Apetit vahvistaa asemaansa Ruotsin Food service -kanavassa

Apetit Oyj, lehdistötiedote 18.11.2020 klo 9.00

Apetit on tehnyt sopimuksen tuotteidensa myynnistä Ruotsissa HKScanin kanssa. HKScan toimii Apetitin ammattikeittiötuotteiden jälleenmyyjänä Ruotsin Food service -kanavaan. Yhteistyö käynnistyy 1.2.2021 alkaen.

”Apetitin yksi strategisista painopistealueista on Ruotsin markkinan vahvistaminen ruoan viennin kärkenä. Olemme tähän saakka edenneet systemaattisesti vähittäiskaupassa, ja tämä toimintamalli puolestaan tukee tavoitteitamme Food service -kanavassa. Kaiken kaikkiaan tämä on meille hieno mahdollisuus”, sanoo Apetitin toimitusjohtaja Esa Mäki.

HKScanilla on vahva jalansija Ruotsin Food service -markkinassa sekä olemassa oleva myyntikenttä ja suhteet paikallisiin asiakkaisiin niin julkisella kuin yksityisellä sektorilla.

”Apetitin tuotteet vahvistavat myyntisalkkuamme Ruotsissa ja kasvattavat rooliamme kasvipohjaisten tuotteiden markkinassa Food service -kanavassa. Yhteistyö Apetitin kanssa Ruotsissa edistää HKScanin strategista tavoitetta kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi”, sanoo HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä.

Kasvipohjaiset lisäarvotuotteet kasvava markkina

Apetit-tuotteiden myynti Ruotsin Food service -kanavaan käynnistyy kuudella lisäarvotuotteella, kasvipohjaisilla pihveillä ja pyöryköillä. Apetit-brändillä myytävät tuotteet on kohdistettu ennen kaikkea julkiselle sektorille.

”Kasvipohjaiset lisäarvotuotteet ovat tässä kohderyhmässä kasvava markkina. Olemme testanneet tuotteemme ennakkoon Ruotsin kouluruokailussa, ja ne ovat saaneet siellä erittäin hyvän vastaanoton. Pakastemarkkina on Ruotsissa huomattavasti suurempi Suomeen verrattuna, joten näemme siellä selkeän ja meille hyvin tärkeän potentiaalin”, Mäki toteaa.

Kysyntä Food service -kanavassa tukee myös myyntiä vähittäiskaupassa, kun tuotteet tulevat ensin tutuiksi esimerkiksi juuri kouluissa. Viime keväänä kahdeksan Apetit-brändillä myytävää tuotetta sai listauksen Ruotsin suurimman vähittäiskauppaketjun ICA:n valikoimissa. Syksyn aikana ICA:n valikoima laajentui edelleen kuudella uudella Apetit-tuotteella.

Lisätietoa:

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.