Apetitin Räpin koetilalla tutkitaan maan luontaisen kasvukunnon parantamista - kotimaisen kasviproteiinin kysyntään palkokasveja ja kukkakaalia

Apetit Oyj, lehdistötiedote 21.5.2021 klo 10.00

Apetitin Räpin koetilalla Säkylän Köyliössä on tehty jo pitkään tutkimusta ja kehitystyötä kotimaisten avomaankasvisten viljelyn kehittämiseksi. Parhaillaan koetilalla on käynnissä useampikin tutkimusyhteistyö, joissa tutkitaan maan luontaisen kasvukunnon parantamiskeinoja erityisesti vihannesviljelyn näkökulmasta.

”Maaperän luontaisella kasvukunnolla ja hyvinvoinnilla on suoria vaikutuksia viljelyn ympäristövaikutuksiin ja niiden pienentämiseen. Käynnissä olevista tutkimuksista saamme lisää käytännön keinoja kasvukunnon edistämiseen, ravinnevalumien hillitsemiseen sekä tutkittua tietoa maanparannusaineiden ja viherlannoituksen hyödynnettävyydestä”, Apetitin hankinta- ja viljelytyspäällikkö Gunta Cirule sanoo.

Luontaisesti hyvinvoiva ja eliörikas maaperä on eduksi myös hiilensidonnalle maaperään.

Tutkimusta tehdään yhdessä LUKEn sekä Pyhäjärvi-instituutin kanssa. LUKE:n Viljava vihannesmaa, eli VIIVI-hanke käynnistyi Räpin pelloilla huhtikuussa. Hankkeessa olevalla Räpin peltolohkolla tulee tutkimusvuosina kasvamaan viljaa, pinaattia ja lanttua.

Pyhäjärvi-instituutin BioEväät-hanke on puolestaan meneillään Räpillä toista vuotta. Hankkeen tavoitteena on tuoda viljelijöiden käyttöön maan kasvukuntoa ja vesitaloutta parantavia uusia menetelmiä. Räpin koetilalla tutkimuslohkolle on muun muassa levitetty metsäteollisuuden sivuvirtana syntyvää nollakuitua ravinnevalumien vähentämiseksi ja kasvukunnon parantamiseksi.

Tavoitteena kotimaisen kukkakaalin ja palkokasvien viljelyn vahvistaminen

Apetit on mukana Pyhäjärvi-instituutin koordinoimassa Green Future of Satakunta -hankkeessa, jonka tavoitteena on muun muassa kehittää kotimaisen kukkakaalin ja palkokasvien viljelyä.

”Kukkakaalin haasteena on ollut suuri käsityön määrä sekä satohuippujen hävikki. Hankkeessa pyritään kehittämään koko ketjua niin, että kukkakaalia voitaisiin viljellä ja hyödyntää teollisessa mittakaavassa, jolloin saisimme entisestään kasvatettua kotimaisuusastettamme”, Cirule kertoo.

Palkokasveista Apetitilla ja Räpin koetilalla on pitkä kokemus erityisesti herneen myötä. Myös muita palkokasveja Räpillä on viljelty jo usean vuoden ajan. Esimerkiksi härkäpapua viljellään nyt neljättä vuotta ja kikhernettäkin kolmatta vuotta.

”Härkäpavun viljelyalaa on laajennettu aiemmista vuosista. Kikhernettä meillä on tarkoitus puida herneenpuinnissa käytettävillä puimureilla. Kasviproteiineille on tulevaisuudessa lisääntyvää kysyntää, joten kotimaisten vaihtoehtojen kehittäminen on nyt tärkeää”, Cirule sanoo.

Kotimaisia palkokasveja tullaan testaamaan monipuolisesti myös Apetitin tuotekehityksessä.

Lue lisää hankkeista:
Green Future of Satakunta
BioEväät
VIIVI: Viljava vihannesmaa - kestävä tuotanto

Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 293 miljoonaa euroa.