Hunajaisia kasviksia ja hummusta - kasvisruokamestari Teemu Hursti tarjoaa juhannusvinkit kesäkeittiöihin

Apetit Oyj, lehdistötiedote 16.6.2020 klo 12.00

Juhannuksena on viimeistään syytä avata grillikausi! Apetitin kasvisruokamestari Teemu Hursti kokosi vinkit paitsi maukkaaseen myös vaivattomaan juhannuksen viettoon. Hurstin kokoama kattaus sisältää monipuolisesti kasviksia ja siihen on helppo yhdistää kotimaisen sesongin tuotteita.

Valmiiksi maustetuilla Muurikka-kasviksilla helposti kasvikset juhannuspöytään - yllätä lisäämällä raparperia

Apetit Muurikka-kasvikset hunajainen ja Muurikka-kasvikset BBQ sopivat mainiosti kesäiseen ruoanlaittoon. Ne valmistuvat näppärästi Muurikka-pannulla, grillissä tai suomalaisen juhannussään yllättäessä myös uunissa.

”Muurikka-kasvikset sopivat erinomaisesti erilaisten grilliannosten lisukkeeksi. Pienellä vaivalla Muurikka-kasviksia voi täydentää myös tuoreilla sesonkituotteilla, kuten kevätsipulilla tai varhaiskaalilla. Myös raparperi on mainio piristys Muurikka-kasvisten sekaan”, kasvisruokamestari Hursti sanoo.

Muurikka-kasvisten valmistus on vaivatonta. Hursti muistuttaa oikeasta lämpötilasta kasvisten grillauksessa.

” Kasvikset voi laittaa pannulle jäisenä rypsiöljyn kera, mutta liian kuuma lämpötila polttaa pinnan helposti. Kannattaakin pitää huoli, ettei pannu ole liian kuuma. Pannun lisäksi Muurikka-kasvikset valmistuvat näppärästi myös grillissä, esimerkiksi foliovuoassa.”

Kasviksia voi hyvin mielin valmistaa hieman reilustikin, sillä ylijääneet Muurikka-kasvikset voi hyödyntää kylmässä salaatissa.

Hernehummuksesta kaveri kotimaiselle kalalle tai Apetit Wingseille

Savustettu kala on kesän klassikko. Sen makupariksi sopii erinomaisesti esimerkiksi hernehummus.

”Raikas ja maukas hummus on erinomainen makupari lämpimälle savukalalle, kuten tuoreeltaan savustetulle siialle”, Hursti kertoo.

Hummus on nopea ja helppo valmistaa pakasteherneistä tai pakastekasvissekoituksesta.

”Hummuksen teossa voi käyttää mielikuvitusta ja myös soveltuvasti niitä kasviksia, mitä keittiöstä löytyy”, Hursti kannustaa.

Monipuolinen hummus on toimiva kumppani esimerkiksi Apetitin vegaanisille Parsakaali- ja Kukkakaaliwingseille, mutta sopii yhtä mainiosti myös grillimakkaran lisukkeeksi.

”Wingsit voi valmistaa muiden juhannusherkkujen tapaan mainiosti myös grillissä tai Muurikka-pannulla. Wingsit toimivat hyvin myös naposteluun.”

Maukasta ja rauhallista juhannusta!

Kasvisruokamestari Hurstin vinkit juhannuskeittiöön:

Kruunusekoitus-hummus

Luomu-juureshummus

Raikas hernehummus

Savukala-lehtikaalisalaatti

Hunajaisia Muurikka-kasviksia broilerin kera

Muurikka-kasvikset Hunajainen

Muurikka-kasvikset BBQ

Miika Kemilä, viestinnän asiantuntija, puh. 010 402 4044

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla terveellisiä, maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja. Lisäksi jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä ja rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi sekä käymme viljakauppaa kansainvälisesti. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Apetit-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 313 miljoonaa euroa. Lue meistä lisää osoitteessa apetit.fi.