Helsinki-Vantaan Yrityskylässä ruoka matkaa pellolta pöytään

Yrityskylä on kuudesluokkalaisten oma pienoiskaupunki, jonne oppilaat tulevat päiväksi oppimaan työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnasta. Apetit on omalla pienoisyrityksellään osa Helsinki-Vantaan Yrityskylää, joka on juuri hiljentynyt joululomalle.

Apetit-pienoisyrityksessä lapset pääsevät itse "tuottamaan" kotimaista ruokaa, pellolta pöytään. Yhden päivän aikana lapset vastaavat kotimaisten kasvisten viljelyttämisestä, raaka-aineiden laadunhallinnasta, kasvispyöryköiden tuotannosta, myynnistä ja markkinoinnista sekä  tuotekehityksestä.

Pellon antimista kasvispyöryköiksi lautaselle

Elintarvikeyrityksen perustoimintojen esittelyn lisäksi lapset oppivat, että kotimaisessa ruokaketjussa on monia erikoistuneita yrityksiä ja yrittäjiä joista kaikilla on myös tärkeä rooli kokonaisuudessa.

- Yrityskylän pellolta pöytään -ruokaketjussa sopimusviljelijän kanssa sovitaan aluksi viljeltävistä kasveista ja viljelyperiaatteista ja sadon valmisttua hankituista juureksista valmistetaan kasvispyöryköitä jotka myydään kauppoihin, ravintoloihin ja vientiin. Yrityskylässä opitaan  arvostamaan laadukkaita, kotimaisten viljelijöiden tuottamia raaka-aineita, kertoo viestintäpäällikkö Mikko Merisaari Apetitilta.

Tiimityötä ja innokasta myymistä

Helsinki-Vantaan Yrityskylässä vieraili syksyn aikana yhteensä noin 3 000 oppilasta pääkaupunkiseudun kouluista. Näistä noin 120 työskenteli Apetitin pienoisyrityksessä. Päivittäin yritystä pyöritti kolmen lapsen tiimi, joka vastasi raaka-ainehankinnoista, tuotannosta, tuotekehityksestä, markkinoinnista ja myynnistä.

- Lapset ovat olleet todella innostuneita Apetitin ammateista. Kasvispyöryköiden tuote-esittelyt ja maistatukset tuntuvat olevan hauska tehtävä oppilaille. Jännää puolestaan on Apetitin esittely muille kyläläisille yleiskokouksessa, välittää lasten tuntemuksia Essi Lehtovaara, Helsinki-Vantaan Yrityskylän koordinaattori.

Erityisesti myyntityö tuntuu olevan lapsille innostavaa.

-”Maista vielä toinen, nää on ihan tajuttoman hyviä!” lainaa Essi parhaita kuulemiaan myyntipuheita ja kertoo, että innokkaimmat nuoret myyntitykit eivät edes päästä paikalta pois, ennen kuin ohjaaja tai aikuinen on maistanut toisenkin pyörykän.

Kotimaista maissia ja porkkanapaistosta

Tuotekehitys on kotimaisilleruokayrityksille tekijä, jonka avulla erottaudutaan massasta. Vahvistuva hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen kasvisruokatrendi etenee ja kuluttajat odottavat uusia ja hyvältä maistuvia kasvisruokia. Siksi lapset pääsevät tekemään myös tuotekehitystä ja pakkaussuunnittelua.

- Mielenkiintoisia lasten kehittämiä uusia tuotteita ovat muun muassa kotimainen maissi ja porkkanapaistos. Näitä omien perheidensä ruokavaikuttajien ja tulevaisuuden kokkaajien ideoita  kuuntelemme erityisen tarkalla korvalla, tuumaa tuoteasiantuntija Sirpa Talka Apetitilta.

Yrityskylä on oppimista luokan ulkopuolella

Apetit aloitti tänä syksynä kolmevuotisen yhteistyön Yrityskylä Helsinki-Vantaan kanssa Tekniikan museolla. Yrityskylässä vierailee joka lukuvuosi 7 500 helsinkiläistä ja vantaalaista kuudesluokkalaista opettajineen.

Yrityskylä on kansainvälisesti palkittu suomalainen koulutusinnovaatio. Se on peruskoulun kuudensille luokille suunnattu yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden oppimiskokonaisuus, jossa oppilas työskentelee omassa ammatissaan sekä toimii kuluttajana ja kansalaisena osana yhteiskuntaa. Yrityskyliä on Suomessa kaiken kaikkiaan kahdeksan ja niissä vieraili syyslukukauden aikana yhteensä yli 20 000 kuudesluokkalaista.

Mikko Merisaari, viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö, Apetit Oyj, 050 521 4055
Essi Lehtovaara, aluekoordinaattori Yrityskylä Helsinki-Vantaa, TAT, 040 741 1860

Avainsanat: