Apetitin tuotantolaitokset siirtyvät tuulisähköön - konsernin energiankulutuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vähenevät 29 prosenttia

Apetit Oyj, lehdistötiedote 25.3.2020 klo 9.30

Apetit-konsernissa siirrytään täysin uusiutuvista energialähteistä tuotetun sähkön käyttöön 1.4.2020 alkaen. Jatkossa kaikissa Apetitin tuotantolaitoksissa käytetään ainoastaan tuulivoimalla tuotettua sähköä. Uusiutuvan sähköenergian käyttöönotto vähentää Apetit-konsernin energiankäytöstä syntyviä CO2-päästöjä 29 prosenttia. Tuulivoiman positiiviset ympäristövaikutukset ovat energiatuotannon hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöjen väheneminen.

”Apetitin ainutlaatuinen arvoketju luo pohjan aidosti kestävälle liiketoiminnalle. Tuulisähkön tuominen Kantvikin, Säkylän ja Pudasjärven tuotantolaitoksiimme on hyvä esimerkki yritysvastuun jatkuvasta kehitystyöstä. Kun huhtikuusta alkaen vähennämme hiilidioksidipäästöjä lähes kolmanneksella, toteutuu vastuullisuus yhä kattavammin läpi koko toimintamme”, Apetitin toimitusjohtaja Esa Mäki sanoo.

Loppuvuodesta Kantvikissa puristetaan kasviöljyä bioenergialla

Olennainen osa Apetitin yritysvastuuohjelmaa on yhtiön omien ilmastovaikutuksien pienentäminen. Kantvikin kasviöljypuristamolle loppuvuodesta 2020 valmistuva bioenergialaitos pienentää edelleen Apetitin hiilijalanjälkeä merkittävästi.

”Uuden bioenergialaitoksen ansiosta pystymme luopumaan Kantvikissa fossiilisista polttoaineista. Bioenergialaitoksen ja uusiutuvista energialähteistä tuotetun sähkön käytön myötä olemme ottaneet isoja askelia yritysvastuumme suhteen. Jo ensi vuonna pääsemme tarjoamaan asiakkaillemme uusiutuvalla bioenergialla valmistettua kasviöljyä”, Mäki sanoo.

Apetit on myös mukana suomalaisen elinkeinoelämän energiatehokkuussopimusjärjestelmässä ja sitoutunut toteuttamaan Elintarviketeollisuuden toimenpideohjelmaa. Energiankäytön tehostamistavoite elintarviketeollisuuden ohjelmassa on pienentää energiankäyttöä 7,5 prosenttia vuosien 2017-2025 aikana.

Tarkempaa tietoa Apetit-konsernin sähkön- ja energiankulutuksesta

Apetit-konsernin sähkönkulutus vuonna 2019 oli 30 491 MWh ja koko energiankulutus 69 834 MWh. Siirtyminen tuulivoimalla tuotettuun energiaan vähentää Apetit-konsernin päästöintensiteettiä 40 CO2-tonnia. Päästöintensiteetti on laskettu tuotettua tonnia kohden. Lasku CO2-päästöjen vähennyksestä perustuu Apetit-konsernin vuoden 2019 energiankokonaiskulutukseen ja energiantoimittajien ilmoittamiin energiantuottamisesta syntyviin päästöihin ja päästökertoimiin.

Sanna Väisänen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, puh. 010 402 4041

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.