​Ihan pakko kokeilla – kypsennä kasvikset savustuspöntössä

Myös keitetyt varhaisperunat voi savustaa

Kasvisten syöminen on kovassa kasvussa. Kasvisten kypsennykseen haetaan nyt uusia vinkkejä ja ideoita. Kesälomalla grillaus on monille ainoa oikea tapa valmistaa ruokaa. Tänä kesänä suomalaiset grillaavat kasviksia, samalla kuin kalat, makkarat ja lihat kypsyvät vieressä. Mutta ihan uutta on kasvisten savustaminen, jolloin kypsennyksen yhteydessä niihin tulee hieno savun aromi.

Leikkaa tasapaksuja paloja tai laita folionyyttiin

Homma aloitetaan kasvisten huuhtelulla ja paloittelulla.
– Kokonaisia kasviksia paloitellessa, kannattaa palakoko pitää riittävän suurena, jotta kasvikset eivät putoa savustimen ritilän väleistä. Esimerkiksi bataatti ja sipuli viipaloidaan puolen sentin paksuisiksi viipaleiksi. Porkkanat voi halkaista pitkittäin kahteen tai kolmeen osaan. Kasvikset voi myös pilkkoa pienemmiksi paloiksi, jolloin ne laitetaan avoimeen folionyyttiin, opastaa Apetit Ruoka Oy:n keittiömestari Mikko Viitanen.

Kasviöljyä, suolaa ja sen jälkeen kuumaan savustimeen

Ennen kypsentämistä kasvikset tulee pyöräyttää kasviöljyssä ja maustaa.
– Isommat kasvikset kannattaa pyöräyttää öljyssä ja sen jälkeen pinnalle ripotellaan suolaa. Folionyyttikypsennyksessä kasvisten päälle laitetaan hiukan öljyä ja suolaa. Mausteita, kuten esimerkiksi mustapippuria voi käyttää oman maun mukaan. Mielenkiintoista makua saa myös, jos käyttää maustettua rypsiöljyä, vaikkapa sitruunan tai yrttien makuista, Viitanen opastaa.

Savustimeen laitetaan normaalisti ensin leppähaketta ja sokeripalat, samalla tavalla, kuin esimerkiksi kalan savustamisessa. Savustin saa kuumentua kunnolla ja vasta sitten sinne laitetaan kasvikset.
– Savustin on tarpeeksi kuuma, kun savunmuodostus on kunnolla alkanut, jatkaa Viitanen.

Sopiva kypsennysaika on noin 10 – 15 minuuttia. Parhaimman lopputuloksen saa kun tietää, miten oma savustuspönttö toimii. Kokeilemalla ja harjoittelemalla pääsee hyvään lopputulokseen. Kovien kasvisten kypsyyden varmistamiseksi, palat voi ennen savustusta ryöpätä kiehuvassa vedessä noin 3 – 5 minuuttia palakoon mukaan.
– Kannattaa muistaa, että kasvikset ovat parhaimmillaan, kun ne jäävät sopivan rapsakoiksi, muistuttaa Viitanen.

Haluatko säästää aikaa?

Kasvisten savustaminen ei vaadi välttämättä juuri lainkaan ryhtymistä. Valmiiksi paloiteltujen kasvisekoitusten savustaminen säästää aikaa. Kun käytät valmiiksi pilkottuja, suikaloituja tai suupaloiksi leikattuja kasviksia kuten Apetit Tuoreksia, jää tehtäväksi vain öljyn, suolan ja mausteiden lisääminen. Laita pilkotut kasvikset ritilälle folioalustalla tai avoimessa folionyytissä.

Keitetyt varhaisperunat voi myös savustaa

Jos kesäkeittiössä on jäänyt edelliseltä päivältä keitettyjä varhaisperunoita, voi myös ne lämmittää savustimessa.
– Pyöräytä perunat öljyssä ja laita kokonaisina kuumaan savustimeen tai pilko tuoreen sipulin kanssa avoimeen folionyyttiin, ripottele öljyä ja suolaa päälle. Sopiva kypsennysaika on vain 4 – 5 minuuttia, keittiömestari Viitanen vinkkaa.

Apetit Ruoka Oy
Mikko Viitanen, keittiömestari, puh. 040 455 2062