Apetitin energiankäyttöön liittyvät päästöt vähentyneet yli 70 prosenttia vuodesta 2019 - uusiutuvien energialähteiden käytön osuus kasvaa edelleen

Apetit Oyj, lehdistötiedote, 29.3.2023 klo 9.30

Apetitin tuotantolaitosten energiaan liittyvät päästöt ovat vähentyneet 71 prosentilla vuodesta 2019. Apetit on asettanut tavoitteeksi vähentää 75 prosenttia tuotantolaitostensa päästöistä vuoteen 2025 mennessä. Säkylän pakastetehtaalla käyttöön otettava uusi energiaratkaisu parantaa tulevaisuudessa energiatehokkuutta entisestään lämmön talteenotolla sekä kasvattaa uusiutuvien energialähteiden käytön osuutta.

Tuulivoimalla tuotetun sähköenergian käytön, Kantvikin kasviöljypuristamon bioenergialaitoksen käyttöönoton sekä Säkylän pakastetehtaalla tehtyjen energiatehokkuustoimenpiteiden myötä Apetit-konsernin energiaan liittyvät CO2-päästöt ovat vähentyneet 71 prosentilla vuodesta 2019. Vuonna 2022 Apetitin tuotantolaitosten käyttämästä energiasta 76 prosenttia oli peräisin uusiutuvista energialähteistä.

”Säkylän pakastetehtaan uuden energiaratkaisun käyttöönoton myötä 75 prosentin päästötavoitteemme tulee täyttymään kirkkaasti ennen tavoiteaikataulua. Myös uusiutuvien energialähteiden käytön osuus tulee nousemaan. Jo nyt noin kolme neljäsosaa konsernin käyttämästä energiasta tuotetaan uusiutuvista energialähteistä”, Apetitin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Miika Kemilä kertoo.

Apetitin Säkylän pakastetehtaan energiaratkaisu uudistetaan - uusi energiaratkaisu pienentää tehtaan CO2-päästöjä 80 prosenttia

Apetitin Säkylän pakastetehtaan uusi energiaratkaisu nostaa tehtaalla käytettävän uusiutuvan energian osuuden noin 70 prosenttiin sekä parantaa merkittävästi energiatehokkuutta lämmön talteenoton myötä.

Hukkalämmön talteenotto ja hyödyntäminen parantaa tehtaan energiatehokkuutta noin kolmanneksella. Tämän ja primäärienergialähteen vaihtamisen myötä Säkylän tehtaan vuosittaiset CO2-päästöt alentuvat jopa 80 prosenttia. Uuden energiaratkaisun myötä pääosa tuotannossa tarvittavasta höyrystä tuotetaan biokaasulla, jota tuotetaan osin Säkylän pakastetehtaan sivuvirroista.

Ilmastovaikutuksien pienentäminen osa Apetitin yritysvastuuohjelmaa - tavoitteitamme vuoteen 2025:

Edistämme kestäviä viljelymenetelmiä valikoiduissa tutkimushankkeissa ja omassa kehitystyössä tavoitteenamme maaperän kasvukunnon ja hiiliviljelyn edistäminen.

• Laajennamme olemassa olevia ja otamme käyttöön uusia maaperän kasvukuntoa parantavia sekä hiiliviljelyä edistäviä viljelymenetelmiä.
  • Koulutamme sopimusviljelijämme maaperän kasvukuntoa parantavien käytäntöjen osalta.

Pienennämme systemaattisesti toimintamme ilmastovaikutuksia.

• Vähennämme suoria CO2-päästöjämme 75 %* siirtymällä uusiutuviin luonnonvaroihin perustuviin energiaratkaisuihin sekä energiatehokkuutta kehittämällä.
  • Vähennämme ruokapakastetehtaillamme syntyvää hävikkiä: kehitämme materiaali- ja raaka-ainetehokkuuttamme ja ohjaamme sivuvirrat hyötykäyttöön.

*Vertailuvuosi 2019: Scope1&2 -päästöt

Miika Kemilä, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö, puh. 010 402 4044

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja ja jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä sekä rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 182 miljoonaa euroa. Lue lisää: apetit.fi