Apetitin rypsi-ingredientille Euroopan komission myöntämä uuselintarvikelupa

Apetit Oyj, lehdistötiedote 11.12.2020 klo 10.00

Apetit-konserniin kuuluvan Avena Nordic Grain Oy:n kehittämälle BlackGrain from Yellow Fields -rypsinsiemenjauheelle eli rypsi-ingredientille on myönnetty uuselintarvikelupa. Kyseessä on uusi tuoteinnovaatio, rypsin- ja rapsinsiemenistä valmistettava kasviproteiini- ja kuituvaihtoehto, jonka ravintoarvot ja tuotesovellukset ovat monipuoliset.

”Päätös uuselintarvikeluvan myöntämisestä on sinetti sille tuotekehitystyölle, jota olemme tehneet BlackGrainin parissa jo vuosia. Sen myötä voimme jatkaa myös uusien rypsipohjaisten ingredienttien kehitystyötä”, sanoo Apetitin toimitusjohtaja Esa Mäki.

BlackGrainin lupahakemus siirtyi Euroopan komission käsittelyyn heinäkuussa 2020 sen jälkeen, kun Euroopan Elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA) oli antanut sille lupaa puoltavan lausunnon. Apetit on ottanut uuselintarvikelupapäätöstä odottaessaan jo seuraavia askeleita BlackGrainin kehityksessä.

”Olemme päättäneet investoida pientuotannon aloittamiseen, jonka käynnistyttyä voimme testata rypsi-ingredienttiä entistä laajemmassa mittakaavassa potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Jatkamme myös ingredientin kaupallistamiseen liittyvien vaihtoehtojen arviointia”, Mäki kertoo.

BlackGrainin taustalla pitkällinen tuotekehitys ja hakuprosessi

Uuselintarvikkeille täytyy hakea lupa Euroopan komissiolta, ennen kuin ne saa tuoda markkinoille EU:n alueella. Luvanhakuprosessin tarkoituksena on varmistaa uusien elintarvikkeiden turvallisuus. BlackGrainin kehitys aloitettiin vuonna 2017, ja uuselintarvikelupahakemus jätettiin komission käsittelyyn vuoden 2018 lopussa.

”Komissio pyysi EFSA:lta tieteellisten asiantuntijoiden lausunnon turvallisuudesta kesäkuussa 2019. Lausunto valmistui heinäkuussa 2020 ja luvan käsittely palasi komission pöydälle. Käsittely eteni sujuvasti lainsäädännössä asetettujen aikarajojen mukaisesti”, kertoo BlackGrainin kehityksestä vastaava tutkimus- ja tuotekehityspäällikkö Kaisu Riihinen.

BlackGrain from Yellow Fields valmistetaan olemassa olevasta raaka-aineesta, osittain rasvattomaksi puristetusta rypsinsiemenkakusta, jolla on erinomaiset ravintoarvot: se sisältää kuitua, proteiinia, hyviä rasvoja sekä riittävän määrän ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. Aiemmin puristekakku on käsitelty rypsipuristeeksi, joka on hyödynnetty eläinrehun raaka-aineena, mutta kehitystyön tuloksena sen jalostusarvoa voidaan lisätä valmistamalla siitä ihmisravintoon sopivaa rypsinsiemenjauhetta.

”Öljyn puristuksessa muodostuvan puristevirran hyödyntäminen ja ihmisravinnoksi jalostaminen on teko kestävien ruokavalintojen puolesta, sillä sen myötä ravintoketju lyhenee”, Riihinen sanoo.

Vegaaninen, gluteeniton, GMO-vapaa ja soijaton BlackGrain from Yellow Fields sopii useimpiin ruokavalioihin. Väriltään tumma ja maultaan mieto tuote toimii erityisen hyvin yhdessä viljan, herneproteiinin ja tärkkelyksen kanssa.

”Teemme nykyisen ingredientin pohjalta asiakaslähtöistä kehitystyötä. Huomioimme asiakkaan tarpeet ja autamme heitä löytämään parhaan tavan BlackGrainin hyödyntämiseen heidän tuotteessaan”, Riihinen summaa.

Lue lisää: https://blackgrain.com/

Komission lausunto: https://ec.europa.eu/transparency/comitology-register/screen/documents/070662/1/consult?lang=en

Lisätietoja: Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.