Herneen puinti käynnistyi - pakasteherneen laatuluokkaa määrittelevät pehmeys, makeus ja koko

Apetit Oyj, lehdistötiedote, 12.7.2023, klo 10.30

Apetitin pakasteherneen puinti ja pakastus on ripeä prosessi, jonka ansiosta pakastealtaasta poimittu herne maistuu tuoreelta. Suomalainen pakasteherne on paitsi tuttu arkituote, myös kansainvälisesti arvostettu herkku. Apetitin pakasteherneet määritellään laatuluokituksella niiden pehmeyden, makeuden ja koon mukaan. Kuluvan satokauden herneenpuinti käynnistyi Mynämäeltä.

Suomessa pakasteherne on varmasti lähes kaikille tuttu tuote. Apetitin ripeän pellolta pakkaseen -prosessin ansiosta herneet ovat pakkasessa noin kahden tunnin sisällä puinnista ja ovat pakasteesta otettaessa edelleen siis hyvin tuoreita. Apetit kasvatti kuluvalle satokaudelle pakasteherneen viljelypinta-alaa.

”Sateet tulivat herneen kannalta viime tipassa. Etenkin satokauden lopun herneitä ne edistävät. Kesäkuun helteet ja kuivuus ovat heikentäneet kasvustoa alkukauden puintivuorossa olevien herneiden osalta. Nyt toivotaan leppoisaa kesäsäätä loppukaudelle. Ehkä hieman suomalaisten toivomia lomakelejä viileämpiä”, Apetitin viljelypäällikkö Gunta Cirule sanoo.

Tavoitteena on puida kypsiä ja makeita herneitä

Herneen kasvuun ja laatuun vaikuttavat sääolosuhteet sekä maaperä. Herneet pyritään puimaan ja pakastamaan juuri oikeassa vaiheessa huolellisen kylvö- ja lajikesuunnittelun avulla. Lajikevalintaan vaikuttavat erityisesti odotettu satotaso, taudinkestävyys ja koko. Pakasteherneen viljelyssä käytetään alueittain eri lajikkeita, jotka valmistuvat kylvösuunnitelman mukaan porrastetusti.

”Tarvitaan rutkasti jalkatyötä ja kypsymisen tarkkailua ennen puintia. Herneistä otetaan ennakkonäytteitä, joista määritetään tenderometri- eli TR-luvut ja niiden avulla selvitetään kypsyysaste. Näytteiden perusteella päätetään puintijärjestys”, Apetitin laadunvarmistuspäällikkö Marika Virtanen kertoo.

Kaikki Apetitin pakasteherneet saavat laatuluokituksen. Puidusta hernekuormasta määritellään TR-luvut ja tehdään alustava laatuluokittelu. Mitä suurempi luku on, sitä kovempaa herne on ja sitä suurempi on tärkkelyspitoisuus. Pienempi luku kertoo pehmeydestä ja herneen korkeammasta sokeripitoisuudesta. Tavoitteena on puida kypsiä, mutta makeita herneitä.

Laatuluokkaan vaikuttavat myös niin sanotut hernevirheet. Virheitä voivat olla esimerkiksi herneroskat, kuten palon, varren tai lehden palat.

”Herneet voivat joskus olla värivirheellisiä, eli heikosti vihertäviä tai valkoisia. Laatuluokkaa voivat laskea myös vähän vioittuneet herneet, kuten puolikkaat herneet tai tyhjät kuoret. Kullekin laatuluokalle on määritelty raja-arvot virheille”, Virtanen sanoo.

Makeus on valttia vientiherneelle

Pakasteherneen laatuluokkaa määritetään A.I.S. -määrityksellä. A.I.S. -prosentti kertoo sokerin/tärkkelyksen pitoisuuden herneessä. Makeat ja kirkkaan vihreät kotimaiset herneet ovat arvostettuja maailmalla, sillä Suomen ilmasto on herneille ja muille vihanneksille suotuisa.

”Pitkät kesäpäivät ja valoisat yöt takaavat vihanneksille aromikkaan ja makean maun. Kasvit tarvitsevat yhteyttämiseen valoa, jota Suomen pitkät ja valoisat vuorokaudet tarjoavat runsaasti”, Virtanen toteaa.

Puintiryhmä ja Apetitin tehtaan satokausituotannon henkilöstö työskentelevätkin hernekaudella yötä päivää, jotta herneet saadaan oikeaan aikaan pakastettua.

”Herneen satokausi ja pakastusprosessi ovat erittäin mielenkiintoinen kokonaisuus, jossa pienetkin asiat vaikuttavat ja tarkka aikataulu on todella tärkeää. Lopputuloksena on nopeasti pakastettu, huippulaadukas herne, joka kiinnostaa myös maailmalla”, Virtanen sanoo.

Näin pakasteherneen laatuluokitus muodostuu

Kovuus ja kypsyys
Kovuus ja kypsyys määrittävät puinnin aloituksen. Kovuus mitataan tenderometrillä, jolla saadaan TR-luku.

Koko
Herneen halkaisijan perusteella määritetään kokoluokka: LILAC, RED tai S. Vaihteluväli suurimman ja pienimmän kokoluokan välillä on reilut 5 mm.

Makeus
A.I.S. -määrityksellä mitataan herneen makeutta. Se kertoo sokerin/tärkkelyksen pitoisuuden herneessä. A.I.S. -määrityksen avulla saadaan herneen laatuluokka välillä AA-C.

Hernevirheet
Värivirheet (kuten vaalea vihreän väri tai valkoisuus), tyhjät palot tai muu herneroska voivat vaikuttaa lopulliseen laatuluokitukseen.

Pakasteherneen laatuluokitus
Pehmeys, makeus, koko ja laatuvirheet määrittävät herneen laatuluokan, esim. LILAC AA.

Pakastehernesanaston ABC

A.I.S. -prosentti: Alkoholiin liukenemattoman kuiva-aineen osuus herneessä. Kertoo sokerin/tärkkelyksen pitoisuuden herneessä.
Hernevirhe: Herneen puinnin mukana tulleet hernekasvista peräisin olevat roskat (mm. palon, varren ja lehden palat tai kärhöt ja juurinystyrät).
Pakasteherne: Viljelykasvi (useita lajikkeita), jossa mm. herneet ovat toriherneitä tiiviimmin palossa. Tuoreena puitava ja erityisesti pakastukseen sopiva.
Tenderometri: Herneen kovuutta eli kypsyysastetta mittaava laite.
TR-luku: Tenderometriluku eli TR-luku kertoo herneen kypsyysasteen. Hernepeltojen puintijärjestys määritellään ennakkonäytteistä saadun TR-luvun perusteella.
Värivirheellinen herne: Keltainen tai valkoinen herne vihreän herneen seassa. Koskee vain tuoreena puitavaa hernettä.

Miika Kemilä, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö, puh. 010 402 4044

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja ja jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä sekä rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 182 miljoonaa euroa. Lue lisää: apetit.fi