Hävikki kuriin yhteisvoimin – Apetit mukana etsimässä ratkaisuja ruokahävikin hyödyntämiselle

Apetit Oyj, lehdistötiedote 11.2.2019 klo 10.00

Apetit hakee yhdessä muiden kotimaisten toimijoiden kanssa uusia mahdollisuuksia ruokahävikin vähentämiseen. Urban Food -projektissa halutaan kehittää keinoja elintarviketeollisuuden ylijäämäraaka-aineiden saamiseksi ruokapöytiin.

Korjuu.com -verkkosivusto on kehitetty osana Urban Food -projektia. Sivuston kautta kuluttajat ja pienyrittäjät voivat ostaa eri elintarvikealan toimijoiden ylijäämäruokia. Korjuu.com -kokeilussa ovat mukana Apetit, Fazer Leipomot, From Waste to Taste ry, Korjuu.com Oy sekä Palvelukeskus Helsinki.

- Haluamme olla mukana pienentämässä ruokahävikkiä - se on koko elintarvikealan, mutta myös kotitalouksien kannalta erittäin merkityksellinen asia. Hävikin vähentämisellä on huomattava vaikutus koko ruokaketjun aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin. Me luonnollisesti haluamme tuotteidemme päätyvän ruoaksi asti, Apetitin liiketoimintajohtaja Anu Ora sanoo.

Apetit on tehnyt jo aiemmin yhteistyötä ruokahävikin pienentämiseksi Yhteinen Pöytä -toiminnassa sekä hävikkiruokakauppa WeFoodin kanssa, jonka valikoimiin Apetit tarjoaa tuoretuotteitaan. Apetit myös pyrkii vähentämään ruokahävikkiä esimerkiksi tutkimalla jatkuvasti muun muassa satokausikasvisten sivuvirtojen hyödyntämismahdollisuuksia.

Koko Suomen ruokaketjun ruokahävikki on arviolta noin 400-500 miljoonaa kiloa, josta arviolta 120-160 miljoonaa kiloa syntyy kotitalouksissa. Oman hävikkinsä pienentämisen ohella Apetit haluaakin kannustaa myös kotitalouksia kiinnittämään huomiota kotikeittiöissä syntyvään ruokahävikkiin nostamalla aihetta esille systemaattisesti eri yhteyksissä.

- Vuosi 2018 oli meille ruokahävikin teemavuosi. Nostimme opiskelijayhteistyönä tehdystä ruokahävikkiin liittyneestä pro gradu -tutkielmasta eri aiheita läpi vuoden blogissamme sekä jaoimme käteviä ja arkea helpottavia hävikkireseptejä. Luonnollisesti jatkamme työtämme hävikin pienentämiseksi myös jatkossa niin oman viestinnän kuin erilaisten hankkeidenkin kautta, Ora jatkaa.

Sanna Väisänen, johtaja, viestintä, markkinointi ja sijoittajasuhteet, puh. 010 402 4041

Apetit on kasvisten ykkönen, vahvasti kotimaiseen ruoan alkutuotantoon toimintansa perustava elintarvikeyhtiö. Luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka -aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Haluamme olla kasvipohjaisten ruokaratkaisujen edelläkävijä. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetitin liikevaihto vuonna 2017 oli 312 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä keskimäärin 557. Lue meistä lisää osoitteessa apetitgroup.fi.

Lisää Urban Food -hankkeesta

Urban Food on puoli vuotta kestävä Smart & Clean -muutosprojekti, jolle on myönnetty Uudenmaan liiton Aiko-rahoitusta. Lisäksi projektia rahoittavat Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupungit, Sitra sekä Apetit Ruoka Oy ja Oy Karl Fazer Ab.

Projektissa ovat mukana alustoja kehittävät Forest Foody Oy, Korjuu.com Oy, Aline Creative Technology Studio Oy sekä Herttoniemen ruokaosuuskunta ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund, jotka kehittävät Ekompi.net sivustoa. Lisäksi mukava ovat myös Perho Liiketalousopisto Oy, Svenska lantbrukssällskapens förbund, hävikkiruoan vähentämistä edistävä From Waste to Taste ry, Kauppahalli 24/Seulo Palvelut Oy, Luke, Helsingin koulujen, päiväkotien ja palvelutalojen ruokahuollosta vastaava Palvelukeskus Helsinki, Suomen 4H-liiton Ruokaa luonnosta -hanke, liiketoiminnan kehittäjä Avanto Ventures Oy, Helsingin Diakonissalaitos, Vantaalla ruoka-aputoimintaa kehittävä Yhteinen pöytä, tuottaja Helsieni Oy ja Herttoniemen kartanolla viljelevä Stadin Puutarhuri. Projektia koordinoi kiertotalouden asiantuntija yritys Ethica Oy.