetitin oman materiaalitehokkuuden maksimointi sekä koti- ja ammattikeittiöiden ruokahävikin minimointi tärkeässä roolissa. Jätteeksi päätyvä elintarvike sisältää aina turhaan ruoantuotantoon käytettyjä panoksia”, Väisänen sanoo.

Myös pakkauksien osalta ympäristövaikutuksia voidaan edelleen pienentää.

”Vuoden 2021 alussa saavutamme yritysvastuuohjelmaamme sisältyvän tavoitteen ohentaa kuluttajatuotteiden pakkauksia 15 prosentilla. Tämä tarkoittaa vuositasolla 25 000 kiloa vähemmän muovia”, Väisänen sanoo.

Näin Apetitin kasvispakasteiden hiilijalanjälki muodostuu:

Apetit Kotimainen Herne: ilmastovaikutukset 0,75 kgCO2-ekv/kg

Apetit Kotimainen Peruna & keittokasvis: ilmastovaikutukset 0,74 kgCO2-ekv/kg

Tekstissä käsiteltyihin ympäristövaikutuksia koskevan laskennan tuloksiin sisältyvät tuotteiden koko toimitusketjut aina keskusliikkeen varastoon kuljetetuksi valmiiksi tuotteeksi asti. Pakkausten osuus sisältää kaikki ketjun aikana käytettävät pakkausmateriaalit.

Tutkimusaineistona on käytetty pääasiassa tuotteissa käytettyjen kasvisten viljelyn primääritietoja Apetitin sopimusviljelijöiltä, Apetitin tehtaalta sekä pakkausvalmistajalta. Ympäristövaikutukset on laskettu Apetitin tehtaan toimintojen osalta pitkän ajan keskiarvoista.

Lue aiheesta lisää: apetit.fi/ruoan-ilmastovaikutukset/

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.