Apetit viljelyttää vuosittain noin 34 miljoonaa kiloa kotimaisia kasviksia - lopuillaan oleva satokausi tuomassa tavanomaisen sadon

Apetit Oyj, lehdistötiedote 9.10.2020 klo 10.00

Apetitin 140 sopimusviljelijää tuottavat vuosittain noin 34 miljoonaa kiloa Vastuuviljely-menetelmällä viljeltyjä kotimaisia kasviksia Apetitin Säkylän pakastetehtaan käyttöön. Nyt jo lopuillaan olevaan satokauteen haasteita ovat tuoneet erityisesti alkukesän vaihtelevat säät.

”Sadosta tulee näillä näkymin kohtalaisen hyvä. Juureksista esimerkiksi perunaa, porkkanaa, palsternakkaa ja lanttua vielä nostetaan. Ainakin toistaiseksi satokauden lopun kelit vaikuttavat suosiollisilta”, Apetitin hankinta- ja viljelytyspäällikkö Gunta Cirule kertoo.

Satokausien erityisesti säähän liittyvistä vaihteluista huolimatta saatavan kokonaissadon määrä pysyy vuodesta toiseen suhteellisen tasaisena. Töitä satovarmuuden eteen tehdään muun muassa lajikevalinnoilla ja viljelymenetelmien jatkuvalla kehityksellä.

”Yksittäisten kasvisten suhteen poikkeamia voi vuosien välillä tulla. Esimerkiksi pinaatti ja herne ovat säävaihteluille herkempiä kuin pitkään maan alla kypsyvät juurekset. Tänä vuonna kevään viileys, alkukesän sateet ja kesäkuun hellejakso toivatkin haasteita juuri pinaatille ja herneelle”, Cirule sanoo.

Porkkanaverkot yhä laajemmassa käytössä - ruiskutuksien määrä vähentynyt

Apetitin sopimusviljelijät ovat ottaneet yhä laajemmalti käyttöön porkkanakempiltä suojaavia porkkanaverkkoja, joiden avulla tuholaistorjunta-aineiden käyttö jää käytännössä kokonaan pois.

”Verkoista on saatu viime vuosina hyviä kokemuksia Räpin koetilalta. Verkkojen määrää on lisätty nyt myös sopimusviljelijöiden pelloilla, ja kaikkiaan noin 30 hehtaaria porkkanapeltoja oli peitetty verkoilla. Verkkojen hyvä vaikutus on ollut selvästi nähtävissä”, Cirule kertoo.

Juuresten nosto on paikoin vielä käynnissä. Säkylän pakastetehtaalla on pakastettu kuluvalla viikolla muun muassa porkkanaa ja purjoa.

”Juuresten osalta sato näyttää kohtalaisen hyvältä. Nyt toivomme vielä loppusyksylle sopivia nostokelejä. Syksyllä on ollut normaalia enemmän kuivuutta, joten pieni vesisade ei aiheuttaisi haittaa”, Cirule sanoo.

Kaikki Apetitin sopimusviljelijät noudattavat Apetit Vastuuviljely -menetelmää. Menetelmä kattaa yleiset viljelyn periaatteet, kasvikohtaiset viljelyohjeet sekä laadun, tuoteturvallisuuden ja ympäristöasioiden hallinnan. Vastuuviljelyssä esimerkiksi lannoittaminen tehdään maaperätutkimuksen, esikasvien ja kunkin viljeltävän kasvin perusteella niin, että lannoitteita käytetään vain kasvin todellisuudessa tarvitsema määrä.

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.